Jump to content

Hva med å montere kjøl på en planende båt?


nimbuster

Recommended Posts

Et planende skrog er bygd for fart over 20 knop. Men, et planende skrog har sine bakdeler ved sakte fart, for da blir styreegenskapene dårlige.

Jeg har en liten fantasi om å lage en kjøl som stikker tja, 10-20 cm dypt, eenten over hele båtens lengde eller som en "Nimbus-kjøl" (omvendt haifinne) som stikker 20 cm dypt på den fremre halvdelen eller midt under båten.

 

Noen som har meninger og/eller erfaringer, råd eller andre synspunkter på dette? Evt. forslag til hvordan en styrekjøl kan se ut, og hvor den kan plasseres?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Vet ikke hvor bevandret du er i båtbransjen, men...

 

Det er gjort for lenge siden...på mange båttyper og -merker. Så "ideen" er ikke ny, men egentlig god den...

 

Tanken min var vel heller som ettermontering. Det er ikke sagt at uansett hvordan en båtbygger bygger sin båt, så er det med de best mulige løsninger og sjøegenskaper.

Link to post

jeg var litt engarerad i opptagning/sjösättning av båter i klubben för en 15-20 år sedan.....

 

husker att vi hade en som hade 'bultet' på en kjöl på en planande båt, han gjorde det för att den var svår att manövrere i

havner eller lav fart......tror det var en eldre Saga alt Joda som gjorde ca 20 knop(tror ikke den gick så särdeles mye mer)

 

han fikk de önskade egenskaperne i lav fart...men samtidl en negativ egenskap i hög fart(om jeg nu husker rett)

og det var att båten 'spårade' bedre dvs i högfart fikk han vare försiktig med roderutslag den bet seg fast i sjöen

så giren kom mye snabbare......

 

han hade tagit en 2*6" på högkant som han plastat fast i framkant på kölen, ca 3m lang.

S/Y Gunga Din

Link to post
Ved sakte fart senker du begg maksimalt og du få bedre retnings stabilitet.....

Det er riktig som du sier, nedsenkede flaps hjelper.

Men jeg mener å huske at Nimbuster har interceptorer, de er ubrukelige i sakte fart.

 

Ellers er jo retningsstabilitet og stor avdrift helplanerens velkjente ulemper.

Lite å gjøre noe med desverre.

Baug og hekkthruster er et must på slike båter. (Og ja, det kryr av idioter her inne som innbiller seg at de kan manøvrere båt når

de behersker en seilbalje eller en kjølbåt uten thruster).

 

 

Link to post

Enig med deg Mix, og du har rett..jeg har interceptorer, og de virker faktisk på sakte fart også.

 

Jeg er jo klar over at helplanerens ulemper og fordeler, og det til syvende og sist er marginalt hva en kan jøre for å avhjelpe de ulempene det medfører. Må nok bare leve med det, men tenkte kanskje å hente litt her og litt der....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Interceptorene virker helt klart svært bra, og jeg har god erfaring med slike. Men, det kommer selvf an på om en monterer store nok slik at en får tilstrekkelig effekt. Jeg har nå 2 x 450 mm, men skal øke nå til 4 x 300 mm. Det vet jeg vil avhjelpe en god del av ulempene en opplever med et planende skrog.

 

Ser jo at f.eks. Viksund 340 har akkurat samme skrogform, uten antydning til kjøl. Der er det imidlertid plass til trad. trimplan. Men, jeg er storfornøyd med interceptorene...enkle, reagerer kjapt og presis, og brukes både til løft og til oppretting av slagside.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...