Jump to content

bytte av belger på bravo 3


Jernklumpen

Recommended Posts

Kortversjon:

Du skrur løs drevet, seks bolter, og drar det ut et par cm. Husk å sette gear i forover før du gjør det. I åpningen du får vil du finne gearkablen, Denne er festet i en låseordning som du må dra ut av drevet med en nebbtang. Vri litt i propellen for å få den til å skli frem. på låseordninen er det en leppe du må løfte opp for å få løsnet gearviren. Når Wiren er løsnet kan du dra av drevet. Oups, glemte å si at du må ta av begge trimsylinderene ved å dra ut bolten på drevet.

 

Når drevet er av tar du og skrur av trimindikatorefølerene på begge sider.(Lite plastlokk som går to ledninger inn i , og er festet med to skruer) Under her finner du hing ping boltene. De henger ofte noe helt for j. Vær forsiktig med dem når de har løsnet så ikke gjengene skjærer seg. (aluminium mot syrefast). Til dette trenger du spesialverktøy.(Hing ping tool) Dette koster ikke allverden hos mercruiserforhandleren. Skru også ut gerwiren. Løft ut ytterdelen. løsne klemmene på belgene. Dra dem av, gjør rent, monter nye med spesiellt lim imellom i tillegg til skrueklemmene. Bytt minimum akselbelg og gearbelg. Eksos er jo ikke krise om går, men jeg bytter vanligvis den også. Annbefaler å bruke originalbelger. Et par hundrelapper ekstra er lite til denne drittjobben.......

 

Når du skal montere drevet så kan det være nødvenig å bruke alignmenttool for å få akselen greit inn i motoren igjen.

 

 

 

Lykke til.

Link to post

Det er litt mer plundrete på Mercruiser enn på Volvo. Til gjengjeld er det lenger intervaller. Du bør også bruke et spesialverktøy til å dunke på igjen klemringen på drivakselbelgen.

 

Begynner du å google finner du drøssevis av videoer og beskrivelser av denne jobben. Også servicemanual. Der står det også hvordan klemmene skal stå, tiltrekkingsmomenter og annen nyttig info. Anbefales.

Link to post

Den dærre klemringen på belgen var jo et styr å få av.

Går ikke an å få av uten å ødelegge iallefall men det er vel litt av vitsen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Intervallene for originalbelgene er fem år, men selvfølgelig sjekk årlig. Har hatt særdeles dårlig erfaring med malory belger, men det kan jo bare være uflaks.

 

Klemring følger med ny belg, så bare vreng den ut. Det beste er jo å sette den inn igjen med spesialverktøy, men det bruker å gå bra å dunke den forsiktig inn med gummiklubbe så langt den går greit, resten klemmes inn av drevet når du setter det på. Men du har jo litt mindre kontroll enn når du bruker verktøy.

 

Etter boka så skal hing ping boltene settes inn med gjengelim(lock tite). Husk å sjekke pakningene og bytt om dårlige. Dersom hing ping boltene henger mye så kan det være nødvendig å varme litt forsiktig. NB NB ikke vær for tøff med varmen da kappa i aluminium kan sprekke = j dyrt.

 

Er båten noen år så vil jeganbefale å likegodt bytte slangen til kjølevannet også når du først er i gang. Da må du ha en spesialnøkkel for å skru ut/inn denne. Delen koster jo lite, og jobben blir lettere ved full demontering. Husk å rengjøre godt før montering. På flatene som skal limes må du bruke noe fettfritt som f.eks lynol.

 

Jepp, mer arbeid enn på volvo.

 

lykke til

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post

Etter beskrivelsen til å dømme her, så vil jeg nok sette bort den jobben når jeg skal skifte mine om 3 år..

Lurer på hva en slik jobb koster på verksted.. hmm.. ;)

Får begynne å spare litt hver mnd, så har jeg til slikt arbeid :-)

jobben er vel kanskje ganske lik på et Bravo Three X vil jeg tro.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Boltene som på kvar side holder drevet fast. Der kor det er "leddet" for tilting opp/ned. Sitter bak trim/tilt limit switch. Desse må og justeres etter montering igjen ellers kan ein være uheldig å få feil utslag på instrument for trim og feil innstilling på limit bryter. Limit bryter er for at du ikke skal kunne få drevet for langt opp under kjøring. ++

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

mulig det går og merke trimindikatorene med hvit tusj e.l så det kan settes på likt.. noen som har\kjenner noen som har slik opprette stang som man sjekker om motor står på rett linje med drev?? som kan leies for en dag???

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
mulig det går og merke trimindikatorene med hvit tusj e.l så det kan settes på likt.. noen som har\kjenner noen som har slik opprette stang som man sjekker om motor står på rett linje med drev?? som kan leies for en dag???

 

Ved merking skal du ha flaks..... Men limit begrenseren er det et lengdemål mellom senter på feste boltene til trim sylindrene da drevet er "max"tiltet opp. Husker ikke avstanden,men tror det er 54 el 56cm da begrenseren kutter.

 

Trim indikator er ganske grei. Spørs litt hva slags instrument du har. Har du instrument med -skala og +skala,justerer du slik at drevet står i null da antikav er på linje med kjølen.

Har du ingen gradering på instrument,kan du bare justere slik at instr viser at drev er på bunn da det er maks senket.

 

Jeg har allt utstyr liggende,men er et godt stykke unna deg.......

 

Men er ikke helt kritisk om du ikke får linet opp,så lenge drevet glir lett ut er ting i orden,men skifter du hekklager må man lineopp skal man få montert drevet i gjenn.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

68 gt: takk for info. har måttet justere motor høyde med opplingningsdor før, reperatør anbefalte og sjekke hvert annet år?

 

noen som vet hva det vil koste og få reperatør til og gjøre jobben med bytte av belger?.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

antikavitasjon, eller antiventilasjon ?

antiventileringsplata over propellen blir vel ofte omtalt som antikavitasjoneplata.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

supert. takk for gode svar.. noen som vet om noen som kan ta på seg slik jobb her hos meg i sande (da båten står her) gjerne uten moms?? helst noen som har gjort dette noen ganger.. har fått pris fra forhandlerverksted, men fikk skrekken av prisen han ga meg..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

680 + 25% pr time. billigere noen?? ca 5 timers arbeid ++ obs skal bytte 3 stk belger, + kjenne på lager, sjekke om motor står på linje med drev og sette inn med fett og montere sammen

Redigert av bayliner 285 (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
680 + 25% pr time. billigere noen?? ca 5 timers arbeid ++ obs skal bytte 3 stk belger, + kjenne på lager, sjekke om motor står på linje med drev og sette inn med fett og montere sammen

 

Min pers rek er 3 kvarter på Bravo,da var det ikke noe klunder,men hadde en i båten under justering av sensorer.

 

Men synes 5 t er vel lang tid.

Kan kanskje ta litt ekstra tid ved justering av motorfester pga plassmangel ved linjering.

Synes 3 t er maks!! Man må jo uansett jobbe raskt med limet.....

 

Men skal du prøve selv,eller la noen :ghost: gjøre det for deg,så pass på oljeslangen mellom reservoar og drev ikke blir dratt for hardt i,da kan plast gjennomføringa i gimbal knekke,spes nå som det er litt lav temp. Prøv og løsne og plugg i gjenn. Jeg pleier å la den sitte....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...