nimbuster Startet 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2009 (redigert) Et planende skrog er bygd for fart over 20 knop. Men, et planende skrog har sine bakdeler ved sakte fart, for da blir styreegenskapene dårlige. Jeg har en liten fantasi om å lage en kjøl som stikker tja, 10-20 cm dypt, eenten over hele båtens lengde eller som en "Nimbus-kjøl" (omvendt haifinne) som stikker 20 cm dypt på den fremre halvdelen eller midt under båten. Noen som har meninger og/eller erfaringer, råd eller andre synspunkter på dette? Evt. forslag til hvordan en styrekjøl kan se ut, og hvor den kan plasseres? Redigert 5.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Ingen gode råd desverre, men en tanke: "Hadde det vært en god idè, så hadde det vært gjort for lenge siden." Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Vet ikke hvor bevandret du er i båtbransjen, men... Det er gjort for lenge siden...på mange båttyper og -merker. Så "ideen" er ikke ny, men egentlig god den... Tanken min var vel heller som ettermontering. Det er ikke sagt at uansett hvordan en båtbygger bygger sin båt, så er det med de best mulige løsninger og sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Problemet kommer vel når du skal prøve å svinge i plan! Om du har plass i skroget mellom bunnen og innerliner bunnen, kan du jo prøve å lage til en liten senkekjøl. Men det krever jo endel arbeid! Hadde vært spennende å høre om noen har prøvd det. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Gunga Din Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 jeg var litt engarerad i opptagning/sjösättning av båter i klubben för en 15-20 år sedan..... husker att vi hade en som hade 'bultet' på en kjöl på en planande båt, han gjorde det för att den var svår att manövrere i havner eller lav fart......tror det var en eldre Saga alt Joda som gjorde ca 20 knop(tror ikke den gick så särdeles mye mer) han fikk de önskade egenskaperne i lav fart...men samtidl en negativ egenskap i hög fart(om jeg nu husker rett) og det var att båten 'spårade' bedre dvs i högfart fikk han vare försiktig med roderutslag den bet seg fast i sjöen så giren kom mye snabbare...... han hade tagit en 2*6" på högkant som han plastat fast i framkant på kölen, ca 3m lang. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bearded Beast Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 iflg. reklamen skal duoprop være løsningen Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Monter flaps dersom du ikke har disse allerde.. Ved sakte fart senker du begg maksimalt og du få bedre retnings stabilitet..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ben Sin Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Eller bruk baugpropellen til å styre med....... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Eller bruk baugpropellen til å styre med....... Da blir man bare stemplet som dårlig båtfører Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Faktisk flere luringer her inne enn jeg ville velge å tro... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Ved sakte fart senker du begg maksimalt og du få bedre retnings stabilitet..... Det er riktig som du sier, nedsenkede flaps hjelper. Men jeg mener å huske at Nimbuster har interceptorer, de er ubrukelige i sakte fart. Ellers er jo retningsstabilitet og stor avdrift helplanerens velkjente ulemper. Lite å gjøre noe med desverre. Baug og hekkthruster er et must på slike båter. (Og ja, det kryr av idioter her inne som innbiller seg at de kan manøvrere båt når de behersker en seilbalje eller en kjølbåt uten thruster). Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 (redigert) Enig med deg Mix, og du har rett..jeg har interceptorer, og de virker faktisk på sakte fart også. Jeg er jo klar over at helplanerens ulemper og fordeler, og det til syvende og sist er marginalt hva en kan jøre for å avhjelpe de ulempene det medfører. Må nok bare leve med det, men tenkte kanskje å hente litt her og litt der.... Redigert 7.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Jeg har testet en tilsvarende båt, en 350 med interceptorer, og jeg var ikke videre imponert. Tradisjonelle Bennet trimplan er helt klart bedre etter min mening. Men på 360 har en vel ikke noe valg, eller er det gjort forandringer på hekkpartiet ? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Interceptorene virker helt klart svært bra, og jeg har god erfaring med slike. Men, det kommer selvf an på om en monterer store nok slik at en får tilstrekkelig effekt. Jeg har nå 2 x 450 mm, men skal øke nå til 4 x 300 mm. Det vet jeg vil avhjelpe en god del av ulempene en opplever med et planende skrog. Ser jo at f.eks. Viksund 340 har akkurat samme skrogform, uten antydning til kjøl. Der er det imidlertid plass til trad. trimplan. Men, jeg er storfornøyd med interceptorene...enkle, reagerer kjapt og presis, og brukes både til løft og til oppretting av slagside. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.