volfro Startet 29.November.2009 Link til dette innlegget Startet 29.November.2009 Eg har en Beneteau Oceanis 411 2001 mod. med en Yanmar 56 hk motor. Kjøpte den i sør Irland i sommer og nå ligg den på vannet så eg får ikke sjekka størrelsen på min faste 3 blader. Er ikke fornøyd med farten under seil så eg har begynnt å sjå etter en folde/vri propell. Har søkt litt rundt på nettet uten å bli så mye klokere. Hadde vært fint å høre om noen med samme båt/motor har noen tips ang. propell størrelse. Meiner på eg har 30 mm aksling, men er usikker på kon/sporkile/mutterstørrelser. MVH Frode Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Har 3 bladet 16" x 12" Flex-O-Fold på vår Gyda som har 2 x Yanmar motorer på 52 hk hver (4JH3BE). De gir max 3600 rpm mens max rpm på motorene er oppgitt til 3800. Nå er Gyda ganske mye tyngre (ca 20 tonn) enn standard plastbåter i samme lengde (47 fot), så det kan forklare at motorene ikke klarer å nå helt opp til max turtall. Vurderer meget sterkt å skifte til Max Prop propellere siden alle tester viser at de har vesentlig mye bedre effekt i revers enn foldepropellere, noe som betyr bedre manøvreringsegenskaper på båten. Se mere info om max-prop her: Max-prop pdf fil Redigert 29.November.2009 av SY Gyda (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Careka Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Den jeg hadde, fikk påsatt Gori 3 blads foldeprop, 18 x 14 og det var 56yanmar, rette propell for båten. se under erfaringer, på databasen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Jeg byttet til en Kiwiprops, levert av Finisterra, og er kjempefornøyd så langt. En viktig faktor er også prisen, som vel er ca halvparten av konkurrerentenes? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
volfro Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Den jeg hadde, fikk påsatt Gori 3 blads foldeprop, 18 x 14 og det var 56yanmar, rette propell for båten. se under erfaringer, på databasen. Hei og takk for svar. Eg håpte på et du skulle svare, og ja eg hadde allerede lest posten din. Eg var forresten på Aker brygge og titta på ex. båten din før eg handla båt i Irland. Husker du turtallene du hadde med ny propell? Var den over/under eller heilt perfekt? Tenker da på når ikke overdrive funksjonen var innkobla. Husker du dimensjonene på orginal propellen? Inkl. aksling/kon/sporkile etc? Ser ut som det er plass til stor propell dia. på disse båtene utifra bildene eg har. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Jeg byttet til en Kiwiprops, levert av Finisterra, og er kjempefornøyd så langt.En viktig faktor er også prisen, som vel er ca halvparten av konkurrerentenes? Den ser jo litt tykkere ut enn dei andre, blir vel litt mer motstand? Hvor lenge har du hatt den? Bakking? Ca. pris? Eg blei for sein på en Volvo 3 blader på brukten. Litt vanskelig med bruktkjøp da eg ikke veit alle data eg treng enno. Kanskje noen på båtplassen som har en folder til salgs? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 At tykkelsen på bladene skal ha noe å si - så lenge de 'svever' i vannstrømmen - kan jeg ikke tenke meg. Bakke-egenskapene er fremragende i forhold til hva jeg har hatt før (2-blader fast og 2-blader folde). Prisen er vel sånn ca NOK 10 000.- Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
volfro Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 (redigert) At tykkelsen på bladene skal ha noe å si - så lenge de 'svever' i vannstrømmen - kan jeg ikke tenke meg. Bakke-egenskapene er fremragende i forhold til hva jeg har hatt før (2-blader fast og 2-blader folde). Prisen er vel sånn ca NOK 10 000.- HHMMM det var jo ikke så ille. Var det noe problem med å finne rett størrelse/stigning og var lev. velvillig til å ev. bytte visst det ikke stemmer perfekt? Eller fekk du noen garanti på at det skulle stemme på forhånd? GOD NATT Redigert 1.Desember.2009 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Hei igjen ja Jeg bestilte gjennom den norske importøren (Finisterra). Fikk propellen ferdig justert for akkurat min båt - med dokumentasjon av innstillingene. Tror den ble satt opp av den norske importøren. Det var spot-on mht max turtall. De har en stor database med innstilinger for båttype / drivlinje / motorkonfigurasjoner ettersom jeg forstår. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lukabella Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 (redigert) Jeg har en maken båt med 3 bladet fast. Etter og ha lest en hel haug med tester og innlegg av erfarne seilere synes jeg Variprop ser interesant ut. Den kommer med 4 bladers blue water vridbare propeller. Er visstnok fantastisk i stor sjø og bakke egenskapene er også meget bra. Sjekk ut http://www.distantshores.ca/podcast/cruising.html og klikk på Feathering Propellor. P.S. Disse "distant shores" folkene har seilt jorden rundt i 20 år og har rimelig peiling på utstyr så det er masse interesant og lese på disse sidene. Redigert 2.Desember.2009 av Lukabella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Jeg har en maken båt med 3 bladet fast. Etter og ha lest en hel haug med tester og innlegg av erfarne seilere synes jeg Variprop ser interesant ut. Den kommer med 4 bladers blue water vridbare propeller. Er visstnok fantastisk i stor sjø og bakke egenskapene er også meget bra. Sjekk ut http://www.distantshores.ca/podcast/cruising.html og klikk på Feathering Propellor. P.S. Disse "distant shores" folkene har seilt jorden rundt i 20 år og har rimelig peiling på utstyr så det er masse interesant og lese på disse sidene. Flott video ja. Propellen virker jo absolutt fint ser det ut som. Kan man justere max. stigningen? Ev. akterover og forover? Visst eg skulle kikke på noe så måtte det være at navet var litt stort og klumpete. Hvordan er den prismessigt? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Hei igjen jaJeg bestilte gjennom den norske importøren (Finisterra). Fikk propellen ferdig justert for akkurat min båt - med dokumentasjon av innstillingene. Tror den ble satt opp av den norske importøren. Det var spot-on mht max turtall. De har en stor database med innstilinger for båttype / drivlinje / motorkonfigurasjoner ettersom jeg forstår. Fekk ett tilbud fra Finisterra i dag på 11000.- for en 18.5" med 23grader vridning, da skal det passe til 2.63 i utveksling. (må sjekke om det er det eg har i kveld) Yanmar 4JH3E har max turtall på 3800 meiner eg. Prisen hørtes jo ok ut synest eg. Han fortalte også at bladene vrir seg individuellt på kvart blad når man seiler, det er jo kanskje et godt poeng på en hengende aksling som egentilig står på skrå i forhold til vannstrømmen. Han vil ikke garantere større fart enn en god fast 3 blader for motor, og det betyr vel at han er en realist. Bakkingen har også slik eg forstod det en form for mekansik sperre som trår til under bakking slik at bladene ikke vrir seg når man bakker. Så man slepp da at bladene må bruke tid på vridning når man bakker opp. Men eg synest fremdeles at bladene ser noe klumpete og tykke ut. Meiner å huske eg har lest en plass at på planende båter så tapte man mye fart på kunstfiber propeller?????? Husker verken båtmerke eller propelltype. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Da har eg sjekka utveksling på gear og som venta var det 2.63. Noen som kan bekrefte om akslingen min kan ha disse målene? (ikke seildrev) 30 mm dia / iso 1-10 kon / mutter M20x1.5 i stigning? Sporkile? L= /B= /H= Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.