Jump to content

Dekorbokstaver til båtnavn, hvor finnes?


Skvulpen

Recommended Posts

Ønsker å plassere båtnavnet på hver side av båten min. Ser i hjemmehavna mange båter med navn i de forskjelligste utgaver og størrelser, ulike dekorative skrifttyper med de peneste kruseduller...:-) Noen er kanskje malt direkte på skutesida, men andre ser ut som pålimte plastbokstaver.

 

Noen som har tips hvor jeg kan finne et utvalg av slike ferdiglagede "dekorbokstaver"... - noen som selger slikt på nettet? Jeg er altså på jakt etter noe som er litt mer estetisk enn de vanlige firkanta messingbokstavene som finnes hos de fleste jernvareforretninger...

Link to post
Share on other sites


Skvalpeskipperen: Noen som har tips hvor jeg kan finne et utvalg av slike ferdiglagede "dekorbokstaver"... - noen som selger slikt på nettet? Jeg er altså på jakt etter noe som er litt mer estetisk enn de vanlige firkanta messingbokstavene som finnes hos de fleste jernvareforretninger...

....  :yesnod:æøhmmmm..... hva med dette fra herverende forum: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043093444  :nonod: :nonod:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Det finnes så mange firmaer rundt omkring i landet at det er ingen forunt å holde orden på det. Det du skal se etter er et skiltfirma i din nærhet. Jeg kjøper inn endel slike ting i jobben og det er derfor smart å sjekke litt priser.

Det disse firmaene kan gjøre er å lage akkurat den skriften du ønsker. F. eks. kan du finne en skrift type på internett og legge denne på en diskett og hvis det bare er litt skikk på firmaet og dets utstyr, lager de det du ønsker til en ganske vettug pris. Jeg har sett firmaer på "Sjøen for Alle" og de tar ca. 2 til 3 ganger det jeg antar at du vil måtte betale, hvis du sjekker i nærmiljøet ditt.

To tips til: Sjekk Gule sider under Skilt og Dekor. Når du kommer så langt at du har bestemt hvem du skal bruke, farge o.lig., be om en 10 års folie, den er endel dyrere enn andre folier, men den kryper ikke så lett som billigere folier. Dette er viktig særlig hvis du har et mørkt skrog. Dette er fordi temperatur forskjeller mellom folie og skrog gjør at disse endrer seg forskjellig i sterkt sollys.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Enkelt for oss som kan litt, vil derfor forklare litt om hvordan du går frem, slik at du er forberedt når du kommer i butikken.

 

I dag er det slik at alle firma av litt størrelse som driver med skilt og dekor (reklame) har en datastyrt skjæremaskin som tryller frem de flotteste bokstaver og logoer etc.

 

Derfor, stikk innom nærmeste butikk som driver med dette ( mange i Oslo, se gule sider) ta frem den sammenkrøllete lappen som du har i høyre bukselomme med teksten, forklar bruksområde, velg skrifttype og farge og ....vips, du har det flotteste og mest kunstferdige skutenavnet på Mjøsa , og til en meget rimelig pris.

Ønsker du veldig spesiell skrift som du har sett på nettet, kan du laste den ned på diskett som en annen, også kyndig person her foreslo, ta den med i butikken og insister kraftig på at den vil du bruke så ordner det seg.

Link to post
Share on other sites


Havgapet2: Enkelt for oss som kan litt, vil derfor forklare litt om hvordan du går frem, slik at du er forberedt når du kommer i butikken.

 

Nå burde jeg holdt meg for god til å svare, - arrogante postinger som dette forbigås best i stillhet... Likevel, kanskje du allesteds nærværende Havgapet burde tenke deg litt om før du skriver som du gjør? Hvem tror du at du er egentlig? Hva har jeg "gjort deg" som fortjener et slikt belærende og overlegent svar fra din side? Tror du kanskje at jeg ikke klarer å tenke selv, eller oppsøke en butikk uten DIN hjelp? Eller MÅ du bare være så "tøff" i talemåten din?

 

Hvis du ikke greier å unngå sleivete formuleringer som den ovenfor siterte, så ville det antagelig være en  fordel både for deg selv og båtplassen om du heller holdt deg borte her i fra. :confused:

Link to post
Share on other sites

Såda....ikke vondt eller personlig ment.

 

Ville bare informere om hvordan slike ting foregår, for alt jeg vet kan jo du ha trodd at det står en mann med kniv og sirkler ut de bokstavene du skal ha, med dertil høy pris.

 

Og formuleringene blir nok kanskje slik, sett med bakgrunn i hvor mye lærdom man har erhvervet seg opp gjennom tidene....

 

Siden jeg er et kunnskapsrikt og tolerant menneske tar jeg ikke innlegget ditt personlig, og lover og veilede også DEG i fremtiden.

Link to post
Share on other sites


Skvalpeskipperen: .... Nå burde jeg holdt meg for god til å svare, - arrogante postinger som dette forbigås best i stillhet... Likevel, kanskje du allesteds nærværende Havgapet burde tenke deg litt om før du skriver som du gjør? Hvem tror du at du er egentlig? Hva har jeg "gjort deg" som fortjener et slikt belærende og overlegent svar fra din side? Tror du kanskje at jeg ikke klarer å tenke selv, eller oppsøke en butikk uten DIN hjelp? Eller MÅ du bare være så "tøff" i talemåten din?

 

..... ja, Skvalpeskipperen, Havgapet2 ønsker å leke med oss - din reaksjon er meget forståelig, men det er akkurat den Havgapet2 er ute etter. Hver og en får vel finne ut hvordan man forholder seg til slikt, men Havgapet2 "tørker" sannsynligvis ut om man overser hans form og forsøker å ta med seg det nyttige, når det er noe nyttig i hans innlegg - hvilket det ikke alltid er.... for hans hensikt er å provosere, å foråsake en debatt som splitter og lager uro.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Havgapets humoristiske, direkte og for noen "arrogante" innlegg er artige og til dels nyttige.

 

Ikke la denne siden også surne til av negative ytringer omkring hva Havgapet mener om ditt & datt.

 

Husk at Havgapets utspill ikke er personlig rettet, da må dere heller ikke føle dere "personlig" støtt eller angrepet.

 

Jeg synes at Havgapets inntreden i dette forum, sammen med Lotus er noe av det bedre som kunne skje for å øke den faglige tyngden til ALLES beste!

 

Ber om at Havgapet behandles med respekt, noe alle i et sivilisert samfunn har krav på!

Link to post
Share on other sites

Guest Eureka_RC


Skvalpeskipperen: Heisan! Takk for alle svarene!

 

Synes bestilling over nettet er greit... Nettsiden til eureka-rc.com kommer ikke opp, men Expon ser derimot veldig bra ut, - tror jeg satser på den!  :confused:


 

Kommer ikke Eureka RC opp ??

 

Prøv igjen, den funker hver gang jeg prøver :)

 

Uten at jeg kjenner skiltbransjen spesielt godt, så tror jeg at mine 12,4 øre pr cm2 må være billig.

Hvis grunnlaget er bra tar jeg heller ingenting for oppsett eller etterarbeid eller hva det nå måtte være.

Notat på gul-lapp kan gå bra som grunnlag  :cheers:

 

Mvh

 

Eureka RC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...