Jump to content

Toalettproblem i Albin Vega - tips?

IMS

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt en Albin Vega, toalettet var ikke i bruk - og heller ikke vann i toalettsystemet - da jeg overtok båten og det har ikke vært i bruk på flere år.

Da vi var ute i store bølger i sommer og båten fikk et hard slag i en bølgedal/ dønning kom det plutselig vann i toalettet, men jeg klarer ikke pumpe inn/ ut noe videre, det er som om det er et vakuum el l. Noen som har tips til hva som er problemet - jeg ønsket å få toalettet i bruk, så mener at kraner er skrdd opp, og kunne ikke se noen plugg i vanninn/utakshullet, men det er likevel ikke liv.

Tusen takk for svar på et dårlig forklart problem:) :smiley:

Event, hvem er det som har slikt som profesjon og kan kontaktes?

IMS

Hvis du nå har fått båten på land, så kan du brette opp og ta full overhaling på toalettet med slanger og tilbehør. Alternativet er gjærne å gjøre det en varm sommerdag i en full havn :cryin:

Altså skru frahverandre pumpa, gjør den rein for urinstein m.m. bytt evt pakninger og ventiler. om ikke tilgjengelig så bytt pumpe.

Kople fra alle slanger,- spylevann og avløp,- sjekk slangene for sprekker og ijengroing,- kan være fordel å bytte avløpsslangen for bl.a. å hindre lukt.

Skroggjennomføringene kontrolleres med det samme. Det kan godt være at Albin marin har brukt gjennomføringer av en god bronse-legering, de holder lenge.

Når slangene er koplet fra burde du også greit kunne kontrollere stengeventilene for funksjon. de kan være lurt å smøre de opp eller bytte hvis dårlig funksjon.

Lykke til :flag:

Aileen ll

Hvis du kikker under benken foran toalettet ditt, finner du sjøvannsinntaket til toalettet. Hvis du vil ha vann inn, må kranen der være åpen. Hvis du pumper, uten at det kommer vann, så er dette første sjekkpunkt.

Rett under toalettet ligger en annen slange med stoppekran. Det er kloakk ut. Hvis det slå vann inn under sjøgang, kan det være at denne bør stenges.

I alle fall: Hvis du stenger begge disse kranene, kan du plukke fra hverandre hele systemet uten å få vann inn. Hvis pumpen ikke har vært brukt på lenge, kan det være deler som har grodd fast. Det finnes reservedeler å få tak i til det meste.

Jeg går ut fra at du ikke har septiktank. I så fall bør du først koble fra denne, og se om systemet fungerer. I så fall er det der problemet ligger.

Hei

Me hadde Vega før. (77-mod.)

Dei originale skroggjennomføringane var av svært god kvalitet. Det var ikkje naudsynt å bytta desse.

Kranane derimot, var så dårlege at ein kunne tru dei var laga av Volvo Penta.

Dersom kranane har eit hjul du skrur på, så bør dei nok byttast. Det kan væra at krana er heilt eller delvis att sjølv om det er råd å dreia på hjulet.

Dersom kranane har ein hendel som du dreiaar 90 grader for å stenga, så er dei nyare og kanskje ok.

Dersom du trur at inntaket er blokkert så kan du hella nokre liter vatn i dassen, for deretter å pumpa. Får du ut vatnet så veit du at inntaket er blokkert.

Sjølv så hadde eg ikkje gidda det neg..arbeidet det er å overhala den gamle originale pygmeedassen, men hadde kasta ut heile driten med slangar og alt.

Nye båtdassar er ikkje så dyre. (Men kvaliteten er som regel dårleg.)

Dersom du ikkje kjem til dei bakester skruane på dassen, så knus den. Då er det lettare å koma til:-)

Lykke til.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...