Jump to content

Selfa skjærgårdsjeep sprekker


Ingvar J., Redningsselskapet

Recommended Posts

Selfa (Selsbakk Fabrikker, også kalt "Forsøket") er ikke konkurs.

 

(John_Kr mener sikkert ELPRO i Selva, en fabrikk som fikk vanskeligheter pga. rotete politikere og rotete regelverk etter/under bygging av luksusbåt ved Fosen verft på Frengen. ELPRO ble overtatt av (etter min og manges mening) utro medarbeidere, og gründeren Sofus Selven ble kuttet ut. Han driver fortsatt med el. installasjon bl.a. i Trondheim. ELPRO AS eksisterer også fortsatt ( i Selva) og driver bl.a. med tavlebygging for  skip og industri samt plateverksted.)

 

Tidligere ble Selfabåtene bygget både som selvbyggerprosjekt (i forskjellig grad), til alt arbeide utført av fabrikken. Mange fiskere (og lystbåteiere) fikk økonomisk mulighet til å eie en Selfa-båt på denne måten. Båtene var / er kjent for soliditet og gode sjøegenskaper!! Arbeidet (selvstøpingen) ble utført under oppsyn / råd fra fabrikken i deres lokaler på Selsbakk.

 

Etter hvert ble det også støpt mange hurtiggående småbåter. Dette ble etterhvert så omfattende at denne delen ble utskillt som egen bedrift (Selfa Småbåter). Her har noen / enkelte tatt noen "snarveier" under støping, samt ikke brukt de forsterkninger / materialer som var anbefalt. Det blir helt feil å dømme ALLE Selfa-båter som usikre pga. det som er skjedd. Håper at undersøkelser vil vise den egentlige årsaken til at to (flere ?) båter er sprukket. (Gjelder 17-fotere!!)

 

Dette var to helt forskjellige bedrifter. Etter som det ble "tatt snarveier" under støping, nektet Selfa Arctic at Selfa-navnet ble brukt på disse båtene og navnet endret til "Matrix". Det er helt nye folk som driver dette i dag; De fleste båtene blir støpt i Baltikum og fraktet til Norge som Matrix-båter. Det er tvil om noen i Matrix har fagbrev......  Selfa Småbåter gikk ikke konkurs, men ble innstillt.

 

Selfa-konseptet ble populært; Så populært at noen tok kopi av formene og begynte å støpe på egen hånd og kalte båtene "Selfa-båter". Det ble tidlig påengtert at det MÅTTE brukes langsgående avstivere i sidene på denne båttypen. Om siste ulykkesbåt hadde dette tviler jeg på; Ulykkesbåten fra Stjørnfjorden hadde det IKKE og det har ikke vært mulig å finne det egentlige opphavet til DEN båten. (Det er antydet at den er støpt på Frøya som et plagiat, kanskje årsaken til at DEN ståheien har stillnet?)

 

En annen avdeling av Selfa er fortsatt igang ved Harstad (solide kystfiskebåter, over 40 fot). Selfasjarker er eksportert til store deler av verden. I Trondheim bygges sjarker under 40 fot.

 

Dette som info.

 

Å støpe båter (på "frihånd") er ikke noe man skal ta lett på. viser til min  betekning om tynnere skrog på dagens båter

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
  • 7 år senere...

Gammel tråd dette. Tenkte bare jeg skulle nevne det. Jeg bygde en båt der. 14 fots åpen båt med konsoll. Vi fikk god oppfølging og hjelp underveis. Og alle kritiske plasser ble forsterket. Båten ble veldig pen uten så mye selvbyggpreg. Ingenting er som å ha en selvbygd 14 foter med grønn antisklidørk og styrekonsoll som nykonfirmant;).

 

pappa har en 16 ht som han bygde i 78. Den båten har fått enormt mye juling, og er ikke så pen lenger, men mere solid båt må du lete lenge etter!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...