Jump to content

Maks 0,2 i promille i Sverige neste sommer..

Lagavulin

Recommended Posts

Da er det vel grunn til å tro da at antallet døde og alvorlige skadde på sjøen vil gå dramatisk ned som følge av den nye bestemmelsen. Eller er det andre hensikter som ligger bak?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

alkohol og føring av båt hører ikke sammen men jeg har et tillegsspørsmål:

Hva gjør dere vist Dere ligger utenpå andre båter og har tatt en øl,vin,dram eller hva det skulle være så kommer en av dem på innsiden og forteller at han skal dra???? nekter Dere å flytte????

Er er det en åre om bord hadde jeg brukt den :wink: (Har liten båt jeg)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Problemfri og grei regel. Når man legger seg utenpå annen båt er vel den generelle regelen at man spør når de skal man dra. Er det ikke folk i båten fortøyer man slik at det er mulig å flytte egen båt med å dra i fortøyningene uten å starte båten.

Jeg kunne nok kvalifisere til medlemsskap i ankerdrammens venner, men sikrer meg alltid at det er rimelig sikkert at jeg er fortøyd for natten før jeg implementerer medlemsskapet. Har opplevd å fortøye ved kai som viste seg å være reservert for skyssbåt, men ikke merket. Skipperen på skyssbåten som ankom på kvelden ville gjerne legge seg innenfor meg ved kaien. I praksis var jeg klinkende edru, men hadde inntatt ankerdram av god kvalitet (Glenmorangie, 12 years malt whisky). Dette løste vi på beste måte, ved at skyssbåten fortøyde utenpå, med felles frokost neste morgen. Som skipperen sa; det er ikke noen særlig god grunn for at vi båtfanter skal ha andre regler enn de profesjonelle!

Laholm

Nå er vel prinsippet for å bestemme hvilken promillegrense som er riktig hva man kan måle noenlunde pålitelig. Hver gang måleteknologien har utviklet seg senkes grensen. Siste gang den ble endret for veitrafikken så var det mange politimestre som sa ifra at dette ville ha null effekt for sikkerheten på veien: alle ulykker/uhell de hadde vært borte i var det snakk om promille i det område som allerede var forbudt.

Det samme er vel tilfelle også her. Det er ikke behovet for å øke sikerheten, men muligheten til å stramme inn som er anledningen.

Forøvrig: nulltoleranse er det samme som utoleranse - en svært tvilsom dyd.

Når det gjelder meg personlig, så tviler jeg på at det angår meg. Ville ikke engang komme på ideen å drikke underveis - har typisk ikke engang alkoholholdig øl ombord, bare vin. Og den skal nytes til/etter kveldsmaten. Nødtiltak i havna senere på kvelden, kan selvfølgelig forkommer.

har typisk ikke engang alkoholholdig øl ombord, bare vin. Og den skal nytes til/etter kveldsmaten.

Godt vi er foskjellige. Å reise på båttur uten å ha kaldt øl ombord har jeg vel knapt nok gjort såvidt jeg erindrer. Ikke dermed sagt at en sitter å slurper mens en kjører, men øl skal være og er alltid ombord klart til å nytes når en finner det for godt.

Det er jo underveis vi snakker om...ikke når vi ligger for anker eller i havn. I havn kan du drikke så mye du vil.

Loven tvinges frem, da trafikken på sjøen har økt betraktelig de siste 10 årene.

Det finnes ikke en eneste god grunn (tror jeg...) for å opprettholde en såvidt høy promillegrense som i dag, og hvorfor det skal være ulike grenser på land og til sjøs. Det har mer blirr en kultur, eller skal vi si ukultur på sjøen å fritt nyte alkohol underveis.

Det tar tid å endre folks holdninger, det ser vi og det vet vi. Loven vil derfor ikke få noen umiddelbare virkninger, men folk blir nok mer oppmerksomme etterhvert. I dag har "vi" en unnskyldning for å ta en pils eller et glass vin underveis, fordi grensen er 0,8 men heretter vil vi ikke ha den unnskyldningen....det betyr ikke at så ikke fortsatt vil skje, nettopp fordi det tar tid å endre holdninger.

[...]Det finnes ikke en eneste god grunn (tror jeg...) for å opprettholde en såvidt høy promillegrense som i dag, og hvorfor det skal være ulike grenser på land og til sjøs.[...]

Fordi land og sjø er helt forskjellig? Er ikke så strenge promillegrensen på veien om du går eller sykler heller (gå er jo lov så lenge du er i stand til å finne veien hjem. På sykkel er det vel noe sånn "moderat beruset" som er grensen, i praksis sånn rundt 1 tenker jeg). Og det er vel ingen som er interesert i å ha "samme regler som på veien"? Der du dømmes for "forsøk på fyllekjøring" om du drikker øl i førersetet (selv om nøkkelen ikke er i tenningen) eller trekker i brekket om du sitter i passasjersetet og bilen begynner å trille?

God grunn for å ha høyere enn 0,2: Med litt høyere grense kan man drikke lettøl ombord, med 0,2 grense er man hensatt til alkoholfrie "alternativer" (som stort sett smaker slapp eselpung).

hvorfor tvinge store deler (tipper 80%) av fritidbåtskippere til å bli lovbrytere?? vi\de

Det vel ingen som tvinger noen til å bli lovbrytere, det klarer "alle" dere fint på egen hånd og helt uten hjelp fra andre enn flasken som dere er så avhengig av...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er jo underveis vi snakker om...ikke når vi ligger for anker eller i havn.

Når jeg ligger for anker, betrakter jeg ikke som fortøyd og således gjelder promillegrensen.

Det er nok greit å forhale en båt i fylla, men slipper ankeret må man nok sitte pent, la båten drive og håpe at ankeret får feste før båten driver på grunn.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Det vel ingen som tvinger noen til å bli lovbrytere, det klarer "alle" dere fint på egen hånd og helt uten hjelp fra andre enn flasken som dere er så avhengig av...

ja. poenget er, som du- ikke overraskende ikke skjønte , at folk kommer til å ta styrepilsen sin uavhengig av om grensen er 0,2 eller 0,8 -

derfor føres vi inn i de kriminelle rekker..

ps. jeg er imot å kjøre båt i dritfylla. men sverger til min evne til å selv vite når jeg ikke kan kjøre fra a til b lengre, uten å sette mannskap eller meg selv i fare..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

På landeveien er det vel mye som tyder på at endringen fra 0,5 til 0,2 har gjordt at de fleste som skal kjøre hjem om kvelden holder seg helt til det alkoholdfrie i stedet for "bare" en pils eller to. Hvis det var fare for å bli tatt i kontroll på sjøen er det vel mye som tilsier at vi kan se den samme utviklingen der vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...