Jump to content

Tilsetning i dieselen som øker effekten

Power by Yanmar

Recommended Posts

Jeg sitter her i "vintermodus" og tenker på om det finnes noe tilsetninger man kan blande inn i dieselen som øker effekten på dieselen.

Grunnen til at jeg lurer ,er at jeg har lest at ved tillføring av 5% biodiesel i vanlig diesel så vil dieselen være noen % mingre effektiv.

Så da tenkte jeg at det må kunne gå den andre veien også, hvis man tilførte riktige tilsetninger.

Og siden det sitter så mange her med god kompetanse er på Båtplassen, så skulle det ikke forungre meg om det er noen med kunskap om dette også :smiley: .

Har ingen erfaring med dette, men ville hvertfall sjekket instruksjonsmanualen nøye før jeg blandet i noe som helst.

Mest sannsynlig vil ikke garanti fra fabrikant gjelde om du blander noe i dieselen.

Det finnes stoffer for bensin som skal øke oktannivået o.l., men leser du i boka til biler ser du at garantien da ikke gjelder og at dette ikke er bra i det hele tatt. Vil anta at det samme gjelder for dieselmotorer i båter.

Husk at alle motorens komponenter er designet for å tåle et gitt antall hk og kraft fra fabrikken. Den kan selvsagt tåle noe mer, særlig diesel, slik som ved chip-trimming av dieselbiler. Moderne dieselbiler blir i dag levert med ca. 70% av kraften selve konstruksjonen tåler. Vet ikke hvordan dette er for båtdiesel, men ville som sagt sjekket grundig.

Kjipt å stå med motorhavari for å få noen hk/nm ekstra.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Har ingen erfaring med dette, men ville hvertfall sjekket instruksjonsmanualen nøye før jeg blandet i noe som helst.

Mest sannsynlig vil ikke garanti fra fabrikant gjelde om du blander noe i dieselen.

Det finnes stoffer for bensin som skal øke oktannivået o.l., men leser du i boka til biler ser du at garantien da ikke gjelder og at dette ikke er bra i det hele tatt. Vil anta at det samme gjelder for dieselmotorer i båter.

Husk at alle motorens komponenter er designet for å tåle et gitt antall hk og kraft fra fabrikken. Den kan selvsagt tåle noe mer, særlig diesel, slik som ved chip-trimming av dieselbiler. Moderne dieselbiler blir i dag levert med ca. 70% av kraften selve konstruksjonen tåler. Vet ikke hvordan dette er for båtdiesel, men ville som sagt sjekket grundig.

Kjipt å stå med motorhavari for å få noen hk/nm ekstra.

Hehe, ja det er mye lurium på boks som kan kjøpes, styr unna det er borkasta penger.

Å blande inn noe i diesel for å høyne effekt finnes ikke.

Blande inn biodiesel?????? hvorfor.

Skal du spare miljøet, kan du sørge for at motor er i topp stand, og at propeller har riktig størrelse slik at slipp/ virkningsgad er best mulig.

MVH kk

Enig med CSL. Har aldri hørt om noko lurium som "spriter" opp en dieselmotor . Trur stort sett at det i dagens lettbyggde båtdiesler er tatt ut nok allerede.

En båtdiesel "går" stort sett i motbakke allerede, med dertil høge nok temp. og trykk. Eneste undertegn. tilsetter er en liten skvett 2-takts olje i dieselen for å "smøre" opp pumper og dyser. dette p.g.a. at dagens miljødiesel er "tørr" med mindre smøreeffekt enn tidlegere tiders diesel som var :smiley: feitere.

Men på nyere motorer med common rail og pumpedyser kjenner eg ikkje til om dette har noe for seg.Ville ha sjekket opp før eg fylte noe på tanken på desse.

Elles er det en del forskjellige tillsettninger en kan fylle på, men at desse gir effektøkning kjenner ikkje eg til. :smiley:

King Kong har nok misforstått litt. Det er jo vanlig i dag at selskapene blander inn biodiesel i autodiesel.Når man gjør det så synker effekten litt.(noen %). Tanken var da at det muligens kunne finnees noe man tillsetter, slik at effekten øker. Dette er bare ment som et tanke experiment. Jeg har ingen planer om å blade inn noe i min tank. Har nok av Power, så har ikke behov for mere. Lurte bare på om noen hadde noe erfaring med tilsetnings stoffer som øker effekten. :wink:

ps. båten er på land så jeg har kansje litt for lite å tenke på :flag:

Kansje jeg skulle heller hente meg en ankerdram :cheers: Så da får jeg gå å finne et anker å kaste :smash:

En jeg kjenner sjekket opp om Cummings Mercruiser QSD motorene kunne kjøres på biodiesel, men fikk da beskjed om å holde seg unna bio'en.

Når staten pålegger at de begynner å blande inn biodiesel, og når motoren får problemer som følge av BIO'en, sendes regninga til Jens da eller?

Håper folk stemmer litt mer fornuftig neste gang.. makan til fyr..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Forløbig så er ikke båtdiesel iblandet dette etter hva jeg forstår.. og det skal vi være glad for.. I sverige så har de virkelig driti på leggen om man kan si det sånn.. de sliter med STORE groproblemer på tankene ved marinaer og i båter.. samt at flere har rapportert at man har problemer med og få båten opp i plan og tap av turtall som følge av effekt tapet ved biodieselen.. Det snakkes om hele 13% økt forbruk :eek: ..Hvor ble det av miljøgevinsten da :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
King Kong har nok misforstått litt. Det er jo vanlig i dag at selskapene blander inn biodiesel i autodiesel.Når man gjør det så synker effekten litt.(noen %). Tanken var da at det muligens kunne finnees noe man tillsetter, slik at effekten øker. Dette er bare ment som et tanke experiment. Jeg har ingen planer om å blade inn noe i min tank. Har nok av Power, så har ikke behov for mere. Lurte bare på om noen hadde noe erfaring med tilsetnings stoffer som øker effekten. :wink:

ps. båten er på land så jeg har kansje litt for lite å tenke på :flag:

Kansje jeg skulle heller hente meg en ankerdram :cheers: Så da får jeg gå å finne et anker å kaste :smash:

At selskapene blander inn biodiesel er meg ukjent, kanskje du har noe som beviser dette.

Diesel har som kjent et effektinnhold (ct).

Jeg tror at dette effektforholdet er baser på diesel levert her i Norge på sommertid.

Når vi kryper ned mot - grader, blander selskapene inn f.eks parafin for og holde diesel flytende ved lave tempraturer.

Ct forholdet synker da ved innblanding av f.eks parafin...ergo lavere effekt.

Når vår valgte statsminister får sin vilje med blanding med 5% bio, så får vi mindre effekt....vi må trampe hardere på gassen for og oppretholde farten.

Forbruket går naturligvis opp da.

Og gevinsten var???? jo mer penger til Jens.

Sjekket mer på Statoil sine sider, og det ser ut som 7% biodiesel kun er tilsatt diesel for biler. Marinaer bruker nok det som heter Statoil anleggsdiesel og denne ser ut som er fritt for biodiesel ut fra produktdatabladet. Men, så spørs de thvordan det blir til neste år med de nye reglene.... Gamle motorer har ikke pakninger og slanger som tåler dette så dette kan jo bli en liten politisk bombe om det blir lekkasjer og branner ombord.

Heller lite, men lekkert laget

[b]King Kong har nok misforstått litt. Det er jo vanlig i dag at selskapene blander inn biodiesel i autodiesel.Når man gjør det så synker effekten litt.[/b][/color]

At selskapene blander inn biodiesel er meg ukjent, kanskje du har noe som beviser dette.

Diesel har som kjent et effektinnhold (ct).

Jeg tror at dette effektforholdet er baser på diesel levert her i Norge på sommertid.

Når vi kryper ned mot - grader, blander selskapene inn f.eks parafin for og holde diesel flytende ved lave tempraturer.

Ct forholdet synker da ved innblanding av f.eks parafin...ergo lavere effekt.

Når vår valgte statsminister får sin vilje med blanding med 5% bio, så får vi mindre effekt....vi må trampe hardere på gassen for og oppretholde farten.

Forbruket går naturligvis opp da.

Og gevinsten var???? jo mer penger til Jens.

Redigert av king kong (see edit history)

Konsekvensene av mindre effektfull diesel kan bli følgende:

- enda større hekkbølger fordi de største båtene ikke kommer i plan, eller

- mindre hekkbølger da eneste mulighet til fremferd er i 8 knops fart.

Med andre ord en vinn-vinn situasjon.

Skjønt, jeg ser ikke frem til det. Vi opplevde vel det samme fenomenet når den grønne dieselen kom, eller?

Statoil skryter av følgende for sine stasjoner (vet ikke om dette også gjelder avgiftsfri diesel): "Vi har tilsatt inntil 7 % biodiesel i all vanlig diesel på alle våre stasjoner i Norge."

Så det (pluss dårlige dyser og kraftig rurbegrodd propell) er kanskje årsaken til at jeg siste sesong mistet turtall? Jeg fylte fra Statoil-pumpe hos HSR i Horten indre havn. Hvem skulle en kontakte for å få avklart om de faktisk har blandet inn biodiesel på denne pumpen?

Lars H.icon_santa.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Leser slike tråder med inntresse.Men vi får se hva fremtiden bringer, tror ikke noen motorprodusenter legger så mye i utvikling opp mot BIO drivstoff.

Tror di ser mere på det med virkningsgrad(høyere innsprøytningstrykk,finere forstøvning,bedre utnytelse av hvert gram drivstoff som forbrennes.Mindre utslipp,mere HK.

Skrev et innlegg på tråden "Hvordan "dreper" man dieseldyr" om saken.Har sett hva BIO gjør med motorer å diesel annlegg og vet hva kostnader det er snakk om, vi får håpe di som sitter på makta har gode rådgivere å kommer med di rette innstillinger. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...