Jump to content

Topplanterne seiler


Suzuki

Recommended Posts

Hei,

er ny på  forumet; men prøver allikevel.

Er den stolte eier av en Joker S 30 fra 1971. Skal installere kombinert lanterne for anker og alternetiv tricolour i mastetoppen. Har fått tips om å velge 2,5 kvadrat kabel, men dette er vel litt drøyt ? Mener en 1,5 kvadrat vil holde bra....

Total kabellengde blir ca  30 meter, belastningen ca 10W.

Hvis jeg bør velge så grov kabel, kan jeg vel kjøpe en 3 fas gummiert kabel å legge inn i masta ? Denne har jo 4 ledere, så da har jeg et par i reserve ( 1 til tricolor, 1 til ankerlanterne + en til jord ).  I tillegg er den svært robust i oppbyggingen, solid ytterkappe mm

Jeg skal også trekke kabel til motorlanterne/dekkslys og VHF. Forstår det slik at de fleste anbefaler dyreste alternativ til VHF kabel... Ser for meg litt av et styr med kabeltrekking ja... :yesnod:

 

Har noen en anbefaling til kombinert tricolour/ankerlanterne ? Har sett på HELLA og LANZILAS sine, HELLA virker ruvende,og LANZILAS virker simpel. Noen som kan anbefale merke /  leverandør ?

 

Ellers ser jeg frem til fler opplysende diskusjoner; dette er virkelig blitt et bra forum

 

MVH

Espen

No boat needed..

Link to post

Hei Espen, og velkommen til forumet.

 

Jeg har ingen erfaring med tri-color lanterne med vurderer samme løsning selv med tid og stunder. Står ikke på planen i år men...

 

 

Trakk om en del i masta for et par år siden, og jeg kan love deg at det fort blir j... trangt. VHF kabelen bør absolutt være av den tykke dyre sorten. Skal se om jeg ikke kan finne ut det med kabeltverrsnittet. Har en tabell et eller annet sted.

 

Er ikke 10W lite da?

Link to post

Jeg har en kombinert lanterne i toppen (hvit/rød/Grønn) som fungerer svært bra. Jeg har en 8 meter Accent. Fordelen er at under seil minimeres strømforbruket. Når det gjelder styrke, er jeg enig med Lasse at 10W høres lite ut. Mener at din båtstørrelse bør ha 30W lanterne. Dette står det noe om i sjøvettreglene om.

 

Når det gjelder kabelstørrelse ville jeg ikke vært i tvil om å velge 2,5 kvadrat når du først skal strekke en kabel i masta. Det blir noen meter kabel og det er kjedelig å finne ut etterpå at kabelen er for tynn. Bedre for tykk enn for tynn.

 

Jeg har et tilsvarede prosjekt som du, men jeg skal legge opp lanterner for lystfartøy under motor. Dette mangler på min og en topplanterne med tre farger er kun tillatt under seil (iflg. reglene). Til dette bruk har jeg kjøpt 10W lanterner som i prinsippet kun er godkjent for bruk innaskjærs, men etter min mening er det tilstrekkelig for min båt.

 

Vedr. kabeltrekking i mast: Hvis noen har noen gode råd å komme med i den forbindelse, mottas de med takk.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post


Lasse: Har sjekket dette med kabeltverrsnitt opp mot en tabell jeg har. Tabellen starter desverre på 36W så jeg får ikke sjekket for lavere effekter. 30 meter kabel (dvs 60 meter fram og tilbake) gir meg et tverrsnitt på 10 mm2.

 

Det var voldsomt :smiley:

Regner med at det er andre her som kan kommentere dette.


 

1)   30m? Snakker vi om 'Kristian Raddich' her?

 

2)   Er det lov/å anbefale å bruke aluminiumsmasten til minus? Tenker på korrosjon! Stor tverrsnit den ene veien kan kompensere en del for mindre tverrsnit den andre veien. (Men jeg liker ikke tanken selv engang  :lol:)

Link to post

LASSE:

jeg har jo lagt i sammen kabellengden da... Ca 12 m mast+ strekk frem til

sikringsskapx2 = 30 m.

Blir litt galt når du tar dette x 2 en gang til ja.... :smiley:

 

ANDREAS: Å kjøre strøm gjennom masta er IKKE å anbefale. Jeg kan dra en lang teoretisk utredning om hvordan og hvorfor, men essensen er at det ender med at hele stasen kan rase på sjøen. `Galvanisk tæring er noe herk, og ikke til å spøke med...

 

MVH

Espen

No boat needed..

Link to post


Suzuki:

ANDREAS: Å kjøre strøm gjennom masta er IKKE å anbefale. Jeg kan dra en lang teoretisk utredning om hvordan og hvorfor, men essensen er at det ender med at hele stasen kan rase på sjøen. `Galvanisk tæring er noe herk, og ikke til å spøke med...


Nei, det kan jeg godt tenke meg, ikke minst med aluminiums posisjon i spenningsrekken.....

Link to post

Da blir vel ikke 2,5 mm så gærnt da. Snakket med etpar stykker som mente dette var helt spø dimensjon. Disse er da også eiere av moderne masse produserte båter, men kabler som sytråd; alt i besparelsens ånd...

 

Si meg Lasse , har 312`en ratt eller styrekult. Lærte å seile på en 312, har etter dette drømt om en egen. " Litt " stiv i pris men alt ialt en DRØMMEBÅT for oss. Tror kanskje vår neste seiler blir en 352, vi får se...

 

Espen

No boat needed..

Link to post


Suzuki: Da blir vel ikke 2,5 mm så gærnt da. Snakket med etpar stykker som mente dette var helt spø dimensjon. Disse er da også eiere av moderne masse produserte båter, men kabler som sytråd; alt i besparelsens ånd...

 

Espen


 

Hei Espen

er også ny her. Trakk selv kabler i masten for noen år siden. Selden-mastene har egne spor til kabler, men det var likevel et slit selv om masten lå nede. Selden har en bruksanvisning på sin hjemmeside. Tipper at andre fabrikat funker på samme måte. Jeg tapet sammen en 4-leder og en coax til GSM. Det ble litt trangt i kanalen, men så unngår jeg at kabelen slår inne i masta. Tror nok at jeg valgte for liten dimensjon på 12V kabelen. Jeg valgte "lågforlust"-coax-kabel til GSM, les; tynnere, mindre effektap og dyrere enn standard. Vil tippe at det gjelder for VHF også.

 

Har senere kjøpt boka Strøm ombord av Jon Winge, EL-forlaget. Inneholder det meste om batterier og strøm. Tabellen i den boka sier egentlig 4 mm2 til 25 Watt og 25 meter totallengde. Men det ligger på grensen ned mot 2,5 mm2. Jon Winges tabell er derfor ikke helt enig med Lasses. Så det finnes kanskje ikke noe som heter fasit.

 

Ideen din med felles minus er god, så lenge du bare bruker en av lampene av gangen, (Watt/ledningstverrsnitt gjelder for minusleder også). Men tricolor og ankerlanterne pleier jo ikke å være tent samtidig, så da er det problemet løst. Men hvis du vil ha topplanterne og tricolor tennt samtidig (2 x 30 W), bør du ha dobbelt tversnitt i minuslederen. Kanskje du kan lage en kreativ kopling hvor du benytter ankerlanternens plusskabel som minus til topplanternen. (Ellers har jeg sett at flere av forumets lesere tidligere har hatt gode koplingsforslag.)

 

Iflg boka frarådes det å bruke husinnstallasjonskabel (220V). Vanlig PVC kabel er ikke vanntett nok. Kabelen bør være beregnet til Bil/båtbruk, ha flertrådete ledere og være PE-isolert og gjerne  fortinnet. Høres ut som det koster flæsk, men så slipper du kanskje å gjøre jobben om igjen.

 

Mvh Sven

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Yep, er enig i at 220 v kabel som regel ikke er egnet.

Det har seg slik at jeg ikke tror min mast er utrustet med trekkerenne for kabel. Det er iallefall ikke en SELDEN rigg. Dered må kabel ligge løst inne i masta sammen med fall etc.

Jeg har fått ideen om å installere en RDOE oljebestanig 3 fas kabel fra BILTEMA.

Prisgunstig, og argumenter som værbestandig kappe og godkjent for utendørs bruk klinger bra. Kabelen har også svært god mekanisk beskyttelse, mot skamfinling mm.

Dessuten; da har jeg 5 ledere tilgjengelig hvis noe behov dukker opp..

Boka til Winge kjøpes ASAP.

 

Å bruke tricolor og ankerlanterne samtidig skal hos meg forrigles slik at dette ikk blir mulig. Jeg vil også koble det slik at det ikke blir mulig å benytte dekkslanterner samtidig som toppmontert tricolor. Til slutt forrigles motorlanterna, slik at denne tennes automatisk via relè når lanternene er på og motoren startes. I tillegg må da systemet stenge toppmontert tricolor og tenne dekkslanterner. Fancy - ihvertfall i teorien...

 

MVH

Espen

No boat needed..

Link to post

Har ikke selv forsøkt det men har tips som følger.

Dette er forresten mest aktuellt ved trekking av flere kabler.

Strips kablene sammen for hver 7-10 cm. Bruk lange strips.

Ved trekking av enkeltkabel stripses denne alene.

Så kommer kluet: ikke klipp endene av stripsene.

Monter stripsene eksentrisk; slik at kabelen blir seende ut som et pinnsvin.

Deretter trekker du dette inn i masta. Bruk en list, eller kombinasjonen trekketau og list.

Litt plundrete å få til, men er man to går det greit. Forutsetter dog at masta ligger på bakken, og at endebeslagene er montert av.,

Simsalabim, du har en ny kabel i masta som ikke slår uansett. Det kan jo være aktuellt å "frisere" stipsene  litt da, se an dette.

Stripsene vil ikke påvirke tauverk fall nevneverdig.

Kanskje 7-10 cm er litt tett. Hva med 15-20 cm ?

Tipset er i alle fall bra.

 

Noen som har forsøkt dette ?

Er forresten i gang med å tegne nytt diagram for lanterneføring. Med skisse av båten utvendig klistret opp på den ene sikringsskapet, og lysdioder der lanternene sitter på originalen, blir nok dette råbra. Kan se på lang avstand og i mørket hvilke lanterner som er aktive da .

Dessuten kan jeg bruke en fin januarkveld eller 3 til noe annet en å glo på den j**la kassa  :confused:

MVH

Espen

No boat needed..

Link to post

Hallo Suzuki

 

Practical boatowner har hatt ett par artikler om kombilanterne i mastetoppen der ferjeskippere har advart mot å bruke denne type lanterner.

 

Det er to ting som de mener gjør denne lanternen farlig sett fra deres, bokstavelig talt , synspunkt høyt oppe på ei bro.

 

På åpent hav ser ofte lanternen ut  som om den er under horisonten. De klarer da ikke å bedømme avstanden da det kan se ut som om seilbåten har lavtsittende lantern, og derved er langt unna.

 

Hvis seilbåten er mellom land og ferjen vil lanternen i tillegg kunne gå i ett med lysene fra land.

 

Ikke vet jeg, og vi har kombilanterne på toppen av masta som vi tror er en god og strømbesparende løsning. Men ved seiling utaskjærs i mørket har vi en lyskaster liggende klar for  å lyse opp seilet hvis vi har mistanke om at vi ikke er sett fra noen av de kommersielle  båtene.

 

Ellers har vi 2,5mm2 toledet kabel til hvert lyspunkt i masta. Trolig litt snaut.

 

 

knut

Link to post

Jeg brukte 6mm2 kabel til topplanterna, kjøpte på Biltema så vidt jeg husker.

 

Ellers er lyskaster til bruk for å lyse opp seilene et bra tips.

Seilte for noen år siden fra Oslo til Stavanger i påsken, og en måneløs natt mens vi rundet Lindesnes kom det en englandsferje (antar jeg) i relativt stor fart litt for rett på. Vi lyste opp seilene med lyskaster, og passet på å ikke se rett i vårt eget lys for å spare nattesynet.

 

Ferja så oss, og satte sin egen lyskaster på oss. Hvor mye kan den være på mon tro? 50 000 W? Så mye for nattesynet. Jeg så bare røde soler og streker fra Lindesnes til Lista  :cheers:

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...