Noflow Startet 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2009 hei, er for tiden på jakt etter ny båt, men det er så mye å velge i... har sett litt på bella 512 excel, http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19683595 , det ser ut som en ganske god båt iforhold til prisen. men det som er viktig for meg nå, det er at båten gjerne skal kunne gå litt fort, ha mulighet til kalesje. aller helst burde den være av et nordisk kvalitetsmerke mtp. videresalg. men hvordan er denne bellaen? hvordan er sjøegenskapene, kvaliteten og er det vanskelig å få solgt disse båtene i etterkant? kom gjerne med tips til andre båter og, helst 2000mod og nyere. Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Tror Bella`en er helt kurant, og har gjort det ok i tester mtp sjøegenskaper og kvalitet. Som en bade- og solskinnsbåt er den sikkert utmerket. Ulempen er at det er en forholdsvis liten båt, og tett møblert slik at det ikke er mye bevegelsesfrihet ombord. Fribord er relativt lavt, en vil kjenne seg tryggere i litt røffere sjø med f.eks. en av disse: Uttern D-55 (har eiet en slik sjøl) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14488606 Skibsplast 605 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18977791 Noe høyere pris enn den du har sett på, men mer båt. Lykke til med jakten på drømmebåten Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 har sett litt på uttern, men har hørt en del om at de slurver en del på kvaliteten osv. noen som har noe å si om dette? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20067755 men denne yamarinen, det burde vel være et ganske trygt kjøp om alt funker som det skal? Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Var godt fornøyd med min D-55, eneste som var å utsette på kvaliteten var et par puter som gikk litt opp i sømmene og et par knapper til feste av kalesje som knakk. Ellers solid. Hadde en 115 Optimax på båten. Kunne ønsket meg litt dypere v-bunn i akterskipet, var største ankepunkt. Yamarin får skryt for knall-gode skrog, 5220 er vel intet unntak. Og Yamaha sine motorer er som regel veldig bra. Mtp på annenhåndsverdi ved videresalg er kanske Yamarin hakket tryggere enn Bella og Uttern (?) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Skibsplast 655 mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Noflow Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 hvorfor? og er det mulig å få de ned i den prisen med en fornuftig motor? men fuskefanten, mener du altså at d55 ikke er noen skikkelig sjøbåt, slår den en del? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Hva med feks denne ? Prisen må man kunne få ned, med tanke på at spillers nye selges for samme sum. Solid båt som tåler sjø. Her kan man sitte framme og fiske, og samtidig ha kalesja oppslått i tilfelle regn. Med enkle håndgrep blir den tøffere . Her er den jeg hadde. Jeg monterte lys i cockpit og baug, og støtter til kalesjebøylen slik at den ikke var i veien ved bading. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
-Luna- Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Hei, Jeg var å så på en Bella 512 Excel. Jeg synes også at denne var liten inni. Lavt fribord og liten benplass. Hvis du studerer bildene av en Bella legger du merke til den korte avstanden mellom sofaen bak og de to førerstolene. Det er brukt mye plass for å ha kalesjen i eget rom. Fin løsning men ganske plasskrevende. Jeg gikk for en Yamarin 5150BR(hentet den for en uke siden). Også 17 fot, men 15 cm bredere og høyere fribord(mener jeg). Ellers er båten nesten helt lik en Bella. Denne båten føles mye større ut inni. Båten min har en 80Hk Yamaha og gjør fint 30knop. Fornøyd med valget så langt. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Los Endos Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 (redigert) Har hatt både Yamarin 5220 med F80 og 53 BR med F100. Yamarin 5220 med F80 gikk 34 knop på de medfølgende Yamaha motorinstrumentene. 53 BR gikk 39 GPS knop med F100 (og Yamaha stålpropell). Det er meget gode båter. Bunnsolid bygd, gode kjøreegenskaper og strålende motorer. Var jeg i markedet for noe slikt ville jeg vurdert samme typen igjen. Noen venner har Uttern D55, og den er ikke i nærheten når det gjelder soliditet og kjøreegenskaper. Redigert 6.Desember.2009 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Flipper 630 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20087162 Skibsplast 605 Offshore http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18896093 Yamarin 5920 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18876793 Av disse anbefales den billigste, dvs Skibsplasten. Klart mest båt for pengene, samtidig som du også får mest motor, plass for portapotti, kokeapparat og best sjøegenskaper. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Windy37GM Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 hvorfor? og er det mulig å få de ned i den prisen med en fornuftig motor? Hadde en 655 selv engang, vi begynte med den og angret aldri. Fin båt i sjøen, perfekt weekendbåt med både liten do og et enkelt kjøkken. Grei vanntank, dobbeltbluss under stolen psv.. Eneste svakheten er vann inn luka foran. Fantastisk stablerom i midten under dørken Skibsplast 655 Hvis du smeller 200K i bordet og gir 6 timer frist, så kanskje. Vi solgte vår '96 med 175HK v6 totakt for 225' i 2003. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
fuskefanten Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 men fuskefanten, mener du altså at d55 ikke er noen skikkelig sjøbåt, slår den en del? ViMenn testet D-55 for noen år siden, og ga den ganske bra skussmål for skroget. Ikke noen dårlig sjøbåt, men syntes den slo en del i motsjø, og virket noe "stutt" (kort). Sammenlignet med Yamarin hardtop`en på ca samme lengde, synes jeg Yamarinen virker mer kompakt og harmonisk i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Flipper 630 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20087162 Skibsplast 605 Offshore http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18896093 Yamarin 5920 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18876793 Av disse anbefales den billigste, dvs Skibsplasten. Klart mest båt for pengene, samtidig som du også får mest motor, plass for portapotti, kokeapparat og best sjøegenskaper. Flotte båter, men på Skibsplasten står vel en "old school" totakter Suzuki? Og ville hoppet over Ficht`en, og heller ventet på en brukt E-tec. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Ibiza 20 touring er også en veldig bra båt som bør vurderes. En kamerat har hatt både Skibsplast 605 og 655. Personlig liker jeg Ibiza bedre, men det er pga bruksområdet. Skibsplast 655 er bedre for overnatting, Ibiza bedre på allsidig bruk inkl fiske og vannsport. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 mange fine båter og tips her ja, ser at noen båter i linkene har en totakter på akterspeilet, f.eks. den ene skibsplasten. 150hk vanlig forgassermotor blir nok uaktuelt da det må drikke noe forferdelig mye bensin. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Innenfor prisramma du oppgir, er jeg redd for at det ikke blir veldig mange firetaktere uten at du samtidig står i fare for å ende opp med noe undermotorisert. Og om du likevel ender opp med totakter, tror jeg det er viktig å kjøpe stor nok, for da kan du hvertfall la den løpe lett. Det er billigere enn å kjøre en marginal motor opp mot full kapasitet mesteparten av tida. Men du får ha lykke til, hvertfall. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
LM 605 Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 mange fine båter og tips her ja, ser at noen båter i linkene har en totakter på akterspeilet, f.eks. den ene skibsplasten. 150hk vanlig forgassermotor blir nok uaktuelt da det må drikke noe forferdelig mye bensin. Kjøp en Askeladden 475 m/ den nye 60hk til Suzuki. Med to mann ombord og 4000o/m (20-22knop), skal den gå på ca. 6l/t.Skal være en utrolig bensingjerrig og stillegående motor. Du kan jo også få kalesje på nevnte båt. Mange forhandlere kjører kampanje på en del utvalgte modeller i fra Askeladden. Tenk også at båten skal selges en dag, da er dette en båttype som er veldig ettertraktet. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Min far hadde en Bella 512XL som jeg disponerte i et par år. Kan dessverre ikke anbefale denne. Alt av skruer løsnet, måtte ta ut alle skruer for stoler og dashbord og smøre sika for at de skulle henge. Da holdt det en sesong før jeg måtte gjøre samme jobben igjen. Samme historie har jeg hørt fra flere andre Bella-eiere Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
ibizafan Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 IBIZA 19 TOURING HAR EN SELV MEGET BRA BÅT GÅR MEGET FINT I SJØEN IBIZA 20 TOURING VALGET ER ENKELT EN AV DISSE. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
LM 605 Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 IBIZA 19 TOURING HAR EN SELV MEGET BRA BÅT GÅR MEGET FINT I SJØENIBIZA 20 TOURING VALGET ER ENKELT EN AV DISSE. Pratet med en Ibizaeier i båthavna, han var ikke fornøyd. Det kom til å bli en Yamarin på han neste gang. Tror nok der er like mange meninger som der er båter? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Er meget godt fornøyd med Yamarinen. Stødig, romslig og sikker. Kan anbefales for de som er ute etter en slik båttype. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 prøvde en yamarin for jeg kjøpte den første ibizaen den gikk ikke moe fint i sjøen. yamarin har størst v bund BAKK. 1.IBIZA 2.SKIPSPLAST 3.AMT 9.ASKELADDEN 10 .YAMARIN Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
LM 605 Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 prøvde en yamarin for jeg kjøpte den første ibizaen den gikk ikke moe fint i sjøen.yamarin har størst v bund BAKK. 1.IBIZA 2.SKIPSPLAST 3.AMT 9.ASKELADDEN 10 .YAMARIN Yamarin`s båter går vel for å ha noen av de beste og mest vellykkede skrog som leveres i dag. De har vel vunnet alt som er av båttester de siste årene når det gjelder skjærgårdsjeeper eller daycruisere. Tror nok Ibitzaen din kommer langt etter i den sammenheng. Du må nok ta deg en ny testtur i en Yamarin når anledningen byr seg? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 er du en slags talsmann for ibiza, ibizafan? men vi får se hva slags båt det blir, spørs litt på budsjettet mitt. er litt sugen på å kjøpe meg en speedbåt ala hydrolift t-17/20 og. time will show! Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 "Kunne ønsket meg litt dypere v-bunn i akterskipet, var største ankepunkt." Dette er også min oppfatning av Dti - 55. Denne går ikke godt i sjøen. Svært skuffende. Den er er fin i finishen og har gode løsninger (mye for pengene), men dårlige sjøegenskaper er skikkelig "turn-off". Jeg er forøvrig også blitt veldig glad i ibiza skrogene. Tror nok du kan finne deg et godt eksemplar i din prisklasse. Ellers har jeg stor tro på yamarin. AMT 185 har jeg testet. Jeg ble også skuffet over denne. Det ble mye smelling i litt rufsete sjø. Det er mye som er lekkert i dag men som ikke har skikkelige skrog. Mitt tips: Tenk skrog først. Jeg tror ikke du vi angre på det. I tillegg ville jeg prioritert en fornyftig motor. Tror jeg ville valgt yamaha 2t dersom motor skal være eldre enn 2001-2002. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.