kid Startet 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2009 Hei! Noen der ute som vet litt mere om loven ang eierskifte av båt? Kjøpte et "båtvrak" i høst. Men ser store muligheter i at båten kan bli bra, men det krever nok mange timer og en god del tusen før den flyter igjen. Fikk tips om båten når jeg satt båtvakt. Fulgte reg nr, og sporet opp 4 nye eiere som ikke hadde fulgt opp båtregisteret. Har sporet båten helt tilbake til den som støpte den, for så å gå fremover igjenn. Men dette er ingen lett jobb når folk ikke følger opp registreringen. Etter mange timer på tlf og mail, havner jeg rett i et tvilsomt miljø. Noe som ryktet startet med. En eier meldte seg og fortalte den var ervervet av han som oppgjør for tidligere gjeld. Jeg kjøpte båten som forvist med godkjent kjøpskontrakt. La frem saken for Båtregisteret, sammen med salgsmelding. Og fikk båten registrert i mitt navn. Men i ettertid er det andre personer som påstår at de eier båten. Ingen har dokumentert for meg at de er den rette eier. Men er litt redd for å bruke større summer på en båt som det kan være tvil om eierskapet i ettertid. Er det noen som vet hva loven sier? Eventuelt hvor lenge båten skal være registrert i mitt navn, før jeg trygt eier den? Eller kan fremme et krav om tilbakebetaling/erstatning hvis jeg begynner på prosjektet mitt? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Du har hvertfall gjort mye riktig gjennom å undersøke så langt det lar seg gjøre om eierskap osv. Hvor stor er båten, og hvor mye betalte du? Var den reg. i småbåtregisteret? Uansett så er det kjøpsloven som gjelder her. Og som alltid i slike saker handler det om hvorvidt du handlet i god tro eller ikke. Ettersom du har gjort grundige undersøkelser er det jo nærmest opplagt å si at du har handlet i god tro, selv om du hadde dine mistanker til "miljøet". Jeg oppfatter det slik at du er urolig for om det skal komme en annen enn selger som sier han eier båten? Vel i så fall må denne tredjemann først bevise at han faktisk har en eiendomsrett i tingen (evt. annen rett i form av f.eks. pant). Dersom dette stemmer kommer kjøpsloven (kjl.) §41 til anvendelse. Det foreligger da en mangel, og du kan gjøre dette gjeldende for han du kjøpte båten av, i form av heving, retting osv. (kjl. §§30-40) Det som kan bli vanskelig her i saken er vel om en evt. tredjemann faktisk krever eiendomsrett i båten og vil ha den fremfor verdien i penger. Om dette skulle bli en ordentlig tvist fordi han du kjøpte båten av ikke var rettmessig eier blir det jo en politisak om svindel og tyveri. Dersom du investerer i oppussing i båten og du mener å være i god tro om kjøpet skal det nok mye til for at du må gi fra deg båten. Jeg ville ikke vært nervøs for dette utfallet. Om en tredjemann har en eierinteresse i båten så er det han du kjøpte av som har handlet i strid med redelighet og god tro. Vil gjerne ha litt mer info om fremgangsmåten din om tidligere eiere og dette "miljøet" som du anser å være litt tvilsomt, så kan jeg jobbe litt mer med det. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
SRA Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 En interesant tråd dette og viser viktigheten av at man har et register der det må dokumenteres eierskap. Regner med at kritikerene av register er på banen raskt nå og opprettholder si skepsis til at en må dokumentere eierskap bakover i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Registeret hjelper i grunnen ikke på dette spørsmålet overhodet -- kun registrering i NOR har slik virkning som du tenker på, SRA. For "vanlige" båter registrert i RSSR oppnår kjøper rettsvern for sitt erverv ved at han overtar besittelsen av båten. Så lenge han da er i aktsom god tro mht at selger er rette eier, vil han vinne rett foran en"egentlig" eier. Det eneste unntaket er hvis båten er stjålet fra den "egentlige" eier -- kun da kan denne kreve båten tilbake. Hva som er "aktsom god tro" må avgjøres konkret, men for løsøre er besittelsen av tingen i utgangspunktet tilstrekkelig til å legitimere eierskap. Så lenge det fremstår som sannsynlig at besitter har ervervet båten på redelig vis, skal det mye til før man kan anses for å være i ond tro. Slik er det! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bukt Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 hadde en lignende sak med en sykkel for mange år siden, jeg kjøpte en cannondale freeridesykkel. den sjekket jeg serienummer hos politiet som sa at den ikke var reg stjålet så ok å kjøpe. fikk papir fra politiet på dette. Sykkelen ble påkostet enda mere, takst på sykkel var 55000,- Sykkel sto der det var en rassia etter et nachspiel så politiet tok den med sammen med annet derifra. politiet sjekket sykkel og annet opp mot andre land da jeg kom for å ha den tilbake, de mente at sykkel kom fra tyskland utav et bilde de hadde fra en sak med en borger derifra med en spesiell sykkel. "eier" der hadde ikke serienummer men kun et bilde av en sykkel med samme felger som min, de sa da at det var sansynlig at dette var samme sykkel og nektet å gi den tilbake til meg siden det var spesielle deler. Jeg fikk beskjed at det var menneskelig å feile noe de hadde gjort da de skrev at jeg kunne kjøpe den, skulle jeg ha den tilbake måtte jeg prøve et sivilt søksmål mot dem. Sykkel hadde da kostet meg 24000 , min advokat rådet meg til å bite i det sure eple og tape pengene da politiet kom til å kjøre på med et de hadde av ressurser for å ikke tape ansikt i saken .tapte jeg da kom jeg til å måtte betale alle saksomkostninger og.. fort et veldigt dårligt regnestykke her snakker vi om at jeg fikk klarsignal av politi til kjøp med skriv på dette for kjøp og senere tar de beslag og gir den til en tysker med kun et bilde av lignende sykkel uten serienummer.... Alt kan skje når politiet er med i bilde, de er ikke logiske og tar parti etter trynefaktor. jeg jobbet da som dørvakt og var i mye "klammeri" med politi da vi ordnet opp på stedet i steden for å ringe dem når folk gikk til angrep på oss og andre. PS ikke dømt for vold ! regner 100% med at dette er grunnen til at de tok sykkel , ren hevn .... Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 (redigert) Registeret hjelper i grunnen ikke på dette spørsmålet overhodet -- kun registrering i NOR har slik virkning som du tenker på, SRA. For "vanlige" båter registrert i RSSR oppnår kjøper rettsvern for sitt erverv ved at han overtar besittelsen av båten. Så lenge han da er i aktsom god tro mht at selger er rette eier, vil han vinne rett foran en"egentlig" eier. Det eneste unntaket er hvis båten er stjålet fra den "egentlige" eier -- kun da kan denne kreve båten tilbake. Hva som er "aktsom god tro" må avgjøres konkret, men for løsøre er besittelsen av tingen i utgangspunktet tilstrekkelig til å legitimere eierskap. Så lenge det fremstår som sannsynlig at besitter har ervervet båten på redelig vis, skal det mye til før man kan anses for å være i ond tro. Slik er det! Med god historikk på båten vil sjansen for å bli lurt være langt mindre, tipper det er få kjeltringer som bruker flere år for å bygge opp en god historikk før en selger tyvgods. Men enig, sikker blir man ikke, men sikrere. Redigert 7.Desember.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Nå er det vel slik at spørsmålet om båten er erververvet i god tro oppstår dersom båten er solgt til flere av den rettmessige eier, eventuet en som har fullmakt til å opptre på hans vegne. Da vil den som har båten i sin besittelse, og kjøpte den i god tro, sitte med eiendomsretten. Dersom båten urettmessig er solgt av en som ikke er eier (og rettmessig eier krever eiendomsretten) vil det normalt være tale om tyveri eller underslag av båten, hvoretter rettmessig eier kan kreve den tilbake. Da sitter man igjen med et krav mot vedkommende som urettmessig solgte den. Jeg ville ikke lagt mye penger i dette før jeg føler meg sikker på at jeg er rettmessig eier. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Jeg handlet "ny" bruktbåt for en uke siden. Eierskap er ikke lett å kontrollere når ikke nye eiere følger opp båtregister og secure merkning. Denne båten var registrert av en eier og så siden blitt solgt videre tre ganger uten at den ble omregistrert. Motor var også byttet underveis og hadde en båtbutikk som eier. Mye tull å rydde opp i! Det odner seg til slutt da etter masse telefoner. Selv liker jeg å ha orden i sakene! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Skipper Worse Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Nå er det vel slik at spørsmålet om båten er erververvet i god tro oppstår dersom båten er solgt til flere av den rettmessige eier, eventuet en som har fullmakt til å opptre på hans vegne. Da vil den som har båten i sin besittelse, og kjøpte den i god tro, sitte med eiendomsretten. Dersom båten urettmessig er solgt av en som ikke er eier (og rettmessig eier krever eiendomsretten) vil det normalt være tale om tyveri eller underslag av båten, hvoretter rettmessig eier kan kreve den tilbake. Da sitter man igjen med et krav mot vedkommende som urettmessig solgte den. Jeg ville ikke lagt mye penger i dette før jeg føler meg sikker på at jeg er rettmessig eier. Dette er udiskutabelt feil. Det er kun ved tyveri (og for det ligger bevisbyrden hos eierpretendenten) at rette eier kan vindisere dvs kreve tingen tilbake fra godtroende erverver. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.