Jump to content

Hvilken plotter skal jeg velge, garmin eller Raymarine?

windystorm

Recommended Posts

Ang. givere..

Til min kunne jeg velge mellom 50 khz, 83 Khz, og 200 Khz.. Samt 50-200 og 83-200 khz..

Jeg valgte 50-200 khz, og på plotteren min kan jeg nå velge om jeg skal kjøre 50, 83 eller 200 khz.. (i hvertfall ut fra det jeg kunne se på plotteren)

50-200 er vel standarden for saltvann kanskje?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
alfb: Da gjentas spørsmålet fra tidligere innlegg; hvilken giver gikk du for?

Giver: GARMIN B60 50/200 KHZ 20DEG TILTED ELEMENT TRANSDUCER FOR GARMIN 6PIN

alfb: hvor mye betalte du i frakt fra usa?

Frakten kom på 399 usdollar (3 kolli)

Forøvrig begynte jeg monteringen i går. Fikk på plass radar, plotter og tredt ledninger - Trangt som f... :headbang:

Svinger og ekkoloddmondul gjenstår..

Ellers var det rikelig med kabler og monteringsmateriell. Enkel jobb med plug & play...

Redigert av alfb (see edit history)
  • 1 måned senere...

Får også Raymarine C120W i nybåten. Håper og tror det blir bra. Har hatt Simrad i mange år, men en Raymarine A65 de siste 3 sesongene. Ble veldig fortrolig og fornøyd med denne. Synes Raymarine er mye enklere å bruke enn Simrad, men vet Simrad har gjort forbedringer de siste år. Garmin har jeg ingen erfaring med som kartplotter, men jeg foretrekker integrerte løsninger som dekker både plotter, radar, VHF og Autopilot. Innbiller meg at det er lettere å få ting til å funke da, særlig for en som ikke er allverden til å skru og mekke selv.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 3 måneder senere...

Jeg er HELT ny i båt-gamet og skal kjøpe kartplotter til min Viking 31. Ser Garmin selger en 5 toms med Auto-guidense til ca 6500 og hadde tenkt å gå for den. Nå har Garmin imidlertid også en 7" med radar til ca 10.000. Hva gjør en radar i tillegg egentlig, og trenger jeg ytterligere tilleggsutstyr? Og hva er en "giver" (som jeg tydeligvis også bør ha?)? Takker for svar, skip o hoy.

Garmin har to ultramoderne kartplottere uten knapper:

Garmin 720 kommer i to versjoner: 720 og 720s: På det billigste i Norge: 10.000.-, + 2000 kr for s-modellen som kan tilkobles ekkolodd.

Garmin 620 (Kr. 5000 på det billigste) er portabel, er laget for både bil og sjø, og har samme oppløsning dvs viser samme bilde, men på mindre skjerm.

Stor oppløsning på liten skjerm fortsetter da gjerne at du står nærmere skjermen (eller har på lese/data-briller)

Detaljrikdommen som kan vises på stor oppløsning kan være en vesentlig fordel avhengig av måten du bruker kartplotteren på. Det er mange som verdsetter stor oppløsning.

Disse modellene kan kun betjenes ved å trykke på skjermen. Derom er det en del ulike meninger.

La pekefingeren være ren før bruk. Saltstriper på skjermen gjør den vanskeligere å lese.

Å bruke radar for nybegynnere er vel i overkant avansert?

De fleste bruker vel radar fortrinnsvis i dårlig sikt, men da bør nybegynneren ha søkt land for lenge siden eller latt være å gå utpå sjøen?

GPS/kartplotterprisene raser nedover i pris så kjøp det du trenger i dag og for neste sommer.

Husk at du må ha en Bluechart G2 Vision minnebrikke med kart i tillegg.

Lykke til med valget av kartplotter!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...