Tom Rør Startet 30.November.2009 Link til dette innlegget Startet 30.November.2009 Er det lønnsomt å kjøre båten selv fra England(brighton), og hjem til Oslo, kontra å få den fraktet? Synes det er en god bit å kjøre selv,samt at det er litt krise hvis noe går galt i fremmede farvann. Det er en Birchwood 370 Commando med 2x Kad 43 99 mod.Noen som har noen tips før jeg handler/forhandler med eier etc.? Alle innspill er ønskelig, både om turen/kjøpet. (litt engstelig) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Så lenge du har draft og planlegger gode havner på veien tilbake, så er vel dette en utfording jeg ikke ville vært foruten i alle fall. Er jo en del tidevannsforskjell i Kanalen som en også må ta hensyn til. Ville gått for å hente båten hvis det var meg som hadde kjøpt denne. Noen jeg kjenner kjøpte ny Jeanneau seiler i Frankrike, og seilte båten hjem på tre uker. Var visst en fantastisk tur Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Balle Klorin Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Så lenge du har draft... Draft??? Du mener sjøkart? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Klart det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Balle Klorin Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Sist jeg så et "draft" var det laget av eselskinn og befant seg på et museum i Portugal. Har ikke sett et siden... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Ikke like kunnskapsrik som deg der, men jeg regner med at trådstarter skjønner hva jeg mener Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tuffff Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 I Tanums store rettskrivningsordbok utarbeidet av Jacob Sverdrup og Marius Sandvei og utgitt av Johan Grundt Tanum Forlag i 1961 så står det på side 72 nederst i annen spalte: draft, -et; - el. -er, -a el. -ene (sjøkart, kystkart). Et draft er dermed et sjøkart, selv om Balle Klorin ikke har sett et slikt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Den samme forklaringen står i Tanums store.. fra 1989 Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 (redigert) Tanum Forlag i 1961 så står det på side 72 nederst i annen spalte: draft, -et; - el. -er, -a el. -ene (sjøkart, kystkart).Et draft er dermed et sjøkart, selv om Balle Klorin ikke har sett et slikt. Det er noe av poenget "Tufffffff", ordboken du refererer til er fra 1961, nesten 50 år siden. Det er totalt misforstått sjøulke-wanne-be å snakke om draft i dag, men ikke la denne diskusjonen ødelegge tråden til "Tom Rør", det var egentlig bare en liten fleip til "Bartesam" Fra Wikipedia i dag: Draft Et draft er en populær, men feilaktig, betegnelse på sjøkart. Noen mener at ordet draft kom til Norge ved at en hørte engelske sjøfolk si, mens de sto bøyd over kartet; «read the draught!» - «les av dybden!(egentlig dypgående)» Redigert 30.November.2009 av Balle Klorin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Ta turen. Detter er og blir en utfordring. Har selv flere langturer bak meg, både langs norske kysten mm i fritidsbåt, og utfordringa er fantastisk og turen vil bli likeså. Tenk sikkerhet, planlegg og gjennomfør! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 *host*kartplotter*host* Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Har en bekjent som var med og hentet en ny Princess i England, som venn og mekaniker. Det var visst en opplevelse. Men har hørt om folk som har fått ryggen slått "i hop" pga grov sjø, og har blitt satt ut av spill. Så hadde ikke reist alene! Har du motor- / navigasjonkyndige folk med på turen, er det sikkert en både tryggere og hyggeligere tur! På en 10 år gammel båt som en har relativt lite kjennskap til på forhånd, ville jeg utvilsomt fått den fraktet hjem, og gjort meg kjent med båten i hjemlige farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Godt hjelpemiddel ved siden av draft *host*kartplotter*host* Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Balle Klorin Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Tenk sikkerhet, planlegg og gjennomfør! Et godt råd det! Jeg har noen bekjente som seilte fra Karibien og hjem til Oslo, den største utfordringen fikk de i den Engelske kanal med tidevanns forskjeller på 6-7 meter og en vannvittig trafikk av store båter på kryss og tvers. Jeg ville vært sikker på at båten er skikkelig gjennomgått av fagfolk, hadde rene dieseltanker og filtre før oppstart. Men spennende på denne tiden av året er jeg ikke i tvil om at det kan bli..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Jeg må nok innrømme at jeg ville være en anelse skeptisk til en slik tur. Som andre har påpekt: båten er ukjent og selv i en relativt liten båt som denne vil du finne et utall av sikringer, ventiler, vendere, brytere som ikke alltid er like selvforklarende - ihvertfall i en litt stresset situasjon. Uten at jeg kjenner akkurat denne båttypen så ser jeg den ikke for meg som noe havgående fartøy. Den har vel store vindusflater og slår du først inn et vindu, så kan ting begynne å gå veldig fort - den gale veien. Når det gjelder motoriseringen så har vel heller ikke KAD erobret seg noen tetplassering blant verdens mest pålitelige motorer . . . . Alt i alt: det kunne sikkert bli en "opplevelse" som enkelte nevner, men ikke nødvendigvis av den helt gode sorten og jeg ville iallefall satse på en mulighet for å gå flere båter sammen. Jeg beklager skepsisen, men etter å ha tramslet rundt i Nordsjøen diverse ganger, med diverse fartøyer av adskillig mer robust utførelse enn du nevner så ville iallefall ikke jeg anbefale turen uten ekstremt gode værmeldinger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Evita IV Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Det å være engstelig er faktisk en god ting. Det betyr at du ikke akter å gjøre noe overilet. Det trigger også hjernen til å tenke rasjonelt. Som jeg nevnte tidligere er sikkerhet for ditt mannskap (regner med at du skal ha med deg noen som kan assistere deg) og deg selv viktig. Regner også med at turen IKKe skal gjennomføres nå men kanskje på våren 2010? Utfordringen vil være større nå. Internett er en grei ting å bruke under planleggingen. Sett deg inn i lokale forhold. Tenk hele tiden hvis det verste skulle skje å ta forholdsregler ift dette. Bare det å ha 2 motorer sikrer fremdrifta. Peis på! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Tut og kjør... Her borte (er bosatt på denne øya), så gjelder det følgende.... 1, Sjekk båten ut nøye og sørg for å få riktig informasjone.... er dette broker eller privatsalg? 2. Få nye bilder 3. Reis over å se på båten ... og prøvekjør 4. Hvis alt ser bra ut, legg inn but...(gjerne 20% under prisantydning), men "subject to survey" 5. Forhandle frem til en godtatt pris 6. Finn en Surveyor som vil gi deg en rapport (til en viss kost) avhengig av hvilket nivå du ønsker det (Pre Purchase = skrog og struktur og noe elektrisk, Full = alt ovenfor og det eletriske som skal fungere, ned til lyspærer og brytere, inkluderer du ENGINE, så får du oljeanalyse, og maskintilstand). 7. Les rapport og få pris på korreksjon av hva som ikke fungere. 8. Forhandle frem med eier / broker om hva som skal fikses ... og det som ikke fikses skal representere et prisavlsag Før du får en Surveyor involvert, så må du muligens legge inn et depositum som skal inn på en "Escrow account" ... dvs.,at depositumet ikke går inn til borker / selger men sitter som bank garanti for begge parter. Spør hvis du trenger mer hjelp... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Tine IV Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Du går med den hjem selv så klart , mange som gjør dette hele tiden . Går konvoier stadig også ,kan jo være at du kan henge deg på en slik . Kjenner flere som har gått hjem med 35 fotere princess og andre , så bør ikke være noe problem .Men selvsagt sikkerhet i første sete og kansje i andre også ,som andre sier her .Reis over å gå over alt et par ganger ,bytt dieselfiltra og ha med ekstra filter til alt + olje . Men prismessing så er det vel ikke noe å spare ,men det er en helt annen sak ;) PS: bare si i fra om du vil ha selskap hjem Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Kjetel Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Å ta denne båten hjemfor egen maskin er en fantastisk tur, og du sparer MYE penger på det. Jeg tok hjem min P330 selv, vi brukte 1 uke på turen. Vi gjorde som de andre her skriver, sjekket alt utstyr, hadde med oss ett par laptoper og gpsèr og ekstra filter. Vi kjøpte oss også en redningsflåte til turen. Planla turen på forhånd, og la opp løpet som Princess konvoien kjører + noen stopp til pga. rekkevidden til P330. Vi var veldig heldige med vindretningen og hadde medsjø hele turen, helt til vi kom til Farsund. ( Tok båten til Stavanger. ) Noen ganger måtte vi kapitulere og gå inn til havn pga HØYE bølger. Den engelske kanal er ingenting å frykte, da du manøvrerer denne skuta enkelt som bare det. Tror nok du fort ender opp i 100.000,- med å få fraktet båten hjem, det billigste jeg fant var vel 8200 pund til Oslo + norsk mva. I skrivende stund vil jeg tro at du sparer penger på å handle i UK, da pundet er lavt, og omsetningen av båter ikke virker så alt for høy. Har forøvrig lagt inn noen bilder fra reisen her: Eurobond sin hjemreise Uansett hva det måtte bli, lykke til med kjøp av ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Hvor langt er dette, og når hadde du evt planlagt å ta turen? Mange fine råd fra Divemaster og Tine V her, men...tenk på deg selv først: Hva har du selv av erfaring for å gjennomføre en slik tur? Kan du få med deg minst 1 båt- og motorkyndig person med på reisen? Få i stand en konvoi, eller undersøk om å gå sammen med andre. Til Poseidon: KAD43 har aldri vært noe problembarn...du må tenke på KAD42 siden du nevner det du gjør. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Min båt, en Princess 35 1992 mod. ble kjørt hjem til Stavanger fra Dover i desember 2002. Den som sto for jobben, var en profesjonell "Boatmover" som lever av slike oppdrag. I alle marinaer på kanalkysten i England bor/er det slike som påtar seg flytteoppdrag for en relativt rimelig penge, enten på dagslønn eller fastpris + dekning av alle kostnader underveis + fri hjemreis. Fastprisen er selvfølgelig avhengig av årstiden da det som regel vil ta lenger tid i desember enn i juli. På grunn av dårlig vær og diverse problemer underveis tok turen nesten 14 dager mot estimert 4-5 dager. Vedkommende som tok min båt over, hadde 10-15 slike turer årlig til Norge og hadde lokalkjennskap til hele ruten som gikk omtrent slik som Kjetel beskriver ovenfor, men med Hanstholm-Mandal-Stavanger som de siste etappene. Hvis du ikke er svært sjøkyndig og har inngående kjennskap til båt og navigering samt i stand til å utbedre mindre tekniske feil som kan oppstå underveis, spørs det om det ikke er best å benytte en av disse og heller følge med som mannskap. Alternativet er å ta båten hjem til sommeren og ta turen som en ren ferietur i stedet for en transportetappe. Da står en mye friere med hensyn til hvilken rute en skal velge. Hvis en kikker litt nøye på kartet, ser en at det er flere veier enn Nordsjøveien som fører til Norge! Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Hei Jeg har tidligere tatt turen i slutten av Mars Jeg hadde kviet meg for å ta turen i Des , Jan , Feb og i begynnelsen av Mars. Kan være tøft å slite med kulda hvis en skulle få problemer underveis. I tillegg har jeg stor respekt for evt ising på båten når du kommer mot norge i vinterhalvåret. Uansett skift i hvert fall dieselfiltre før du starter og ha med et sett ekstra. Planlegg dagsettapper og sjekk med dieselfyllinger på forhånd. Er det grov sjø kan det lønne seg å gå Kielkanalen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 (redigert) Enig med kes. Betal noen til å få den over for deg. Ihvertfall hvis du ikke får med deg noen som har gjort dette før og er motorkyndig. Hvis du er litt uheldig med været kan det bli tøft. Jeg fikk et tilbud fra et firma som heter Professional Yacht Deliveries Ltd. (+44 1539 552130). De skulle ha 30.000,- for å frakte en Fairline 36 fra Guernsey til Oslo. Det var inkludert alt bortsett fra diesel. De seilte med 3 stykker; skipper, mekaniker og matros. Kom aldri så langt at jeg brukte de, men de virket proffe. Andre er sikkert billigere, men tatt i betraktning at dette inkluderte 3 stykker som skulle bruke 6-7 dager på turen, mat og returfly og full vask før overlevering synes jeg det er helt greit. Redigert 1.Desember.2009 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Hvis du trenger proff. leveranse, så kan jeg gjerne kontakte en Yachmaster instruktør som jeg kjenner som lever bla. av dette.. som sikkert vil gi deg et realistisk prisoverslag.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Tom Rør Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 (redigert) Tusen takk for mange bra svar.Da det ikke blir på tale å dra før til våren, så blir vel en del av faremomentene borte?Jeg vil også ha med en kompis, som har hentet flere båter i Larochelle i Frankrike, og som er mer motorkyndig enn meg.Det jeg også tenker på er timeforbruk på motorene.Det tilsvarer vel flere års timeforbruk ved vanlig helge/feriebruk?Uansett, så lagrer jeg alle disse svarene, slik at jeg har disse med når befaringen skjer. Bra med kompetente båtplassenkolleger. Redigert 1.Desember.2009 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.