Jump to content

Lage omstyring sabb 10

stianbrun

Recommended Posts

en liten kommentar til det med dreieretningen på rattet i teleflexstyring. retningen kan endres ved å sette inn styrekabelen i andre hullet. det er altså fritt hvilken vei man vil rattet skal dreie for å eksempelvis skyve styrekabelen.

Korvidt denne t-55 har muligheten veit eg ikkje men fra t-71 og oppover kan man iallefall det

En ting er å være så kørka dum at en ikke skjønner mye rart, en annen ting er å legge dumskapen ut på verdensveven! Joda, sjølsagt gikk det an å legge vindinga andre veien. Så nå er det som en drøm å manøvrere! Tok noen bilder mens jeg venta på startmotoren (den historia vil jeg vente litt med... Det har noe med at når en er i gang med å skru, skrur en gjerne av ganske mye.)

nytt_opphoeyd_feste_av_omstyringskabel_til_arm.jpg

nytt_opphoeyd_feste_av_omstyringskabel_til_arm_detalj.jpg

gummislangekobling_multiflex_sc18_til_original_kopling.jpgomstyring_med_plastratt.jpg

Takk skal du ha! Plastrattet er egentlig fryktelig malplassert. Den kirsebærtrefarga hylleplata fra juniors skrivebord sammen med den mørkbeisa ditto fra bokhylla i stua er vel egentlig ikke noe som passer i en båt som i utgangspunktet skal ha mahogny over alt. Men mye av båten er "hummer og kanari". Skroget er en dory fra Askvik designa for fiske - tipper slutten av 50-tallet. Overbygget, bakkene og skanbord er lagt på av en båtbygger i Hardanger noen år seinere (Sabben er fra 63). Det er altså ikke en ekte Askvik motorskøyte. Forrige eier har brukt vannfast finer i hytta og beisa som om det var mahogny. Det som egentlig er noe av det fineste er de tjukke eikeplankene som utgjør dørken baki. Det ligger et bra potensiale der når jeg får bestemt meg om jeg skal dekke helt og heller ha luker (nå er det en slags tiljer, lemmer). Sjøl har jeg innreda hytta med oppsaga møbler og dører i ymse fargetoner. Det er jo litt befriende å 'bare' ha en bruksbåt. Skal prøve å finne mahognymøbler til å skifte ut mer av den utslitte fineren inni styrehuset og på sidene av dette + på sidene på kant over skanbordet. Trur ikke det blir helt bra å bruke nye materialer. Ser det er mye fantastisk arbeid på en del av sidene her på båtplassen. Mulig jeg blir inspirert til å ta båten på land en periode. Ellers er den på sjøen støtt, også om vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...