Jump to content

Maks 0,2 i promille i Sverige neste sommer..


Lagavulin

Recommended Posts

Regeringen föreslog på torsdagen i en lagrådsremiss ändringar i sjölagen som i praktiken innebär noll-tolerans mot alkohol på sjön. En gräns på 0,2 promille alkohol i blodet införs från den 1 juni 2010 för dem som kör stora eller snabba båtar. För grovt sjöfylleri sätts gränsen vid 1 promille.

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/grans-for...karps-1.1006651

 

 

Da blir det vel kun Munkholm som styrepils på svenskesiden neste sommer...

Meninger?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Meninger?

Helt greit :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Synes dette er flott. Alkohol kombinert med føring av båt hører ikke sammen synes jeg. På lik linje med bil. Uansett fart og størrelse.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Jeg har et par spørsmål.

 

Båt som kan ha større fart enn, eller båt som kjøres i større hastighet enn? For meg ville det være fornuftig å skille mellom - i plan eller ikke.

Er en båt på 10 m. en stor båt?

Er undersøkelsene foretatt blant folk som har båt eller folk som ikke har båt? (Man spør ikke en danske om hva han synes om fjellklatring.)

 

Jeg synes den nye bestemmelsen er glimrende. Skulle ønske at vi tenkte i samme rettning her på berget, men synes ikke 10m. er en stor båt.

Link to post
Jeg har et par spørsmål.

 

Båt som kan ha større fart enn, eller båt som kjøres i større hastighet enn? For meg ville det være fornuftig å skille mellom - i plan eller ikke.

Er en båt på 10 m. en stor båt?

 

Ordlyden tilsier vel at det er potensiell fart som gjelder. Akkurat som vår 16-årsgrense for båter som kan oppnå høyere fart enn 10 knop.

 

Om en båt på 10 m er en stor båt kommer vel an på målestokken. Jeg vil si at en båt på 10 meter ikke er stor, men det er jo ingen småbåt heller.

 

10 m grensen kan jo være tenkt ut i fra skadeomfanget om båten skulle renne i brygga eller lignende. Større båt = større skadepotensiale mtp vekt. I tillegg er det jo nærliggende å tenke at større båter også potensielt har flere folk ombord, og dermed har skipper et større ansvar. Et sted må grensen settes...

 

Og ja, jeg vet at små båter også kan volde mye skade og ha mange folk ombord...

 

Håper regelen kommer her til lands også :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Meg personlig helt greit.

 

Med det som ikke er greit er denne forskjellsbehandlingen på lengde / fart på båt. Er det et problem så kjør en rak linje over hele.

 

Regeringen föreslog på torsdagen i en lagrådsremiss ändringar i sjölagen som i praktiken innebär noll-tolerans mot alkohol på sjön. En gräns på 0,2 promille alkohol i blodet införs från den 1 juni 2010 för dem som kör stora eller snabba båtar. För grovt sjöfylleri sätts gränsen vid 1 promille.

 

De nya reglerna gäller såväl yrkes- som fritidsbåtar som kan köras i minst 15 knop eller som är längre än tio meter.

Link to post

Det burde vært nulltoleranse for alkohol, enten du kjører bil eller båt. Det skal ikke være noen vesensforskjell på det.

 

Skjønt, de som ønsker og gjør det i dag...vil likevel ta seg en drink eller to, et par øl eller neon glass vin, selv om de ikke bevisst skal føre en båt etterpå. Ved bilkjøring derimot, er det så godt som nulltoleranse, og det tar tid å endre folks holdninger, Dersom det nå innføres nulltoleranse, vil holdningene gradvis endres.

 

De som vil, kan jo fortsatt drikke det de vil, for sjansen til å bli stoppet/tatt er mikroskopisk.

 

Det viktigste vil, slik jeg ser det være at det innføres nulltoleranse for alle båttyper og -størrelser uansett.

Link to post
Er en båt på 10 m. en stor båt?

i Sverige er det en stor båt. Om man ser på en vanlig båt i Sverige er de stort sett mellom 18 og 30 fot. Dette fordi det vanlige svenske båtlivet mye handler om å kjøre til en øy i skjærgården om formiddagen og hjem igjen på kvelden

 

0,2 er knapt et glass øl. Jeg vil gjerne kunne bruke jolla mellom moderskipet og festlige lag, men ikke i plan.

Dette med KAN gå over 15 knop er interessant. Jolla vår KAN gå over 15 knop - men ikke om jeg ror med motoren oppe.....

 

Regelen er helt grei å forholde seg til. Man må nå også tenke på dagen derpå tidlig om morgenen om man holdt på litt lenge utover kvelden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette er bare tull og tøys slik jeg ser det. Jeg mener dagens system fungerer mer enn bra nok. Dersom vi skulle ligget for anker i en eller annen bukt og tatt en dram eller fem og det plutselig dukker opp en nødmelding på VHF om f.eks. en båtbrann, ulykke el.li. i nærheten er det ingen andre enn meg som skipper som skal få bestemme hvorvidt min båt går ut eller ikke for å redde noen fra den potensielle død eller berge andre verdier. Det samme gjelder dersom værforholdene på ankringsplassen plutselig skulle endre seg brått og utventet over natta og det blir behov for å flytte båten. Jeg vet utmerket godt når jeg kan kjøre min egen båt og vet minst like godt når jeg ikke kan det. Det tror jeg de fleste båtførere vet.

 

Jeg forstår utmerket godt at fylleulykker til sjøs har blitt et problem, men synes dette er helt feil å gripe problemstillingen på. Det bør heller være fart som avgjør hvorvidt du kan flytte båten når du har tatt en øl eller fem enn trangsynte byråkrater. Dersom du må flytte båten pga uforutsette hendelser o.li., bør det være mulig å kunne gå i havn f.eks i redusert fart. Hvis jeg ikke tar helt feil så tør jeg gjette at flesteparten av ulykkene til sjøs som skyldes alkohol relaterer seg til mindre hurtiggående passbåter.

 

Jeg synes det er topp å nyte en god øl når vi er ute og seiler og koser oss. Dette er helt uproblematisk både for de andre jeg omgåes på fjorden, mitt mannskap og meg :drink: . Det kommer jeg til å fortsette med :sailing::sailing::drink::sailing:

Link to post
Man må nå også tenke på dagen derpå tidlig om morgenen om man holdt på litt lenge utover kvelden.

 

Synes også regelen er grei, men det er vel som Bitteliten påpeker, dagen derpå som byr på litt "problemer" hvis man har kost seg litt for mye med rødvinen kvelden før..

Kan jo være like greit, så slipper man å bli vekket av alle som haster ut av havnen grytidlig for å komme seg til neste sted.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Dersom vi skulle ligget for anker i en eller annen bukt og tatt en dram eller fem og det plutselig dukker opp en nødmelding på VHF om f.eks. en båtbrann, ulykke el.li. i nærheten er det ingen andre enn meg som skipper som skal få bestemme hvorvidt min båt går ut eller ikke for å redde noen fra den potensielle død eller berge andre verdier.

 

Det samme gjelder dersom værforholdene på ankringsplassen plutselig skulle endre seg brått og utventet over natta og det blir behov for å flytte båten. Jeg vet utmerket godt når jeg kan kjøre min egen båt og vet minst like godt når jeg ikke kan det. Det tror jeg de fleste båtførere vet.

 

Det er selvfølge ingen ting som hindrer deg i å bryte loven i disse tilfellene.

Det du må akseptere er at du kan og bør bli straffet dersom du gjør det.

Link to post
Dette er bare tull og tøys slik jeg ser det. Jeg mener dagens system fungerer mer enn bra nok. Dersom vi skulle ligget for anker i en eller annen bukt og tatt en dram eller fem og det plutselig dukker opp en nødmelding på VHF om f.eks. en båtbrann, ulykke el.li. i nærheten er det ingen andre enn meg som skipper som skal få bestemme hvorvidt min båt går ut eller ikke for å redde noen fra den potensielle død eller berge andre verdier. Det samme gjelder dersom værforholdene på ankringsplassen plutselig skulle endre seg brått og utventet over natta og det blir behov for å flytte båten. Jeg vet utmerket godt når jeg kan kjøre min egen båt og vet minst like godt når jeg ikke kan det. Det tror jeg de fleste båtførere vet.

 

Om du hører en nødmelding og drar ut på det så er jo det en helt annen situasjon. Kalles nødrett... Loven skal ikke hindre deg i å potensielt redde liv. Tenk logisk.

 

At du vet når du kan føre båt trygt, og når du ikke kan det, betyr ikke at alle andre også har den evnen. Derfor må det en regel til, og den kan dessverre ikke ha et unntak akkurat for deg.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Kalles nødrett... Loven skal ikke hindre deg i å potensielt redde liv. Tenk logisk.

 

Prøv å kjøre en alvorlig skadet person til sykehus med promille i blodet ditt.

Argumentet til statsmakta er at du som legperson ikke innehar den nødvendige kompetanse til å avgjøre "hvor kritisk" situasjonen er.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Prøv å kjøre en alvorlig skadet person til sykehus med promille i blodet ditt.

Argumentet til statsmakta er at du som legperson ikke innehar den nødvendige kompetanse til å avgjøre "hvor kritisk" situasjonen er.

 

Dette har skjedd flere ganger. Resultatet er ofte at straffereaksjonen blir langt mildere enn den ellers ville vært etter en helhetsvurdering. Av og til bortfaller den også helt. Om det er langt til sykehus/legehjelp e.l. akutte situasjoner vil som regel straff bortfalle.

 

Om du blir "tatt" etter å ha hjulpet til i en nødsituasjon på sjøen med promille tror jeg det skal mye til for at du får noen straff i det hele tatt. Det ville vel uansett være verdt det hvis det skulle vise seg at du hjalp til ville det ikke? Eller ville du angret på at du hjalp til fordi du fikk en bot?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Ser ikke at sjøen skal være et fristed for å nyte alkohol mens man er under veis. Jeg er glad i en dram og tar det som oftest når vi har fortøyd. At man skal godta en høyere promillegrense for at dersom man hører et nødoppkall og er tilfeldigvis i nærheten og skal rykke ut, er vel svada? Sjøen er blitt ganske så folksom og heldigvis ser noen seg nødt til å sette en grense. Det har jeg ingen problemer å svelge. Kaffe eller kald farris duger godt for meg under gange. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...