Jump to content

Kabler og batteri til Baugpropell

Yankee

Recommended Posts

For å avslutte denne tråden. Jeg endte opp med å koble baugpropellen (Sleipner 60) til kablene som ligger lagt opp til ankervinsjen foran. Disse er 70 kv kabler. Måtte bytte sikring ved batteriet fordi den originale automatsikringen ble for liten, og slo ut hele tiden. Byttet denne automatsikringen med en hovedstrømbryter og en 150A sikring som fulgte med i settet. Automatsikringen flyttet jeg frem og satte mellom kabelen og ankervinsjen, slik at denne ikke skal bli overbelastet. Strekte videre 70 kv kabler ned til baugpropell, ca 1,5 meter.

Baugpropellen ble montert etter alle kunstens regler med skikkelig avrundet kant.

Dette funker 100%. Har selvfølgelig ikke målt skyvekraft, men med 5,5 tonn tung båt på 32 fot føler jeg aldri at jeg mangler effekt. Løsningen annbefales, og var jo både billig og rask. Brukte tang fra biltema til å presse kabelskoene. Den funka fint, men hadde kabelsko fra to forskjellige leverandører, og de var tydelig kvalitetsforskjell på dem. De billigste var tynne og veldig myke. Innbiller meg at de som var tykke ble bedre presset. Det beste er selvfølgelig tang som presser rundt hele, men de koster jo fort 5 -6 tusen, og jeg mener denne biltema tangen til fem hundre gir godt nok resultat.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...