Jump to content

Ballast foran i helplaner?


skandale

Recommended Posts

Hei alle sammen.Lurer litt på hvordan det vil bli og få ca 400 kg ekstra som balast foran .Jeg har 220hk diesel .Mercruiser.Han er blitt veldig baktung og henger en del med ræva.Hvordan vil det gi utslag på toppfarte,planing + div.Ikke noe problem med hk.Båten er en 26 fjord consul.Problemet er ikke når jeg kjører men når jeg ligger stille.Har hekkagregat og store flaps.Er en helplaner.Båten er en 67 modell så den er tung.Veier ca 3700 kg.Byggd om til VP280 singelpropp.

Link to post

Hei alle sammen.Lurer litt på hvordan det vil bli og få ca 400 kg ekstra som balast foran .Jeg har 220 diesel hk.Mercruiser.Han er blitt veldig baktung og henger en del med ræva.Hvordan vil det gi utslag på toppfarte,planing + div.Ikke noe problem med hk.

Tror nok at jeg ville sett på andre alternativer enn å legge mer vekt fremme i en planende båt.... løfte hekken er en bedre løsning...

 

Er denne båten med aksling eller hekkaggregat ?

 

1. hvis hekkaggregat, er det trimmet helt inn ??

 

2. Trimflaps (hydrauliske) hvis du ikke har, så vil disse øke effektiv vannlinje og skape ekstra løft i hekken, som vil være justerbart.

 

3. Hvis hydrauliske trimflaps er montert, så ville jeg vurdere å øke størrelsen for å øke løft i hekken, etter å ha sjekket at disse fungerer selvsagt.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Tror nok at jeg ville sett på andre alternativer enn å legge mer vekt fremme i en planende båt.... løfte hekken er en bedre løsning...

 

Er denne båten med aksling eller hekkaggregat ?

 

1. hvis hekkaggregat, er det trimmet helt inn ??

 

2. Trimflaps (hydrauliske) hvis du ikke har, så vil disse øke effektiv vannlinje og skape ekstra løft i hekken, som vil være justerbart.

 

3. Hvis hydrauliske trimflaps er montert, så ville jeg vurdere å øke størrelsen for å øke løft i hekken, etter å ha sjekket at disse fungerer selvsagt.....

Har store flaps,Har hekkagregat men det er ikke det som er problemet.Problemet er når jeg ligger stille.
Link to post

En kompis har en Fjord på ca 25 fot med en V8 Gm 6,5 liters motor... Den er nok tyngre og ligger pent i sjøen. :headbang:

 

Skjønner ikke helt hva du vil oppnå.. Bilder????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Har store flaps,Har hekkagregat men det er ikke det som er problemet.Problemet er når jeg ligger stille.

Kan ikke påstå at jeg er ekspert på dette område  :confused:

 

Tror det rådet som står ganske langt oppe er det beste: gjør heller noe med oppdriften bak enn med 'neddriften' foran. Hvis du nå har problemer mens båten ligger stille så har du det med mer ballast foran under gange.

Link to post

Forstår jeg deg rett ligger båten lavt i vannet akter når du ligger i ro.

 

Har sett en løsning på dette. En ombygget Fjord27 som hadde støpt en badeplattform som inneholdt en "flottør" på undersiden på begge sider. Disse løftet båten nok til at den lå rett  i vannet. Under gange kom disse klar av vannet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 1 år senere...

Har tilsvarende problem med en Viksund 270. Har plassert litt ballast i baugen ca 60 kg ellers har eg kjøpt ny dieseltank med slingreskott som er plassert tverskips helt fremme i motorrommet,

eller vart alt utstyr plassert så langt frem som mulig. Dette gjorde att båten løftet seg i hekken med ca 5-6 cm.

Link to post

Forstår jeg deg rett ligger båten lavt i vannet akter når du ligger i ro.

 

Har sett en løsning på dette. En ombygget Fjord27 som hadde støpt en badeplattform som inneholdt en "flottør" på undersiden på begge sider. Disse løftet båten nok til at den lå rett  i vannet. Under gange kom disse klar av vannet.

Tror nok at dette er løsningen din. Da vil badeplattformen skjule trimplanene. Mener NB 8700 har det slik og uten at jeg er sikekr. Utseenddee messig er det iallefall slik

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Deler oppfatningen i denne tråden om at plassering av ballast utelukkende for å trimme båten er en uheldig løsning.

 

Jeg vil anta at det må være mulig å flytte på drivstofftank(er), vanntank(er) og/eller septiktank, eller batterier eller annet.

Link to post

Jeg hadde en Nor-Dan 780 tidligere med 250 HK Mercruiser. Der hadde jeg ca. 60 kg ballast foran. Kanskje den lå litt lavt i sjøen når den lå rolig, men det var ikke den egentlige årsaken til ballast. Det handlet mer om å få tilstrekkelig vann til baugpropellen - den lå litt grunt hvis det var flere personer akter.

 

Jeg tror i ditt tilfelle at du greier deg med langt mindre enn 400 kg. Jeg ville i alle fall prøvd ut med noe mindre. Det gjøres enklest med å stable en person og to der mens du vurderer.

 

For øvrig er det vel en gylden regel at planende båter ikke bør ha for mye last foran. Det vil vanligvis redusere farten, og kan til tider virke inn på styreegenskapene slik at den "overstyrer".

Link to post

Hvis båten går fint uten balast.

Kan det være en i det å putte inn en vannpose / vantank i bauen, og ha en pumpe som kan fylle tømme tanken.

da kan bauen trimmes ned når man ligger stille , og trimmes opp ved gange.

vips så er man kvitt den ekstra vekten som bruker brenstoff.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...