fuskefanten Startet 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2009 (redigert) Ser at flere kilder operer med faktafeil vedr bestemmelser om båtførerprøven, bl.a. i siste nummer av Båtmagasinet, samt Redningsselskapets nettsider. Det heter seg her at du må ha båtførerprøven hvis du er født etter 01.01.80 skal føre båt med motor på 25 hk eller mer. Det som er rett er (kopiert fra sjøfartdirektoratets nettside): "Alle født 1.1.1980 eller senere, som skal føre en fritidsbåt med skroglengde over 8 meter eller som har mer enn 25 hk, må etter 1. mai 2010 ha båtførerbevis. Prøven kan avlegges fra fylte 14 år, men båtførerbeviset vil først kunne utstedes ved fylte 16 år. Båtførerbeviset gjelder for førere av båter med skroglengde inntil 15 meter. Det er ingen maksimums- begrensninger når det gjelder motorstørrelse eller hastighet". Med andre ord kan en 16 åring (eller eldre) kjøre båt med 25 hk også etter 1. mai 2010, uten å ta båtførerprøven. Jeg slo dette opp i forskrift før kjøp av ny hyttebåt, nettopp mtp de unge i familien, og kjøpte 25 hester. Så det ser ut som det er en del feil informasjon ute og går. Redigert 4.Desember.2009 av fuskefanten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 (redigert) Det var jo fint for både deg og ungene, for da slipper de å lære seg hvordan de skal oppføre seg på sjøen, lære sjømannskap, navigering osv., og du slipper å betale...for du har vel allerede lært dem, alt som er? Tenk at det er om å gjøre for en voksen å unngå å tilføre barna nødvendig opplæring i sjømannskap..."nettopp mhp de unge i familien" som du sier. Personlig ville jeg heller kjøpt en 30 hk nettopp for nærmest å "tvinge" de til å ta denne teoretiske opplæringen, eller å tilegne seg tilsvarende kunnskap på egen hånd. Men, jeg kjøpte like godt en 40 hk, for på den måten gi et helt klart signal om at opplæring skulle de ha, uansett. Dette satte de åpenbart pris på, for de var interessert å melde seg på et båtførerkurs umiddelbart. Da ble det et kurs i AOF Follos regi, et 18 timers intensivt helgekurs, og de besto med glans! De angret ikke et sekund etterpå at de tok dette kurset....for de hadde mye å lære! Redigert 4.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Kan man stole på informasjon som kommer fra Fuskefanten, da? Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 He, he. Poenget mitt var jo i utgangspunktet at det er MISFORSTÅELSER ute og går når det gjelder de nye bestemmelsene, og at folk bør være klar over det! Hvis enkelte tror at et helgekurs gjør en 16 åring til fullbefaren sjømann, og kan vurdere fart og avstand til andre båter uten videre, så må de vel gjøre det. Det er vel langt viktigere å bruke tid sammen med unger/ungdom i aktuell båt ute på sjøen, og la de få sine egne erfaringer mtp fart og sjø, og bli kjent med farvannet de skal ferdes i. En vil jo da også få en magefølelse for om det er forsvarlig å slippe de ut alene etterhvert. Og ja, Veien til Båtførerprøven har blitt gjennomgått og lest. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Så er vi i gang igjen "Alle født 1.1.1980 eller senere, som skal føre en fritidsbåt med skroglengde over 8 meter eller som har mer enn 25 hk, må etter 1. mai 2010 ha båtførerbevis. Dette innbiller jeg meg at jeg skjønner. Med andre ord kan en 16 åring (eller eldre) kjøre båt med 25 hk også etter 1. mai 2010, uten å ta båtførerprøven. Dette skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Det er vel langt viktigere å bruke tid sammen med unger/ungdom i aktuell båt ute på sjøen, og la de få sine egne erfaringer mtp fart og sjø, og bli kjent med farvannet de skal ferdes i. I kombinasjon med noen helt enkle regler (f.eks vikeplikt) for trygg ferdsel til sjøs så er dette et meget godt utgangspunkt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avsluttet Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 (redigert) Det er det som er faktafeilen, 2. trikkern Aldeles fornuftig at dem som kun fører små åpne båter med liten påhenger skal slippe å ta båtførerprøven for dette. Holdningene til trådstarter synes jeg er helt utmerket. Redigert 4.Desember.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 "Mer enn 25 hk" blir på mattespråket >25hk, dvs. man kan kjøre "til og med 25hk" (<=25hk)... Var det dette du tenkte på 2nd trikker'n Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Dette skjønner jeg ikke. Mer enn 25 Hk er mer enn 25 HK eller mindre Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 (redigert) "Mer enn 25 hk" blir på mattespråket >25hk, dvs. man kan kjøre "til og med 25hk" (<=25hk)...Var det dette du tenkte på 2nd trikker'n Javist er det det. Hukommelse er et fremmed ord. Men så var det dette med å kunne gå fortere enn 10 knop da? Redigert 4.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Max 10 knop gjelder fortsatt for de under 16 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 max 10 knop inngår i regelen for de under 16år sammen med max 10hk og 8 meter. Den er uendret... Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 [...]Med andre ord kan en 16 åring (eller eldre) kjøre båt med 25 hk også etter 1. mai 2010, uten å ta båtførerprøven.[...] Ja, det kan jo hende... Og om ikke så blir det sikkert masse 24,9 hk motorer å få kjøpt etter hvert, blir sikkert mulig å kjøpe nye dekaler til å klistre på lokket også Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Med andre ord kan en 16 åring (eller eldre) kjøre båt med 25 hk også etter 1. mai 2010, uten å ta båtførerprøven. Jeg slo dette opp i forskrift før kjøp av ny hyttebåt, nettopp mtp de unge i familien, og kjøpte 25 hester. Det virket mer som om poenget ditt nettopp var dette... Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 (redigert) Hyttebåt (en av to) som blir benyttet av 3 familier med barn/ungdom i ulik alder, og ulik interesse for båtliv. Når reglene er som de er, var det derfor greit at etterhvert som ungene blir 16 år kan de lovlig og med god samvittighet benytte båten, uansett om de tar båtførerprøven eller ei. Noen er mer interessert i båt og fart enn andre, og alle vil nok derfor ikke ta båtførerprøven ved 16 år. Samtidig er motoren grei nok for oss voksne, 20 hk hadde blitt for lite på denne båten. 25 hk er derfor et godt kompromiss. Ellers har de "gått gradene" via ikke-planende båt før de er 16. Faktisk foretrekker flere denne, framfor den planende. Redigert 4.Desember.2009 av fuskefanten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.