Rångepådl Startet 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2009 Noen som har erfaring med generator som drives av propangass? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Den skal vistnokk ha en vanvittig høy virkningsgrad og ikke lager den eksos heller. Men det er vist et ordtak som sier at om noe er for godt til og være sant er det sannsynligvis ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Det spørs hvordan kvaliteten er. Haomax høres ut som et kinesisk merke Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Ser jo interessant ut dette, men hva kan noe sånt bruke av gass i timen? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Prisen tilsier ikke akkurat noe super kvalitet men at det kommer fra Kina Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Vil tro at den bruker opp mot en kilo i timen når den leverer 2,5kw. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 og ikke lager den eksos heller. Tull og atter tull. Det som er bakgrunnen for påstanden er at propan og naturgass når den brennes under gode forhold resulterer i eksos som består av bare vanndamp og CO2 - temmelig ukritisk sålenge konsentrasjonen av CO2 ikke blir for høy (vel å merke: CO2, ikke CO) Men komprimert inne i en motorsylinder er forholdene ikke gode, det kan bli NOx og CO (hvis blandingen ikke stemmer). Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 enig Det enste som skaper null eksos (CO og CO2) ved forbrenning er vel Hydrogen. Propan skaper riktgnok mindre eksos sammenliknet med diesel og bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 (redigert) enhver bensinmotor kan gå på gass. Den vil bruke endel meir enn tilsvarende bensin så da spørs det hva man betaler for gassen.. for å ta mitt eget som eksempel å er det oppgitt til å gå ca 10 timer på 13 liter tank ved full belastning. 2000w. så om en betaler 200.- for å fylle en 11kg.. alle som har sett en gastruck i sving har vel erfart at det ikkje akkurat er skogsfrisk eksosen fra de heller.. Redigert 1.Desember.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Ser jo interessant ut dette, men hva kan noe sånt bruke av gass i timen? her er data ifølge selger Forbruk: 0,5 Kg pr time ved max uttak 2,5 kw./3600 o.p.m. Støynivå: 60 db. V/7 meters avstand. Dim. L.H.B. 60x47x45. Cm.Oljevakt. 2 uttak AC. 1 uttak 12V. voltmeter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Propan er en sånn ClittHmere Oetc forbindelse. Den danner CO2 og H2O ved forbrenning fordi forbrenningen er "perfekt" Altså ingen CO. Derfor kan propandrevne trucker benyttes innendørs. En propandrevet kan kanskje brukes innendørs ombord i båt, men da dugger det på vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Mi erfaring med Propan som drivstoff er god. Motoren går jevnt og fint, og er heilt rein innvendig. Men den er litt følsom på blandinga. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sjøtunga Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Propan er en sånn ClittHmere Oetc forbindelse. Den danner CO2 og H2O ved forbrenning fordi forbrenningen er "perfekt" Altså ingen CO. Derfor kan propandrevne trucker benyttes innendørs.En propandrevet kan kanskje brukes innendørs ombord i båt, men da dugger det på vinduene. Formelen for disse forbindelsene er CnH2n+2. De vanligste er metan, CH4, etan C2H6, propan C3H8 og butan C4H10. Alle disse er også gasser ved normalt trykk og temperatur. Perfekt forbrenning forutsetter tilstrekkelig tilgang på oksygen, og sånn sett er du ikke garantert CO-fri forbrenning. Ei heller unngår du verken vanndamp eller CO2 eller CO med andre brennstoffer. God lufting og ventilasjon av eksosgasser er altså et must uansett brennstoff for brennere som skal brenne i timevis... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Ei heller unngår du verken vanndamp eller CO2 eller CO med andre brennstoffer. Hva med katalysatorovnen? Er nok mange levende fiskere som bevitner at de ovnene ikke "avgir" CO. Noen døde riktignok, men det var av asphyxia (O2mangel) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Har nå jobbet i snart 40 år med fiskebåter og har tilgode og se noen Katalysatorovn i noen av båtene jeg har vært ombord i. I fiskabåter er det somoftest montert en Hovdeovn eller lignende alle med skikkelig eksosrør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.