Jump to content

autopilot, brukes det mye?

Sjøga

Recommended Posts

Grunnen til jeg lurer på rattpilot er ja att denne er billigere :smiley: men er også interesert i no som er holdbart og virker mest mulig problemfritt.

den skal monteres på drev og mest sansynlig hydraulisk styring.

men det kan også være mulig det blir teleflex styrevire på en powerstyrt sylinder til drev som går på hydraulikpumpe fra motor. om det er det siste er kansje da man bruker rattpilot?????

Jeg vet ikke hvor lenge den holder. Hulda har en Raymarine X30, den kan trekke 30 A max. Ta høyde for mulige hukommelsesglipp. Driven er er en Robertson HLD2000. Autopiloten bruker altså mye strøm. Motoren på Robertson'en går så varm at den begynenr å bli ubehagelig å holde på. Hulda er utstyrt med 440 Ah batterier. Så langt har jeg ikke kjørt det tomt. Om jeg skulle komme så langt, har jeg et aggeregat som kan startes og lader batteriene via en Sterlig 50 A lader.

Autopiloten jeg har styrer meget bra. Den drar båten tilbake på kurs omtrent like kjapt som jeg greier via rattet.

Drivenheten til autopiloten trekker på max mellom 30W og 70W avhengig av størrelsen på elektromotoren.

For en 35 fots båt vil maks effektbruk fra autopilot være 30W.

I masse bølger vil denne styre praktisk talt hele tiden, men ikke dra på max effekt hele tiden. Si et worst case scenario så går det 24W i snitt kontinuerlig til autopiloten. Dette er da 2A, sånn at om man har 300 Ah batterikapasitet og kan bruke opp 200 Ah av dette, så vil det holde til styring i 100 timer.

Nå bruker man jo strøm til andre ting også, så med instrumenter og lanterner og sånt, så er vel 50 timer en mer realistisk tidshorisont før man trenger å lade.

Dersom det ikke er så mye sjø at piloten må styre hele tiden, så drar den mindre enn 1/10 A mens styreenheten står i ro. Så da kan den styre tilnærmet evig.

RED: Tallene 30 til 70W er hentet fra Raymarine sine elektriske drivenheter.

S/Y Surprise

Jeg har et forbruk på rundt 10-11A men det inkluderer VHF, PC/plotter, vindinstrumenter og kjøleboks. Vil anta at autopiloten (Raymarine ST6000+/S3G med hydraulisk lineær drivenhet) ligger på 3-4A i middels vær.

Autopiloten brukes også praktisk talt hele tiden under seiling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for flotte opplysninger. Har man bare 140 AH forbruksbatteri og bruker 100 av de og har en forbruk når man seiler på 5 amp. har man faktisk ikke mer enn 20 timer...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Plotterkoplig - gimmic.

Absolutt ikke. Som jeg skrev tidligere, når jeg for eksempel krysser Oslofjorden fra Son via Tofteholmen og inn mot Kommersøya, har jeg nesten alltid vind på tvers. Baugen kan da gjerne peke 30 grader vekk fra målet, men båten holder seg innen 10m fra kurslinjen. Og varierer vinden, kompenserer autopiloten med hvor mye opp mot vinden den skal styre båten for å holde kurslinjen. Kanskje ikke så viktig tvers over fjorden, men langs og nært opp til land med litt grumset farvann innenfor, er det virkelig nyttig.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

OK, da må jeg se å få til den linken der til sommeren.

Og når det gjelder forbruk for drivenheten, så er den på max 60 W (drar mellom 10- og 20 A), og trykker/dytter med 390 kp på rorarmen. Jeg tror drivenheten min kan brukes på båter opp til 20 tonn. Det er selve computeren fra Raymarine som kan tåle opp til og med 30 A. Jeg legger meg gjerne slik at jeg har en liten privat sikkerhetsfaktor.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hvor mye strøm autopiloten trekker, er nok svært avhengig av valgt type. Den lille tassen av en motor på bildet kommer fra min Autohelm ST4000W for rattstyring ok kan umulig trekke mye strøm. Den er ikke stor men med en enorm gearutveksling har den ingen problemer i min båt.

automotor.gif

Lars H.

Lagt til: Sjekket manualen, og der står det 65mA i standby, og mellom 0,7 0g 2,5A når den jobber

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser ut som jeg er mot strømmen i denne meningsmålingen. Bruker autopiloten lite. Har en Robertson men føler at rorjobben er viktig for å følge med på blåser ol. som vi møter mer og mer av. Står ved roret. Prøvde med stol men kastet den ut. Selv om rorvakta tar noen timer har jeg stadig glede av å se nye ting her i Oslofjorden. Mulig jeg hadde brukt autopilot mer hvis jeg skulle krysse større havstrekk.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vel, om jeg bruker autopiloten mye, sitter jeg likevel 99% av tiden i førerstolen. Med piloten på får jeg jo muligheten til å bruke øynene ennå bedre til å holde utkikk!

Lars H.

Jeg bruker autopiloten mye, selv om den er en antikvitet fra svunne tider (Autohelm 3000). Med snekke tar det jo litt tid å komme fram, så da er det greit at autopiloten holder kursen slik at kapteinen kan konsentrere seg om andre ting. Jeg sitter uansett bak rattet og følger med, men slipper å sitte og hele tiden korrigere. Dvs jeg korrigerer jo litt på autopiloten underveis da, den er ikke så avansert at man kan legge in flere kurser etter hverandre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...