Jump to content

Seil vedlikehold, fukt osv.

mingebretsen

Recommended Posts

Hei,

Ettersom jeg er rimelig ny til seiling, har jeg ikke helt kontroll på det å best mulig ta vare på seil. Seilene som fulgte med i båten min er blitt ti år gamle. Fokka har litt missfarging. Denne missfargingen, den skyldtes vell fukt? Og nå på høst/vinter når det er mye regn og drittvær, hvor bør seilene være? Er det greit å ha de oppe i masta, om man tørker de når sola en gang titter frem? Ettersom fokka ikke har noe kallesje beskyttelse på min båt, tok jeg denne ned i dag. Nå ligger den i båten, hvor det står en svak vifteovn på. Storseilet har jeg fortsatt på bommen, ettersom til denne har jeg et bomtrekk/kallesje. Bør jeg ta denne også inn i båten?

Og generelt, hvordan få seilene til å vare lengst mulig?

Har som du ser mange spørsmål, håper noen har svar:)

VEDLIKEHOLD

Seil som har blitt brukt mye, eller i tungt vær, bør vaskes etter hver sesong, dette anbefales å bli utført av din lokale seilmaker.

Hvis ikke det er mulig, legg seilene i varmt såpevann i noen timer for så å spyle nøye av etter på. Hver sikker på at de er 100 % tørre før de legges sammen (jordslag). Hvis seilene er spesielt møkkete, fyll litt klor/ blekmiddel i vannet før du legger seilet i. Møkkete flekker kan lett skrubbes av. Laminerte seil skal bli spylt med fersk vann, tørket og lagt sammen. Prøv ikke å vaske eller skrubbe dem.

FJERN FLEKKER

Blod og fuglemøkk: Legg området som er flekkete i en mild blekende løsning i to timer; skrubb lett.

Rust: Rustfjerner finnes under mange forskjellige navn og er mulige å få tak i hos jernvarehandleren. Hver sikker på at du renser området nøye.

Olje, Grease, og Tjære: Dynk det området som er tilgriset med aceton eller lettere løsningsmiddel, og rubb flekkene med rene filler. Når flekken blir lysere, skrubb området med såpe og vann. Rens til du får acetonen ut av matrialet.

OPPBEVARING

Alle seil bør bli foldet eller helst rullet for å unngå skarpe bretter. Seil bør oppbevares med god ventilasjon og under rene forhold. Fukt, som kan forårsake sopp eller jordslag i seilet bør man unngå. Jordslag vil ikke ha noe innvirkning på seilets styrke, men det er svært vanskelig å fjerne.

Dette i følge UK Sailmakers

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for bra og nyttig informasjon Mouche:)

Men mer praktisk, hvordan gjør dere det med seil på vinteren? Lar dere fokka stå på forstaget, bare for å lufte når sola titter frem? Eller bør man, når det er så kaldt og fuktig som nå ha seilene inne, får å måtte heise/montere de hver gang man skal en tur på fjorden?

Om du skal ta inn seilene eller ikke må du avgjøre selv. Bruker du båten ofte gjennom vinteren blir det omtrent det samme som å ha dem på om sommeren. Men bruker du dem en gang i løpet av vinteren hadde jeg tatt det ned. Tar da seilet ned på dekk og bretter så foldene danner 50-60 cm bredde. legg så sammen i en ball med akterlik ytterst. Er viktig å holde seilene tørrest mulig hvis du ønsker å beholde dem lenge.

Når seilene står lenge på forstaget er det to ting som ødelegger/foringer/skjemmer dem. UV og mugg. Dacron seil har bedre evne til å motstå soppvekst forde de puster bedre. Laminatseil har typisk et lag med film (mylarfilm) som gjør at sammenrulløet seil stenger inne fukten bedre.

Pass på at linen som holder seilet innrullet står skikkelig fast. Mange innrullette seil løsner på vinterstid i mye vind og ruller seg ut å blir ødelagt.

Hvis du velger å ha seilene på kan det være lurt å få dem tørket seilet når været er tørt.

Hvis du/dere i Kristiandsandsområdet ønsker å fylle vinteren med seilbåtprat begynner første vintersamling i Vågsbygd seilforening i morgen. Annenhver tirsdag (partallsuker) er det åpent fra kl 1900 og utover hos Vågsbygd seilforening. Det blir div emner men for det meste hyggelig seilbåt prat med likesinnende. Dette er åpent for alle selv om du er medlem eller ikke.

Anbefales mingebretsen. Jeg er på jobb nå men pleier å være der når jeg er hjemme. Vi har også samling i Søgne Seilforening tirsdager (oddetallsuker) fra 1. januar.

Terskelen for å komme er lav og det er alle kategorier seilere der allerede.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...