Jump to content

Tør jeg å kjøre en 37 foter fra England og hjem?

Tom Rør

Recommended Posts

Har allerede kjøpt båt som ligger i UK og er i samme "dilemma" når det gjelder å få den til hjemlige farvann. Er ikke helt komfortabel med å ha den liggende der borte helt til våren, men jeg kommer nok ikke til å seile den hjem på vinterstid. Har undersøkt med skipsfrakt og det blir dyrt, pluss at krybbe etc må organiseres.

Er åpen for forslag og kontakter.

Pristilbud:

<

Princess 315 from Lymington, Hants to Brevik, Norway. At the moment the transport company cannot find a ferry to go direct to Bergen as D F D S have stopped their sailings. They have found that they can get a ferry to Brevik, Norway...

Transport cost = £8650.00 + v a t if applicable. This to include insurance, permits, ferry fares, preparation of custom papers but to exclude craning on and off transport.

>

Og så kommer tydeligvis løft på/av båt i tillegg

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Enig med kes. Betal noen til å få den over for deg. Ihvertfall hvis du ikke får med deg noen som har gjort dette før og er motorkyndig. Hvis du er litt uheldig med været kan det bli tøft.

Jeg fikk et tilbud fra et firma som heter Professional Yacht Deliveries Ltd. (+44 1539 552130). De skulle ha 30.000,- for å frakte en Fairline 36 fra Guernsey til Oslo. Det var inkludert alt bortsett fra diesel. De seilte med 3 stykker; skipper, mekaniker og matros. Kom aldri så langt at jeg brukte de, men de virket proffe. Andre er sikkert billigere, men tatt i betraktning at dette inkluderte 3 stykker som skulle bruke 6-7 dager på turen, mat og returfly og full vask før overlevering synes jeg det er helt greit.

Dette hørtes ut til å være utrolig billig. Jeg fikk selv en pris på 4500£ + reise hjem til England igjen. De krever ofte også at båten har en nylig teknsik survey, ettersom jeg forsto.

Pristilbud:

<

Princess 315 from Lymington, Hants to Brevik, Norway. At the moment the transport company cannot find a ferry to go direct to Bergen as D F D S have stopped their sailings. They have found that they can get a ferry to Brevik, Norway...

Transport cost = £8650.00 + v a t if applicable. This to include insurance, permits, ferry fares, preparation of custom papers but to exclude craning on and off transport.

>

Og så kommer tydeligvis løft på/av båt i tillegg

TrondT

Ca. den samme prisen som jeg fikk. Kraning av og på kom 800£ + vat, krybbe kunne bygges eller leies, billigste alternativ jeg fant var ca 2000£ inkl. vat. I tillegg må båten fraktes fra nåværende hjemmehavn til Lymingthon. Blir fort 110.000 +++ og i tillegg kommer jo vår herlige moms.

Er det noen spesielle formelle krav til nautisk kompetanse for å gjøre en slik tur selv? Jeg tenker da på om en må ha papirer på kystskipper'n eller lignende.

Det vil i første rekke avhenge av flaggstaten.

Hvis båten er registrert som norsk fritidsbåt behøver man ikke noen formell kompetanse før lengden blir 15 meter.

Hvordan er det hvis man skal inn i kanalene? Noen spesielle krav der?

På kanalene i Europa kreves i utgangspunktet CEVNI-sertifikat. På enkelte større vannveier, som f.eks Rhinen har man egne, litt strengere regler.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har allerede kjøpt båt som ligger i UK og er i samme "dilemma" når det gjelder å få den til hjemlige farvann. Er ikke helt komfortabel med å ha den liggende der borte helt til våren, men jeg kommer nok ikke til å seile den hjem på vinterstid.

Ikke umulig jeg setter meg i samme klypa nå, med plan om å kjøre hjem rett over påske. Hva med en båtplassen konvoi fra Dover til Kristiansand?

Ikke umulig jeg setter meg i samme klypa nå, med plan om å kjøre hjem rett over påske. Hva med en båtplassen konvoi fra Dover til Kristiansand?

Min båt ligger i Scotland slik at det mest naturlige for meg vil eventuell bli og seile via Shetland på vei til Bergen. Ser jo ut til at det er en god del som har kjøpt/vurderer å kjøpe båt i Uk slik at tanken om å koordinere slik at en blir mer enn en båt er god.

Tenker du på den 330'en på Finn blir vel regnestykket noe slikt: 400.000,- (pris i uk) + 60.000 (HK) + 50.000,- (transport) * 1.25 (MVA) = 637.500,-. Så joda, det er 157.500,- spart. Jeg ville gjort det. :smiley:

Du må ikke glemme moms av verdien av transporten også skal omfatte dieselforbruk hvis båten er kjørt over. Husk for all del også miljøavgiften på kr. 58,- pr.kjøleskap. I mitt importregnskap står dette som separate poster. Heldigvis var det bare ett kjøleskap ombord så jeg slapp billig...... :sad:

Redigert av kes (see edit history)
Du må ikke glemme moms av verdien av transporten også skal omfatte dieselforbruk hvis båten er kjørt over. Husk for all del også miljøavgiften på kr. 58,- pr.kjøleskap. I mitt importregnskap står dette som separate poster. Heldigvis var det bare ett kjøleskap ombord så jeg slapp billig...... :sad:

Hadde tenkt på det :wink: 50.000,- var oppdelt i (30.000,- i betaling til transportfirma og 20.000,- i diesel) * MVA. Men det er uansett kanskje et for lite estimat, jeg regnet med å fylle 1600l diesel billig på Guernsey.

Forøvrig skulle jeg gjerne fått testet tilbudet jeg, hadde det ikke vært for den tullingen som kjøpte båten "min" 2 dager før jeg hadde billett over. Og da hadde skuta til alt overmål ligget til salgs i 6 måneder.

• 3 måneder senere...
Har allerede kjøpt båt som ligger i UK og er i samme "dilemma" når det gjelder å få den til hjemlige farvann. Er ikke helt komfortabel med å ha den liggende der borte helt til våren, men jeg kommer nok ikke til å seile den hjem på vinterstid. Har undersøkt med skipsfrakt og det blir dyrt, pluss at krybbe etc må organiseres.

Er åpen for forslag og kontakter.

skal hente en sealine 420 om en uke eller to..er klar for selskap.97018068

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...