Jump to content

Omformer fra 1~ til 3~


Harald-

Recommended Posts

Dersom en har et 3 fase anlegg ombord som bruker minimalt med strøm, da kun til lys etc.

Er det mulig å sette opp en kondensator mellom f.eks. L1 og L3 (som bare eksisterer i landstrømskontakt).

Og da selfølgelig sikre L1, L2, L3 med sikringer, slik at en ikke fase eller kondensator bli overbelastet.

 

Er dette praktisk mulig???

Lovlig er det nok ikke, men får kanskje strøm ombord.....

 

 

Mvh.:

 

Celina

Link to post

I teorien: JA.

MEN: Størrelsen på den kondensatoren er avhengig av lasten du trekker (har formel for beregning av slik, for å få en 3-fasemotor til å funke sånn nogenlunde på 1-fase)

 

Billigste utvei er å montere en frekvensomformer av typen "1-fase inn - 3-fase ut" Prisen er ca 1000 kroner for en på 250 watt, til kr. 5000,- for 4 kW. Noen av dem støyer noe J****, men det finnes også en type som gir "ren sinus" ut. De fleste av slike omformere er litt kilne på at du trekker lik strøm på alle fasene. (Noen av dem har sågar innebygget sikring som kobler ut omformeren hvis strømtrekket ikke er lineært!!)

 

Beste løsning (hvis du MÅ ha 3-fase) er å montere en rotoromfomer (1-fase motor påkoblet 3-fase generator) Slenger du på en liten diesel i tillegg, har du "det ideelle agregat" :-) Men dette koster!!! :eek:

 

Mitt råd: Legg opp anlegget som 1-fase (Rimeligst, enklest, det ER tross allt fritidsbåt vi har, eller?? :rolleyes:   )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

I teorien: JA.

MEN: Størrelsen på den kondensatoren er avhengig av lasten du trekker (har formel for beregning av slik, for å få en 3-fasemotor til å funke sånn nogenlunde på 1-fase)

Hei Marwin,

 

Ja nå er vi inne på "gode gamle dager"  :rolleyes:

Det som du refererer til kalles såvidt jeg husker for en "Steinmetzkobling" og det ble ofte brukt for å kunne bruke små og rimelige 3-fase korstslutningsmotorer på 1-fase anlegg. Såvidt jeg husker brukte vi ca 50-60 mikroFarad pr HK. Men kondensatoren MÅ være det som kalles en "driftskondensator", det holder ikke med en vanlig elektrolyt.

 

Fordelen er at man, ved samspill mellom kondensator og motorvikling, enkelt og rimelig klarer å skape seg en noenlunde brukbar tredje fase, ulempen er bl.a. at startmomentet er sørgelig dårlig.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

dersom du har en skinne i sikringsskapet i båten som fordeler spenningen fra de tre fasene inn på de forskjellige sikringne kan du bytte ut denne skinnen med en for 2 faser, og vips så har du fordelt belastningen på to faser.

 

regner med at det var poenget å kune bruke en 2-fase ledning for landstrøm?

 

Hei

 

Mye finurlige måter å løse problemet på.

Tanken med kondensator var fordi da kan jeg de få plassene jeg ikke vil kjøre hjelpemotor, og der kun er 16A 1 fase kunne "jukse" på denne måten.

Men vanligvis vil jeg nytte hjelpemotor eller 3 fase landstrøm.

 

Man må jo tenke seg om hva man starter når man bruker en slik løsningf vil jeg tro.

 

 

Dersom det finnes en formel for utrekning av størrelse på kondensator hadde det vert fint å fått den  :smiley:

 

 

Celina

Link to post

Dersom det finnes en formel for utrekning av størrelse på kondensator hadde det vert fint å fått den  :smiley:

Celina

Hvis du tenker på salige Steinmetz, så skal du ikke være langt borte med å bruke den formelen som jeg indikerte ovenfor. Men du må huske på at den bare kan brukes når det er 3-fasemotorer som skal kjøres på 1-fase anlegg. Årsaken er at prinsippet benytter kombinasjonen av motorvikling og kondensator for å gi riktig fasevinkel.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mulig det var salige Steinmetz som kom med den:   :nonod:

 

C (i µF) = 1.000.000   x   P (i watt)

                2 x pi  x  f   x   U  x  U  x  cos ƒi

 

(her uteble brøkstreken gitt)   :headbang:  og  U er spenningen i volt.

 

Noen eksempel: 220 volt, 50 Hz, cosƒi=0,8    gir   0,082  x P = µF

                       : 230 volt, 50 Hz, cosƒi=0,8    gir   0,06    x P = µF

                       : 380 volt, 50 Hz, cosƒi=0,8    gir   0,276  x P = µF

 

Er ikke helt stø i formelskriving på denne wordversjonen, sorry.

Håper det er leselig.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Mulig det var salige Steinmetz som kom med den:   :headbang:

Håper det er leselig.

Hei igjen Marwin,

 

Jo det var godt leselig og jeg tok for moro skyld en liten sjekk:

 

Ved 230V får jeg 45 mikroFarad pr HK og ved 220 blir det 60 mikroFarad pr HK

 

Da ser jeg til min store tilfredsstillelse at tommelfingerregelen fra min tid på vikleverksted, med 50-60 mikro pr HK stemmer ganske bra  :nonod:.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Tja, tjo bing  :smiley:

 

Jeg tror ikke at lastforskyvningen skulle medføre store problemer, det dreier seg tross alt om små effekter, sjelden over en kW. Metoden brukes som jeg tidligere har nevnt når man ønsker å benytte enkle 3-fase kortslutningsmotorer i et 1-fasenett. Derved kjører man rimelige standardmotorer og slippe unna diverse "startløsninger" med ekstra viklinger, sentrifugalbrytere og annet dill.

 

Du finner dem ofte på små sentrifugalpumper, noen smergelskiver, vifter, etc., så jeg kan vanskelig forestille meg at de skulle stride mot noen av el.tilsynets paragrafer.

 

Men for all del; det er ingen perfekt løsning  -  i høyden en rimelig "nødløsning" for å skaffe set kunstig 3-fase.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har sett på saken, prinsippet er jo enkelt, men hvordan skal det kobles ombord i båten. Det må jo være ett godkjent system, med vendere/skap der omkoblingen skjer. Om det er bare ved enkelte havner, så ville jeg gått for ett vendersystem. Slik kan det vendes når man måtte ønske.

Men er det snakk om ett permanent anlegg, så tror jeg ville styrt unna, hvordan vil varmen som utvikler seg INNI en slik kondensator utvikle seg?!??

 

Husk!!! El-forskriftene gjelder også ombord i en båt, når landstrøm tas inn.

Link to post

God kveld!

Husker ikke helt all elektroen fra skolen, er tross alt bare en skarve mekaniker, men dette skurrer.

På gjerdesager (1200 modeller) brukes konsekvent trefasmotorer og kondensatorer for å kjøre enfas. I disse tilfellene beregnes kondensatoren etter motorens spesifikasjoner.

Tror ikke du kan gjøre det samme hvis det er lys ol du skal bruke. Slike komponenter har ikke faseforskyvningen (cos fi) slik som i elmotorer. Er du uheldig vil en lyspære som bruker bare to av fasene prøve å ta disse fra en fas + kondensator.

 

Tror du må koble opp en kondensator til hver enkelt trefaseforbruker og koble resten til de to fasene som du får inn i båten.

 

Vil gjerne korrigeres hvis jeg husker feil..

 

Mons

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...