Jump to content

Bytte fra OMC til Mercruiser går det ?

chawy

Recommended Posts

Har ett gammelt drev/agg. fra omc men dette er helt gåent. Lurte på om noen har byttet fra OMC til Mercruiser ? Har en 2,5L 4syl.GM motor Mercruiser bruker vel også disse 2,5 og 3L 4syl. Er det "bare" og sette motor i gamle fester, sette på plate i hekken sentrere den og feste nytt F.eks Alpha drev på denne. Eller må fester forandres. Avstand (lengen) virker litt mindre på Mercruiser ! e dette bare syns bedrag ;-)

Det er nok litt mer jobb enn du antyder er jeg redd for, men fullt mulig. Dersom du har det gamle OMC drevet med det store hullet må du støpe igjen hullet eller få tak i en adapterplate da alfa drevet trenger mye mindre hull. Jeg byttet motor og drev fra OMC 2,5 liter til Mercruiser 3,0 med alfa one drev. Disse motorene har helt like motorblokker med forskjellig borring. Du må nok bruke motorfeste, svinghjulkåpe, eksosmanifoil, riser, gearswitch etc fra Mercriuser for å få motoren til å passe til Alfa One drev. Husker at jeg måtte lage nye hull til motorfeste i forkant på motoren, men husker ikke om dette var foran eller bak de gamle hullene. På Dracoen trengte jeg ikke støpe noe til motorfestene, bare borre nye hull. Dette kommer nok an på type båt. Motoren ble også noen centimeter høyere med Mercruiser-drevet sånn at jeg måtte skjære ut hull til luftfilteret i lokket over motoren. Kunne nok hatt motoren lavere, men da hadde det ikke stemt 100% med bunn på båten og kavitasjonplaten på drevet.

Jeg forsøkte å få tak i adapterplate til min båt, men støpte til slutt igjen hullet hos en båtforhandler. Mener jeg betalte ca 15000.- for denne jobben.

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...