hyperlink Startet 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2004 har startet på et morsomt seilbåtprosjekt. spørsmålene er: er det best med mast på tak eller helt ned på kjøl? har funnet en mast som kan dekke begge behov. spml2: forrige eier sagde ut feste til aksling, dvs at det nå er to hull på 3-4cm x 10 cm i bunn av båten. hvordan fikse dette ? kanskje bruke fagfolk? takker og bukker for hjelp rolfen Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 ????? Hva slags båt? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
hyperlink Svart 21.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 ????? Hva slags båt? accantus 78. se sailguide.com Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 21.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 Hei, dette er jo en turbåt, så her ville jeg helt klart satt masta i mastefot på dekket. Fordeler med masta på hytta: - Sikkerhet, om du skulle få mastehavari er sjansen mye mindre for at masta ødelegger hytta. - Tørt! Kjølsvinet er alltid vått med gjennomgående mast, og ved kraftig sjø / regnvær blir det lett fuktig på dørken og ned langs masta også. - Masta er kortere og dermed litt enklere å håndtere ved av/på-masting, den skal jo ikke trees osv. Alfa og omega med mast på hytta er skikkelig avstivning mellom hyttatak og kjøl. Gjør dette skikkelig, det er nok av båter med problemer med for dårlig avstivning. Ellers så kan sikkert noen som har greie på regattaseiling gi deg fordelene med gjennomgående mast. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2004 Jeg ville legge meg nærmest opp til den originale riggtegningen for båten. Konstruktøren har sikkert en god grunn til å plassere ting der de er. Denne båten er mastheadrigget, med masten på hyttetaket. Og som Fantasia sier, det er mye lettere å få det tett, og det er mye lettere å bli kvitt hele masten dersom du skulle få et havari. Selv har jeg gjennomgående mast og fører rene tredveårskrigen mot lekkasjer. Riktig nok har jeg en trimmulighet i tillegg i og med at jeg kan forandre mastens plassering i hullet, men det leverer noen masteprodusenter til mast på hyttetaket også, blant andre John Mast. Hvis du med hull i bunnen mener at det er skjært ut til S-drev, burde du søke en slik løsning. Det er så mye enklere en aksling med hylse å montere og vibrasjonsdempingen er meget god. I tillegg tar det lite plass. Du kan også montere motoren bak drevet, men det er vel ikke aktuellt i Accantusen. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.