Simito Startet 2.Desember.2009 Del på Facebook Startet 2.Desember.2009 Jeg har kjøpt meg to produkter som jeg sliter med å få til å spille sammen. Jeg har en ny Ladac 12V+12V lader, denne utjevner forskjellene i ladestrøm man får om man kopler en 24V lader over 12+12V batterier. Denne har 2 x 12V uttak: - Rød(1) til +24V på batt. - Sort (1) til +12V på batt. - Rød(2) til +12V på batt. (Samme batteripunkt som over). - Sort(2) til 0V (-) på batt. Det er sammenkoplet 6 stk 115Ah batterier i et 24V system, dette er bare forbruksbatteriene. Batteriene er koplet sammen på 12V nivå for at laderen skal kunne tilføre strøm på dette 12V nivået. Dette fungerer helt fint. Jeg har nå i tillegg begynt å installere en Victron BMV-602 batterimonitor. Denne har en shunt som skal settes mellom batteriets 0V/GRD og alle minus-kablene som er koplet mot batteriet. Denne vil da måle alt forbruk. Dette er også ok. Utfordringen kommer når laderen står på og tilfører strøm. Denne typen lader tilfører strøm både på 0V-nivået (som nå måles av monitoren) og strøm på +12V nivået. Det er denne siste strømmen jeg ikke får målt her, monitoren vil vise for lite tilført Ah. For ordens skyld; jeg tar ikke ut 12V fra batteriene, bare via 24V-> 12V omformere. Problemstillingen er forelagt både Ladac og Victron, avventer tilbakemeldinger, men den umiddelbare tilbakemeldingen fra begge var ikke positiv i forhold til en mulig løsning. Den eneste mulige løsningen jeg kan se (er ingen ekspert, derfor dette innlegget), er å sette inn en shunt i tillegg på +12V nivået. Spørsmålet er om denne strømmen kan legges til inn i monitoren slik at denne viser summen av strømmene uten å kortslutte 12V og 0V nivået. Det må nok til en liten modifisering på monitoren for å få det til, vil jeg anta... Her stopper mine kunnskaper, lurer på om noen har forslag til modifiseringer for å få dette til å spille sammen... Håper forklaringen er mulig å forstå, bare spør hvis noe er uklart. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Jeg har aldrig skjønt den teorien at lade 24v batteribank med 12v. Hvis banken er riktig koblet opp til forbruk og lading blir slitasjen på batteriene lik og hvis noen mener dem bør lades separert på grunn av noen teori er dem heltatt ikke egnet til å stå sammen i en bank. Monitoeren kan ikke programers til avlesning av 12v lading med 24v forbruk. Man kan sikkert lage en slik, men kostnaden blir litt. Anbefaler deg at bytte den laderen ut til en 24v, eks. fra Victron. De gjør livet enklere Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
JRK Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Denne har 2 x 12V uttak: - Rød(1) til +24V på batt. - Sort (1) til +12V på batt.Kople dette fra batteribanken - Rød(2) til +12V på batt. (Samme batteripunkt som over).Kople dette fra batteribanken - Sort(2) til 0V (-) på batt. Kople sammen Sort (1) og Rød (2). men kople det vekk fra batteribanken. Da vil det gå bare en felles strøm fra laderen igjennom hele batteribanken. Batteriladeren vil da fungere som en vanlig 24 volts lader. Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Har sjekket med Ladac, man kan ikke kople sammen de to "midterste" lederne slik at laderen blir en 24V-lader. Laderen har vært brukt 1 år og fungerer bra. Ønsker ikke å kaste bort flere tusen på en ny lader nå... Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Blybatterier generelt, og AGM spesielt, har egentlig ikke godt av å bli ladet og utladet i serie, da cellene aldri er helt identiske. På åpne blybatterier er det nokså greit, der gasser man på med en del overlading (og bruker en del vann), så blir all cellene ihvertfall helt fulle. Ubalanse forverrer seg etter tid, og vil kunne ta knekken på de svakeste cellene. Det ideelle (dersom en ser bort fra investeringskostnaden) er enkeltceller med hver sin lader. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Servicemannen Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hundredvis av båter her i Norge bruker AGM og Gel til stor servicebank. Jeg kjenner ikke til noen båt der som hvert batteri er ladet opp separert. Vanlig er sellen der minus blir tatt ut den svakeste og der skal tempsensor for lader og dynamo plasseres. Batterier skal plasseres slik at de blir samme temperatur omkring dem alle og dimisjon på kabler skal man ikke undervurdere. I tillegg skal AGM ikke ha høyere vedlikeholdsspenn en 26,6v. Hvis man ikke følger disse reglene skjønner jeg du har dårlig erfaring med den type batterier til 24v bank. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Simito Svart 14.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Etter å ha diskutert dette med Ladac og Victron (Farco), fant vi ut at det nok ikke går mye (netto) strøm inn på "12V-nivået". På dette nivået går det inn og ut omtremt like mye. Den eventuelle forskjellen vil være pga at de to 12V bankene trenger forskjellig lading, men dette er sannsynligvis ikke så mye at man trenger å ta hensyn til det. Dette sjekket jeg i helgen med et Tangamperemeter, og det stemte. Dette vil i praksis si at jeg kan kople sort kabel (fra laderen) tilhørende "0V-nivået" slik at shunten også måler strømmen gjennom den. Selv om dette er strøm til den ene 12V-banken, så vil denne gi monitoren en tilnærmet korrekt strøm. Monitoren ser at den er tilkoplet et 24V-anlegg, mens denne 12V-strømmen gir et korrekt bilde av lading inn på 24V-batteribanken. Fikk også sjekket og bekreftet dette i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.