jernkjøl Startet 2.Desember.2009 Del på Facebook Startet 2.Desember.2009 Har en 1973 mod. Farymann A40, ensylindret 10-12 hk diesel med hydrodrive i båten. Dette gjør at motoren står i forpiggen og støyer svært lite i salongen og sittebrønnen, en løsning jeg liker godt. Er det noen som har noen erfaring med dette systemet og hvor realistisk et restaureringsarbeid på motor og drivverk vil være? Har ikke lyst til å gå på for fullt hvis andre har erfart at det er helt døfødt. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 I følge Reinhard så er det ikke lengre mulig å skaffe støpte deler til disse motorene. Pakninger kan fortsatt skaffes. Hydraulikkanlegget er fra en svensk produsent som gikk konkurs på 80 tallet så her er det nok ikke mulig å skaffe deler. Jeg har vært i kontakt med en danske som har overhalt en slik motor, og han mente det var en grei jobb, og at motoren ble bra. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Farymann har jo aldri vært spesielt utbredt her i Norge, selv om de i perioder har vært brukt bl.a. i noen livbåter. Jeg tok for moro skyld et søk på tysk e-bay med ordet Farymann og fikk mange treff. Du kan jo se selv: Farymann Her finnes både håndbøker, deler og noen motorer som beskrives som delemotorer. Også på finn.no kom et par treff på farymann. Har man tid og anledning kan det ofte være morsomt å forsøke å holde disse gamle klumpene i live noen år til, spesielt når det ellers er en del av en løsning som man liker godt. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jernkjøl Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Takk for gode innspill! Da går det nok mot en større overhaling av motoren. Må samle litt reserve deler og defekte/manglende deler før jeg setter i gang. Fant ut at motorrommet har hatt en større brann tidligere, godt kamuflert under mange lag maling. Har defor byttet alt av hydraulikkslanger og tilhørende simringer, da det var noe lekasje av hydraulikkolje. Får å søke etter mulige brannårsaker ble det elektriske gjennomgått, og resultatet var ikke bra. Alt av ledninger måtte byttes, to ganger oppsto det brann under feilsøkingen og kanskje det verste var en pluss ledning som var koblet direkte fra batteriet til diesefilteret! Har også vært i kontakt med Hydromarine og fikk pris på en ny hydraulisk motor. Prisen på den ble drøye 70 000. Litt vel mye syntes jeg, og vekten var også veldig høy. Derimot hadde de ombygde kubota motorer, Beta marine. For snaue 50 000 kunne jeg få en komplett 16 hk med girkasse, kontrollpanel, 70Amp. dynamo m.m. Vekten var fantastiske 92kg! Noen som har erfaring med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Kubota motorene har vel et bra rykte det jeg vet. Om du velger motor med vanlig girkasse trenger du bare 60% av motorefekten du har i dag for og få samme propellefekt. Det er mye tap i et hydraulisk overføringssystem. Tror jeg ville erstatet hydraulikkmotoren med en elmotor og pumpen med en generator da ville en fåt en langt bedre virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Opplever egentlig ikke at så mye av motorkraften går til spille gjennom hydraulikken. Båten som er 28ft og veier 3400kg gjør gode 6.5 kn. Med kuling og motsjø blir dette fort halvert. Vanlig marjfart ligger på 4.5kn. hvilket jeg ikke synes er så galt med en gammel 10-12 hk. Men nå har jeg 1.5" slanger fra pumpa til H. motoren. Kanskje det hjelper? I tillegg har motoren en 75 A dynamo som stjeler en del kraft. Sjekket også opp pris på komplett el.motor. Et svensk firma kunne levere en 10hk el- motorpakke med alt inkl., også ny aksling og foldepropell for 52 000 sek. Den store fordelen her var vekten. Motoren veide kun 17 kg, og i forhold til hva som jeg har av batterier i dag ville jeg kun trenge et til. Motoren fungerte også som en svært effektiv generator under seiling og kunne levere opptil 25 Amp. ladestrøm. Ulempen er de dagene vinden stilner helt. Med fire 75 Amp bat. holder strømmen kun til 5 timer i marjfart. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Jeg hadde ikke set for meg at du skule kjøre fra batteri men fra en dieselgenerator da tapene med elektrisk overføring fra dieselmotor til aksling gir mye mindre tap en hva en får med hydraulikk. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Blir ikke en egen dieselmotor med generator ganske tungt? Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 19.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Etter mye frem og tilbake ender den gamle Farrymannen som delemotor. Viser seg nesten komplett umulig å skaffe deler til denne, bedre er det ikke at privatpersoner/firmaer på 90-tallet rasket med seg det meste av gamle motorer og deler i europa da Farrymann kuttet ut deleproduksjonen. Markedet er støvsugd. Så til dere som vurderer å kjøpe båt med hydradrive....finn en annen båt eller beregn intallering av ny motor! Jeg endte opp med en VP MD2010C med seildrev. Da gjenstår bare instaleringen av ny motor.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.