Jump to content

Hvilken plotter skal jeg velge, garmin eller Raymarine?

windystorm

Recommended Posts

Etter overgang til Garmin ble kartplotterbruken en helt annen. Virkelig god plotter Garmin har for frtitidsbåtfolket. Lett å koble sammen med andre instrumeneter også Har en 4010 selv og legger inn stadig nye software-oppdateringer fra nettet.

Da tror jeg at jeg tar deg på ordet Astor :smash:

Skal i disse dager montere ny plotter/radar og det står i mellom Raymarine C120 (demo) og Garmin 4010 :crazy: Har hørt fra flere at Garmin (som jeg også har fra før) er enklere å bruke og er mere "up to date" :saint:

Hva sier ekspertisen :confused:

Noen vil hevde Garmin er enklere å bruke, jeg er ikke enig, for meg er det mangelfull logikk når det gjelder plassering av avanserte funksjoner hos Garmin. Raymarine har et mer logisk menysytem som gjør at det er enkelt å finne avanserte funksjoner uten å lese manual når en har forstått logikken. Et brukerinterface er ikke best for alle så her bør en prøve seg litt enten i butikken eller aller helst i båten til noen har aktuellt instrumet før en bestemmer seg.

Garmin 4010 er en mer moderne plotter enn C120, C120W har erstattet C120 og er mye bedre på alle måter.

Windystorm: Beklager at jeg "bruker" din tråd, men jeg anser det som like greit siden vi er på jakt etter noenlunde det samme..

Ser for min del ut som om jeg havner på Garmin 4012 kombinert med Radar og evnt ekkolodd mondul. Vurderer å kjøpe dette fra USA da kursen er noenlunde ok nå.

Noen som har erfaringer med nettsteder en kan handle med der borte :confused:

Noen som har erfaringer med nettsteder en kan handle med der borte :confused:

Kjøpte en 4012 i USA for 18 måneder siden hos http://www.tigergps.com/

Kom den gang på ca 11 000 + moms. Det var en kammerat som tok dem med i bagasjen, så jeg har ingen erfaring med annen forsendelse. Tror ikke det skulle være noen problem.

Ble fortalt at det er bare 1 års garanti ved kjøp fra utlandet mens det er 3 års garanti ved kjøp i Norge. Vel, fikk problemer med min etter 15 måneder. Sendte den da til Garmin i England, og etter et par uker kom det en helt ny plotter i posten. Det eneste jeg betalte var frakt begge veier, ca 450 kroner totalt.

Ellers så har jeg vært kjempefornøyd med denne plotteren. Har nå bestillt ny båt, denne gang med en Raymarine C120W. Så får vi se hvordan denne er.

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Heisann!

Er også på jakt etter plotter og radar, og sjekker jevnlig sidene til Wmjmarine.

Etter hva jeg forstår på sidene deres, er 4212 inkludert med amerikanske kart, mens 4012 er uten kart.

Lego

Ok, da forsto jeg det nok riktig - da er det 4012 som gjelder...

"Lego" Karmøy? evnt bestille sammen?? send i så fall IM :wink:

Redigert av alfb (see edit history)

Jeg fikk min HDS-10 i posten, bestilte den fra USA.. har fått testet den bittelitt bare.. foreløpig har jeg bare en ting å si.. :cool::cool::giggle::flag:

Koblet den til 12v system hjemme.. den har innebygget GPS antenne, så etter 3 minutter fikk den FIX her hjemme og var oppe å gikk.

3D kartene er utrolig flotte, og meny systemet var veldig enkelt og greit.

Kjørte firmware oppdatering på den, og det gikk lett som en lek.

Rask og fin i menyer og kart osv.

Gleder meg til å få den ferdig felt inn i dash'en og ut å prøve den på sjøen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Alfb:

Nøyaktig samme pakken jeg har sett på.

Må bare få go fra "finansavdelingen"

Ok, jeg bestiller nok ila dagen/morgendagen. Avventer litt i håp om evnt gode råd og vink fra de her inne som har bedre greie på dette enn meg. ( skal forøvrig ikke så mye til) :lol:

Lego: du må bare presisere at det snart er jul og "ska ikkje eg få - addle må få" :smash:

Redigert av alfb (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...