alfb Startet 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2009 Hei, Jeg vurderer å montere defroster i båten med et par dyser mot frontruta for å forhindre dugg. Ønsker i tillegg å ha et utak nede ved dørken i cokpit + et nede i cabin. Så til spørsmålet: Kan jeg kople meg inn på eksisterende rør fra dieselvarmeren til cokpit dørk utaket og nede i cabin'n Eller må jeg trekke opp nye eksterne rør Ser for meg noe alla denne: Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Har ikke gjort det selv, men ville nok valgt den løsningen. Det er jo så trangt over allt i båt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sun Flyer Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Dette går hvis du lager en mulighet til å stenge luften mellom defrosteren og varmeapparatet. Og en mulighet til å tette luftinntaken på defrosteren når du kjører varmeren. Ellers vil vel halvparten av varmluften gå ut gjennom dieselvarmeren eller defrosteren alt etter hva du kjører? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alfb Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Har ikke gjort det selv, men ville nok valgt den løsningen. Det er jo så trangt over allt i båt Jepp, trangt er forbokstaven Det var nettopp av den grunn jeg tenkte at kansje denne løsningen gikk Dette går hvis du lager en mulighet til å stenge luften mellom defrosteren og varmeapparatet. Og en mulighet til å tette luftinntaken på defrosteren når du kjører varmeren. Ellers vil vel halvparten av varmluften gå ut gjennom dieselvarmeren eller defrosteren alt etter hva du kjører? Det var akuratt dette jeg og fryktet. Det finnes jo forgreninger med spjell, men disse har en jo vanligvis "oppe i dagen" slik at en kan åpne/stenge i tid og utide Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Trenger sikkert ikkje lage stenging inn til dieselvarmeren. Bare tenk flow, rett vei igjennom gren osv. Så blir det sikkert godt nok Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alfb Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Det finnes jo forgreninger med spjell, men disse har en jo vanligvis"oppe i dagen" slik at en kan åpne/stenge i tid og utide Var for sen til å redigere her, mente selvfølgelig: "Det finnes jo forgreninger med spjell, men disse har en jo vanligvis IKKE "oppe i dagen" slik at en kan åpne/stenge i tid og utide Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Mener å ha sett y-stykke med spjel som hadde vaierkontroll. Det spørs jo hvor mye motstand du har i røropplegget ditt, men det er ikke sikkert du trenger spjel, Luften har jo en tendens til å bevege seg den veien den blåses, og ikke snike seg rundt svingen og tilbake i y'en. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Figaro Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Defrosteren du har bilde av bruker 60mm rør, og vanligvis brukes det 80mm til dieselvarmer. Så du må ha y-rør med overgang fra 60 til 80 mm, hvis det finnes slike----- Jeg har montert en slik defroster nylig, og tenkte på det samme. Men jeg valgte å bruke nye rør, 60mm. Så kan jeg kjøre defroster+dieselvarmer samtidig hvis det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
gunnt Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Du kan prøve å bruke ett løst enveisflap (ala kjøkkenvifte flap) mot dieselvarmeren. På denne måten vil du blokkere luften fra defrosteren mot dieselvarmeren. Hilsen Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Tore Tang Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 I min forrige båt så var det både defroster og dieselvarmer og disse var koblet opp med egne slanger. Jeg var glad for det da det ofte hendte at jeg brukte begge varmerne samtidig for å få opp varmen i båten. Hadde 4 uttak fra defrosteren og 2 fra dieselvarmeren. Hvis det er plass og mulig å legge opp egne slanger til defrosteren så ville jeg iallefall gjort det. Får da flere uttak også i forhold til hvis du bruker de samme slangene, for ikke å snakke om at du slipper å passe på slike stengeordninger som nevnt over og at kun et apparat går i gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Det beste er selvsagt egne slanger til kvart varmeapparat. med stengbare dyser. Eg tok sjølv ekstrajobben å legge opp defroster med egne rør, kanon for å få vekk dugg på vinduene framme og så har eg uttak i cabin framme + ute på beina ved førerstol i tilleg. Eber går uavhengig med egne rør. Eg forstod det slik at trådstarter lurte på om det ville fungere å grene innpå, for å spare arbeid. Det er ingen problem å kjøre begge apparatene samtidig heller, i verstefall må kanskje defroster gå på trinn 1 eller 2 slik at ikkje dieselvarmer får for stort mottrykk. Det vil bli MASSE god varm luft. Det er ikkje beste løsningen, men eg meiner bestemt skal gå fint Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaptein_Kaos Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Har netopp gjordt akkurat det samme som du er inne på her, fungerer over all forventning... Hos meg er Eberen montert bak i sturommet, med 1 90 mm stengbart uttak under kalesjen utendørs, videre ca 5 meter med 90 mm isolerte rør frem til et 90 mm y-gren, enda en 90 mm y-gren som går til 1 90 mm åpent luftutslipp/overgang til 75 mm med 2 75 mm y-grener videre til 3 stk stengbare 75 mm luftutslipp. Det jeg gjorde var å ta opp 1 60 mm slange til å koble til vindusdyser, de resterende 3 uttakene laget jeg et grenrør med 3 innløp på 60 mm, og et utløp på 90 mm, satte på et fjærbelastet ventilasjonsspjeld på utløpet på grenrøret og koblet dette inn sammen med det første 90 mm y-grenet fra Eberen. På denne måten så kan jeg om ønskelig bruke begge enhetene samtidig, eller hver for seg, det kommer ikke ut noe luft bak ved Eberen når denne ikke kjøres selv om defrosteren går for fullt, slik som tidligere nevnt her så vil luften ha en tendens til å ta letteste rute.. Om jeg hadde fått problemer med at jeg fikk varmluft ut gjennom Eberen, så hadde jeg kommet til å satt på et tilsvarende fjærbelastet ventilasjonsspjeld på "sugesiden" av Eberen Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Se her ja Jeg har ikke påbegynt jobben enda pga av veldig travle tider.. men nå begynner det og roe seg og jeg er klar for å ta fatt på båtarbeidet igjen - men hva skjer Den helv...s ryggen slår seg vrang og her ligger jeg som en sukkerS Jeg er så frustrert jeg kunne men-men, det går vel over denne gangen også. Kaptein_Kaos: Hvor fikk du tak i dette "fjærbelastet ventilasjonsspjeldet" ditt Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Se her ja Jeg har ikke påbegynt jobben enda pga av veldig travle tider.. men nå begynner det og roe seg og jeg er klar for å ta fatt på båtarbeidet igjen - men hva skjer Den helv...s ryggen slår seg vrang og her ligger jeg som en sukkerS Jeg er så frustrert jeg kunne men-men, det går vel over denne gangen også. Kaptein_Kaos: Hvor fikk du tak i dette "fjærbelastet ventilasjonsspjeldet" ditt Jeg kjøpte det hos min lokale byggmakker butikk, alt etter hvilken dimmensjon du har så må du ordne deg en "adapter/overgang" eller lignende til spjeldet, jeg limte på gummipakninger utenpå 90 mm min, og "tredde" spjeldet utenpå hos meg.. Link til den typen jeg valgte Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Man bør være obs på at dieselvarmeren kan gi lufttemp på opp mot 160°C, noe som er langt over det mye av disse plastdelene tåler. Det er heller ikke gitt at defrosterdeler tåler over 100°C. Jeg hadde også planer om en kombinasjon av defroster og dieselvarmer, men slo det fra meg av denne grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Tore Tang og Sæbø har et viktig poeng her. Selv har jeg Webasto og defrostervarmer helt separat. Vi bruker kalesjebåten fra Mars til November, og har ofte behov for å kjøre begge varmere samtidig for å få varme i cocpit på kalde vår og høstdager. Vi har også en Eber dieselvarmer på vannkretsen til defrosteren som varmer selv om motorene står. Anbefaler av den grunn å holde disse hver for seg. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Fusebox Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Når det gjelder spjeld og styring av dette, så kan det enkelt monteres inn en servo fra f.eks. modellfly. Koster vel noen kroner, om du ikke har en skuff full fra gammelt (som jeg ;-) Så er det bare å koble til noe elektronikk som styrer denne. Jeg har laget en selv, med display til vår Nidelv 28, men har noen bugs å rydde ut enda. Kan sikkert ordne med en særs enkel affære, som du selv må ordne med 5V til og pakke inn i en høvelig plastkapsel eller lignende. Eventuellt om noen kan hjelpe meg med kretskort til noen komponeneter, så kan det bli veldig enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.