Jump to content

Her er et tips hvis motoren ikke kjøler skikkelig / går varm.


jupan

Recommended Posts

Tenkte bare å dele en sak jeg fant ut i dag. Mange kan det sikkert fra før, men likevel.

 

Jeg skulle flytte båten dit den skal i opplag på land. Jeg fikk start etter mye om og men - den har vært tungstartet når den er kald siden jeg kjøpte den. Dyseoverhaling??

 

Men det var ikke problemet. Jeg så at det kun var eksos som kom ut av skroget, og ikke vann. Noe må være galt, tenkte jeg, og stoppet motoren med en gang. Motoren var ikke engang blitt lunka så det var ingen fare på ferde.

 

Jeg fant ut at drivreima som driver impelleren var for slakk. Jeg strammet den opp, samt dynamoreima, og da jeg startet motoren igjen gulpet båten vann ut av skutesia og alt var som før.

 

Turen til opplagsplassen gikk fint - hadde følgebåt med og.

 

Så det var det, et lite tips til de som eventuelt møter på noe slikt i fremtiden!

 

JRO :)

Link to post

Et godt tips, men det kan jo ikke være derfor den var tungstartet :rolleyes:

 

Tror ikke du mente det heller, men det var nesten sånn jeg leste innlegget.

Det er jo mange grunner til at dieselmotorer kan være tunge å starte når det er kaldt. (generelt kald luft, kald diesel og kalde sylindervegger etc., dårlig forstøvning fra dyser, dårlig kompresjon, lite fart på motoren under starting pga. sliten startmotor eller slitne/kalde batterier, kald olje, manglende eller defekt gløding osv. osv.)

 

Var ikke meningen å spore av tråden. Jeg var bare i litt kverulanthumør :giggle:

Link to post

Såså ingen krangel på en søndag :lol:

 

By the way, de fleste motorer har jo direktedrift av sjøvannspumpa (altså ingen reimdrift),

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
By the way, de fleste motorer har jo direktedrift av sjøvannspumpa (altså ingen reimdrift),

 

Javel? Jeg trodde det var sånn ca halvt om halvt her jeg. Jeg for min del har direktedrift nå, men hadde reimdrift på forrige motor. Veldig mange eldre dieselmotorer har reimdrift, i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hehe. Jeg rakk ikke å forsvare deg der, for jeg ble avbrutt to ganger av folk rundt meg, så du kom før meg.

 

Jeg syns det er hyggelig med gode råd jeg. Det er utrolig hvor forskjellig kunnskapsnivå folk har, og selv med masse kunnskap kan det være nyttig med en påminnelse i tilfelle man har utsatt diverse sjekkpunkter o.l. i lengste laget.

 

Får heller bruke litt flere ord på å forsvare meg selv da. :lol:

 

Min tråd var ikke vondt ment den heller. Og brillene hadde jeg på. Hadde faktisk vasket dem idag også, holdt ikke ut lenger i fire-tiden. Da merket jeg at øya gikk i kryss. Jeg leste ikke feil heller. Tolket bare den uthevete setningen a la noe sånt som men det var ikke årsaken. Kjenner mange (sikkert duster) som bruker ordet problemet istf. årsaken i en slik setning. :smash:

 

Men nå har jeg tydeligvis for lite arbeidslyst, ettersom jeg bruker mer tid på dette.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...