hifo Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 nei.. feil.. vi er vel de fleste oppvokst med at det er greit å ta noen øl underveis med båt.. mens med bil så er det innprentet i de aller aller fleste at alkohol ikke skal nytes underveis. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hasla 26 Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Heisan jeg pleier og ta denne såkalte trailer drikken jeg som ikke lukter så ille.Denne behaglige Bitteren eller som vi sier kykkelliki 45% Meget bra hvis du må blåse mot betjenten Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Audun V Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Personlig synes jeg dette er et tullete forslag. Greitt med regelen vi har idag, men hva vil man oppnå med å stramme inn denne? Hvor my dårligere båtfører blir man med 0,5 enn ved 0,2? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Det vel ingen som tvinger noen til å bli lovbrytere, det klarer "alle" dere fint på egen hånd og helt uten hjelp fra andre enn flasken som dere er så avhengig av... Jøss...! Er du en tørr alkoholiker??? Der fikk vi forklaring på mange spørsmåler... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Storø 34 Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Synes slike grenser er noe tull. Ulykker forårsakes ikke av personer som har tatt 2-3 pils i løpet av dagen. Det er praktisk med den toleransen som ligger i den norske loven. Det svenske forslaget gjør mange til lovbrytere. Dere som ønsker å ha 0 i promille må gjerne ha det. La oss andre få ta oss en øl. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 På landeveien er det vel mye som tyder på at endringen fra 0,5 til 0,2 har gjordt at de fleste som skal kjøre hjem om kvelden holder seg helt til det alkoholdfrie i stedet for "bare" en pils eller to. Hvis det var fare for å bli tatt i kontroll på sjøen er det vel mye som tilsier at vi kan se den samme utviklingen der vil jeg tro? Mulig det, men kan det sannsynliggjøres at det har hatt noen selvstendig effekt på ulykkesfrekvens- eller alvorlighet på veien? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Støtter Storø 34's innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 (redigert) nei.. feil.. vi er vel de fleste oppvokst med at det er greit å ta noen øl underveis med båt.. mens med bil så er det innprentet i de aller aller fleste at alkohol ikke skal nytes underveis. Vel, jeg er vokst opp med tv-program i svarthvitt og hvor debattdeltagerne røkte pipe. Jeg har klart å venne meg til farge-tv og ville nok også blitt litt forbauset om Pål T. Jørgensen så inn i kameraet mens han røkte pipe! Mulig det, men kan det sannsynliggjøres at det har hatt noen selvstendig effekt på ulykkesfrekvens- eller alvorlighet på veien? Kan det ikke det? Nyere forskning viser at ulykkesrisikoen kan øke ved lavere promille enn 0,5. Ved enhver alkoholkonsentrasjon er ulykkesrisikoen betydelig høyere for unge førere under 20 eller 30 år, sammenlignet med eldre, mer erfarne førere. En studie fant at risikoen økte særlig hvis den unge føreren hadde flere passasjerer i bilen. (Ref. WHO-rapport. Road Traffic Injuries). http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...942:1:0:0:::0:0 Redigert 5.Desember.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jawik Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Under veis - Null toleranse for inntak av alkohol til båtfører. Er en fortøyd til kai eller ligger på svai har en som eier / skipper ansvaret for at båten lar seg forhale. Overlater en dette ansvaret til andre, som er kjent med båten og har lov å føre denne, kan en jo supe så mye en vil. Erindrer en episode i Rogaland hvor flere båter var nødt til å forhale på kort varsel og der var det mye alkohol konsum. To av båtene - blant flere - hvor fører startet opp og bokstavelig ga full gass. Beklageligvis hadde disse to førerne glemt fortøyningen med påfølgende sirkus Gjett om disse to ble flaue der de sto på FB'en og dro på gassen med stirrende blikk framover. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lnjk Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Hvorfor ikke se det positive i en slik grense. Kona tar over og vi kan gå konstant halvfulle hele ferien Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Hvis det var fare for å bli tatt i kontroll på sjøen er det vel mye som tilsier at vi kan se den samme utviklingen der vil jeg tro? Det har du nok rett i, men jag har aldri trodd at "de som såvidt bikker ove grensen" er de som skaper problemene på veien eller vil være de som gjør det til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Fredrik Josefsson vid sjøpolisen i Stockholm uttaler seg på radio. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
FredrikW Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Men er det egentlig OK å drikke når man ligger på svai? Da er man jo "på sjøen", og har ingen mulighet til å gå i land for forhaling eller liknende om noe skulle skje. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Kona tar over og vi kan gå konstant halvfulle hele ferien Det er vel muligens fordi de som er mest negative/tørste har drukket seg fra kona alt og dermed ikke har denne muligheten.. Redigert 6.Desember.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Man skal ikke fortvile: "Enligt uppgifter till Ekot så presenterar regeringen i dag ett förslag om att införa en nedre gräns på 0,2 promille alkohol i blodet när det gäller stora och snabba båtar. Fredrik Josefsson, ställföreträdande chef vid sjöpolisen i Stockholm, ser fördelar. Reporter Magnus Thorén/Ekot. 2009-12-03." Sies det i utklippet. Dere har missforstått hele greia. Det er snakk om nedre grense for alkohol i blodet. Man får ikke lov til å føre store och snabba båtar med under 0,2%%. En promille eller to er derfor helt greit. Ankerdrammen er reddet. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Det er snakk om nedre grense for alkohol i blodet. Man får ikke lov til å føre store och snabba båtar med under 0,2%%. Puh, da skjønner jeg! Den øvre grensen på 0,8‰ skal gjelde fortsatt. Slik at nå plikter de med store og/eller raske båter å holde seg mellom 0,2‰ og 0,8‰. Til enhver tid! Elegant! Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Hvorfor ikke se det positive i en slik grense. Kona tar over og vi kan gå konstant halvfulle hele ferien Var ikke poenget å få ned antall ulykker? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Jens_P Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 :lol: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Windy37GM Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Prøv å kjøre en alvorlig skadet person til sykehus med promille i blodet ditt.Argumentet til statsmakta er at du som legperson ikke innehar den nødvendige kompetanse til å avgjøre "hvor kritisk" situasjonen er. Interresant. Gjelder det kun mhp alkohol? Grunnen til at jeg lurer er at jeg har passert gjennom Tønsberg by i rundt 100 km/t med guttungen/frue baki med saltsyre i øynene. 4 hjuls skrens over jernbaneskinnene i drøye 70.. Nødblink og tute på. Ringte etterpå til Politiet og informerte om kjøringen og det ble notert og beskjed om ok. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
nimbuster Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Med en tlf til politiet i forkant eller underveis, så har du løst det problemet. Sannsynligvis uten det også...men det vil selvfølgelig bli spørsmål om du kunne valgt andre løsninger på transportbehovet. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Venter bare på at det skal bli slik i Norge også.. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Puh, da skjønner jeg! Den øvre grensen på 0,8‰ skal gjelde fortsatt. Slik at nå plikter de med store og/eller raske båter å holde seg mellom 0,2‰ og 0,8‰. Til enhver tid! Elegant! Litt på siden, men hvordan har du fått til å sette inn tegnet for 'promille' i svaret ditt? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Jeg personlig er ikke avholdsmann overhodet, men jeg vet også at som den svake sjelen jeg er, er det MYE mindre motstand i de ølboksene som kommer teer nummer 1.Det har jeg tatt følgene av, og drikker den velfortjente først etter at båten ligger godt fortøyd. Det er jo en kjent sak, at ting ikke går så "smooth" hvis man er halvsvimmel,selvom man tror det selv. Fortsatt god vinter. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 hvordan har du fått til å sette inn tegnet for 'promille' Trykk "alt" + 0137 Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Takker, har du en link til disse 'ALT' kodene for andre symboler også? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.