skandale Startet 20.Juli.2004 Del på Facebook Startet 20.Juli.2004 Hei alle sammen.Lurer litt på hvordan det vil bli og få ca 400 kg ekstra som balast foran .Jeg har 220hk diesel .Mercruiser.Han er blitt veldig baktung og henger en del med ræva.Hvordan vil det gi utslag på toppfarte,planing + div.Ikke noe problem med hk.Båten er en 26 fjord consul.Problemet er ikke når jeg kjører men når jeg ligger stille.Har hekkagregat og store flaps.Er en helplaner.Båten er en 67 modell så den er tung.Veier ca 3700 kg.Byggd om til VP280 singelpropp. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Hva slags båt er det snakk om? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Divemaster Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Hei alle sammen.Lurer litt på hvordan det vil bli og få ca 400 kg ekstra som balast foran .Jeg har 220 diesel hk.Mercruiser.Han er blitt veldig baktung og henger en del med ræva.Hvordan vil det gi utslag på toppfarte,planing + div.Ikke noe problem med hk. Tror nok at jeg ville sett på andre alternativer enn å legge mer vekt fremme i en planende båt.... løfte hekken er en bedre løsning... Er denne båten med aksling eller hekkaggregat ? 1. hvis hekkaggregat, er det trimmet helt inn ?? 2. Trimflaps (hydrauliske) hvis du ikke har, så vil disse øke effektiv vannlinje og skape ekstra løft i hekken, som vil være justerbart. 3. Hvis hydrauliske trimflaps er montert, så ville jeg vurdere å øke størrelsen for å øke løft i hekken, etter å ha sjekket at disse fungerer selvsagt..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
skandale Svart 20.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Tror nok at jeg ville sett på andre alternativer enn å legge mer vekt fremme i en planende båt.... løfte hekken er en bedre løsning... Er denne båten med aksling eller hekkaggregat ? 1. hvis hekkaggregat, er det trimmet helt inn ?? 2. Trimflaps (hydrauliske) hvis du ikke har, så vil disse øke effektiv vannlinje og skape ekstra løft i hekken, som vil være justerbart. 3. Hvis hydrauliske trimflaps er montert, så ville jeg vurdere å øke størrelsen for å øke løft i hekken, etter å ha sjekket at disse fungerer selvsagt..... Har store flaps,Har hekkagregat men det er ikke det som er problemet.Problemet er når jeg ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 En kompis har en Fjord på ca 25 fot med en V8 Gm 6,5 liters motor... Den er nok tyngre og ligger pent i sjøen. Skjønner ikke helt hva du vil oppnå.. Bilder???? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
OT-flyktning Svart 22.Juli.2004 Del på Facebook Svart 22.Juli.2004 Har store flaps,Har hekkagregat men det er ikke det som er problemet.Problemet er når jeg ligger stille. Kan ikke påstå at jeg er ekspert på dette område Tror det rådet som står ganske langt oppe er det beste: gjør heller noe med oppdriften bak enn med 'neddriften' foran. Hvis du nå har problemer mens båten ligger stille så har du det med mer ballast foran under gange. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Juli.2004 Del på Facebook Svart 22.Juli.2004 Forstår jeg deg rett ligger båten lavt i vannet akter når du ligger i ro. Har sett en løsning på dette. En ombygget Fjord27 som hadde støpt en badeplattform som inneholdt en "flottør" på undersiden på begge sider. Disse løftet båten nok til at den lå rett i vannet. Under gange kom disse klar av vannet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
svm Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Har tilsvarende problem med en Viksund 270. Har plassert litt ballast i baugen ca 60 kg ellers har eg kjøpt ny dieseltank med slingreskott som er plassert tverskips helt fremme i motorrommet, eller vart alt utstyr plassert så langt frem som mulig. Dette gjorde att båten løftet seg i hekken med ca 5-6 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Forstår jeg deg rett ligger båten lavt i vannet akter når du ligger i ro. Har sett en løsning på dette. En ombygget Fjord27 som hadde støpt en badeplattform som inneholdt en "flottør" på undersiden på begge sider. Disse løftet båten nok til at den lå rett i vannet. Under gange kom disse klar av vannet. Tror nok at dette er løsningen din. Da vil badeplattformen skjule trimplanene. Mener NB 8700 har det slik og uten at jeg er sikekr. Utseenddee messig er det iallefall slik Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
roaldbj Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Deler oppfatningen i denne tråden om at plassering av ballast utelukkende for å trimme båten er en uheldig løsning. Jeg vil anta at det må være mulig å flytte på drivstofftank(er), vanntank(er) og/eller septiktank, eller batterier eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Jeg hadde en Nor-Dan 780 tidligere med 250 HK Mercruiser. Der hadde jeg ca. 60 kg ballast foran. Kanskje den lå litt lavt i sjøen når den lå rolig, men det var ikke den egentlige årsaken til ballast. Det handlet mer om å få tilstrekkelig vann til baugpropellen - den lå litt grunt hvis det var flere personer akter. Jeg tror i ditt tilfelle at du greier deg med langt mindre enn 400 kg. Jeg ville i alle fall prøvd ut med noe mindre. Det gjøres enklest med å stable en person og to der mens du vurderer. For øvrig er det vel en gylden regel at planende båter ikke bør ha for mye last foran. Det vil vanligvis redusere farten, og kan til tider virke inn på styreegenskapene slik at den "overstyrer". Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Hvis båten går fint uten balast. Kan det være en i det å putte inn en vannpose / vantank i bauen, og ha en pumpe som kan fylle tømme tanken. da kan bauen trimmes ned når man ligger stille , og trimmes opp ved gange. vips så er man kvitt den ekstra vekten som bruker brenstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.