Jump to content

Montere defroster, bruke eksisterende rør fra dieselvarmeren?


alfb

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer å montere defroster i båten med et par dyser mot frontruta for å forhindre dugg. Ønsker i tillegg å ha et utak nede ved dørken i cokpit + et nede i cabin.

 

Så til spørsmålet:

Kan jeg kople meg inn på eksisterende rør fra dieselvarmeren til cokpit dørk utaket og nede i cabin'n :confused: Eller må jeg trekke opp nye eksterne rør :crazy:

 

Ser for meg noe alla denne:

 

isothermairheater22.jpg

Link to post
Har ikke gjort det selv, men ville nok valgt den løsningen. Det er jo så trangt over allt i båt :cryin:

Jepp, trangt er forbokstaven :headbang: Det var nettopp av den grunn jeg tenkte at kansje denne løsningen gikk :confused:

 

Dette går hvis du lager en mulighet til å stenge luften mellom defrosteren og varmeapparatet. Og en mulighet til å tette luftinntaken på defrosteren når du kjører varmeren. Ellers vil vel halvparten av varmluften gå ut gjennom dieselvarmeren eller defrosteren alt etter hva du kjører?

Det var akuratt dette jeg og fryktet. Det finnes jo forgreninger med spjell, men disse har en jo vanligvis "oppe i dagen" slik at en kan åpne/stenge i tid og utide :confused:

Link to post

Defrosteren du har bilde av bruker 60mm rør, og vanligvis brukes det 80mm til dieselvarmer. Så du må ha y-rør med overgang fra 60 til 80 mm, hvis det finnes slike----- Jeg har montert en slik defroster nylig, og tenkte på det samme. Men jeg valgte å bruke nye rør, 60mm. Så kan jeg kjøre defroster+dieselvarmer samtidig hvis det skulle bli nødvendig.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

I min forrige båt så var det både defroster og dieselvarmer og disse var koblet opp med egne slanger. Jeg var glad for det da det ofte hendte at jeg brukte begge varmerne samtidig for å få opp varmen i båten. Hadde 4 uttak fra defrosteren og 2 fra dieselvarmeren. Hvis det er plass og mulig å legge opp egne slanger til defrosteren så ville jeg iallefall gjort det. Får da flere uttak også i forhold til hvis du bruker de samme slangene, for ikke å snakke om at du slipper å passe på slike stengeordninger som nevnt over og at kun et apparat går i gangen.

Link to post

Det beste er selvsagt egne slanger til kvart varmeapparat. med stengbare dyser.

Eg tok sjølv ekstrajobben å legge opp defroster med egne rør, kanon for å få vekk dugg på vinduene framme :smiley: og så har eg uttak i cabin framme + ute på beina ved førerstol i tilleg.

Eber går uavhengig med egne rør.

 

Eg forstod det slik at trådstarter lurte på om det ville fungere å grene innpå, for å spare arbeid.

Det er ingen problem å kjøre begge apparatene samtidig heller, i verstefall må kanskje defroster gå på trinn 1 eller 2 slik at ikkje dieselvarmer får for stort mottrykk. Det vil bli MASSE god varm luft.

Det er ikkje beste løsningen, men eg meiner bestemt skal gå fint :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 3 måneder senere...

Har netopp gjordt akkurat det samme som du er inne på her, fungerer over all forventning...

 

Hos meg er Eberen montert bak i sturommet, med 1 90 mm stengbart uttak under kalesjen utendørs, videre ca 5 meter med 90 mm isolerte rør frem til et 90 mm y-gren, enda en 90 mm y-gren som går til 1 90 mm åpent luftutslipp/overgang til 75 mm med 2 75 mm y-grener videre til 3 stk stengbare 75 mm luftutslipp.

 

Det jeg gjorde var å ta opp 1 60 mm slange til å koble til vindusdyser, de resterende 3 uttakene laget jeg et grenrør med 3 innløp på 60 mm, og et utløp på 90 mm, satte på et fjærbelastet ventilasjonsspjeld på utløpet på grenrøret og koblet dette inn sammen med det første 90 mm y-grenet fra Eberen.

 

På denne måten så kan jeg om ønskelig bruke begge enhetene samtidig, eller hver for seg, det kommer ikke ut noe luft bak ved Eberen når denne ikke kjøres selv om defrosteren går for fullt, slik som tidligere nevnt her så vil luften ha en tendens til å ta letteste rute..

 

Om jeg hadde fått problemer med at jeg fikk varmluft ut gjennom Eberen, så hadde jeg kommet til å satt på et tilsvarende fjærbelastet ventilasjonsspjeld på "sugesiden" av Eberen

 

Mvh:

Kaptein_Kaos

Link to post

Se her ja :cheers:

Jeg har ikke påbegynt jobben enda pga av veldig travle tider.. men nå begynner det og roe seg og jeg er klar for å ta fatt på båtarbeidet igjen - men hva skjer :eek: Den helv...s ryggen slår seg vrang og her ligger jeg som en sukkerS :headbang:

Jeg er så frustrert jeg kunne :puke: men-men, det går vel over denne gangen også.

 

Kaptein_Kaos:

Hvor fikk du tak i dette "fjærbelastet ventilasjonsspjeldet" ditt :confused:

Link to post
Se her ja :cheers:

Jeg har ikke påbegynt jobben enda pga av veldig travle tider.. men nå begynner det og roe seg og jeg er klar for å ta fatt på båtarbeidet igjen - men hva skjer :eek: Den helv...s ryggen slår seg vrang og her ligger jeg som en sukkerS :headbang:

Jeg er så frustrert jeg kunne :puke: men-men, det går vel over denne gangen også.

 

Kaptein_Kaos:

Hvor fikk du tak i dette "fjærbelastet ventilasjonsspjeldet" ditt :confused:

 

Jeg kjøpte det hos min lokale byggmakker butikk, alt etter hvilken dimmensjon du har så må du ordne deg en "adapter/overgang" eller lignende til spjeldet, jeg limte på gummipakninger utenpå 90 mm min, og "tredde" spjeldet utenpå hos meg..

 

Link til den typen jeg valgte

 

Mvh:

Kaptein_Kaos

Link to post

Tore Tang og Sæbø har et viktig poeng her.

Selv har jeg Webasto og defrostervarmer helt separat. Vi bruker kalesjebåten fra Mars til November, og har ofte behov for å kjøre begge varmere samtidig for å få varme i cocpit på kalde vår og høstdager. Vi har også en Eber dieselvarmer på vannkretsen til defrosteren som varmer selv om motorene står. Anbefaler av den grunn å holde disse hver for seg.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Når det gjelder spjeld og styring av dette, så kan det enkelt monteres inn en servo fra f.eks. modellfly. Koster vel noen kroner, om du ikke har en skuff full fra gammelt (som jeg ;-)

 

Så er det bare å koble til noe elektronikk som styrer denne. Jeg har laget en selv, med display til vår Nidelv 28, men har noen bugs å rydde ut enda.

 

Kan sikkert ordne med en særs enkel affære, som du selv må ordne med 5V til og pakke inn i en høvelig plastkapsel eller lignende.

 

Eventuellt om noen kan hjelpe meg med kretskort til noen komponeneter, så kan det bli veldig enkelt og greit.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...