Ulv I Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Ang. givere.. Til min kunne jeg velge mellom 50 khz, 83 Khz, og 200 Khz.. Samt 50-200 og 83-200 khz.. Jeg valgte 50-200 khz, og på plotteren min kan jeg nå velge om jeg skal kjøre 50, 83 eller 200 khz.. (i hvertfall ut fra det jeg kunne se på plotteren) 50-200 er vel standarden for saltvann kanskje? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
abbor Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Etter at riktig svinger er valgt i installasjonsmenyen er det bare 50 og 200kHz som er mulige valg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 låner denne tråden. Har en Raymarine E80, og har autopilot, vind, tridata osv fra Raymarine (st60+). Jeg kunne godt tenke meg å gå over til Garmin da jeg ikke er helt fornøyd med E80en. Hvor mye heft er det å få en garminplotter til å spille sammen med den resterende instrumenteringen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 11.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2009 løfter denne... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alfb Svart 2.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2010 (redigert) Takk for svar Nå har jeg fått min Garmin 4012/radar/ekkolodd i hus, tilsendt fra usa. Har fått koplet den opp i "testbenk" og dette ser meget bra ut Så nå gjenstår bare kosearbeidet med å få det montert... Redigert 2.Januar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 alfb: Da gjentas spørsmålet fra tidligere innlegg; hvilken giver gikk du for? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
aebi Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) alfb: hvor mye betalte du i frakt fra usa? Redigert 17.Januar.2010 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) alfb: Da gjentas spørsmålet fra tidligere innlegg; hvilken giver gikk du for? Giver: GARMIN B60 50/200 KHZ 20DEG TILTED ELEMENT TRANSDUCER FOR GARMIN 6PIN alfb: hvor mye betalte du i frakt fra usa? Frakten kom på 399 usdollar (3 kolli) Forøvrig begynte jeg monteringen i går. Fikk på plass radar, plotter og tredt ledninger - Trangt som f... Svinger og ekkoloddmondul gjenstår.. Ellers var det rikelig med kabler og monteringsmateriell. Enkel jobb med plug & play... Redigert 17.Januar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Har nå bestillt ny båt, denne gang med en Raymarine C120W. Så får vi se hvordan denne er. Har nå Raymarine C120W. Grei nok, men hadde jeg fått valget en gang til så hadde det desidert blitt Garmin. Er vel kansje ikke blitt helt vant til Raymarine enda, men Garmin var en mye bedre plotter å bruke. Savner den..... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
KOB Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Får også Raymarine C120W i nybåten. Håper og tror det blir bra. Har hatt Simrad i mange år, men en Raymarine A65 de siste 3 sesongene. Ble veldig fortrolig og fornøyd med denne. Synes Raymarine er mye enklere å bruke enn Simrad, men vet Simrad har gjort forbedringer de siste år. Garmin har jeg ingen erfaring med som kartplotter, men jeg foretrekker integrerte løsninger som dekker både plotter, radar, VHF og Autopilot. Innbiller meg at det er lettere å få ting til å funke da, særlig for en som ikke er allverden til å skru og mekke selv. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
jo_no Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Ser flere kjøper fra USA. Bla denne http://www.wmjmarine.com/36354.html til USD749,- Maritim selger samme for kr. 5.990,- Da blir differansen liten mellom vår lokale pusher og den amerikaneren - særlig hvis tollvesenet gjør jobben sin.. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Furuno er jo helt overlegen på kart og radar, så hvorfor kjøpe Raymarine ( som nesten er konkurs ) eller Garmin ( med en dårlig radarløsning )? http://www.panbo.com/archives/2010/02/furu...pesen.html#more Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Har satt nye Lowrance HDS-10m i min - fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
windystorm Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Jeg havnet på garmin 4008 , er meget fornøyd med den. Har linket tridata fra raymarine og autopilot fra simrad sammen. Monterer nå videocam i motorrommet koblet til plotter, detta blir helt sjef!! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2010 Furuno er jo helt overlegen på kart og radar, Furuno har klart det som mange andre ikke har. De har klart å holde seg våkne og ikke "sovne på en suksess". Sitér dette innlegget Link to post
gimo Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Jeg er HELT ny i båt-gamet og skal kjøpe kartplotter til min Viking 31. Ser Garmin selger en 5 toms med Auto-guidense til ca 6500 og hadde tenkt å gå for den. Nå har Garmin imidlertid også en 7" med radar til ca 10.000. Hva gjør en radar i tillegg egentlig, og trenger jeg ytterligere tilleggsutstyr? Og hva er en "giver" (som jeg tydeligvis også bør ha?)? Takker for svar, skip o hoy. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Den til 7000.- er nok ikke med radar, den er forberedt for å koble til radar. Den 5tommeren til 6500.- har en lillesøster som også er på 5tommer og koster 4500.- den ville jeg kjøpt om jeg skulle ha en 5tommer akkurat nå, den er kliss lik men med lavere oppløsning på skjermen men det spiller liten rolle Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Den til 7000.- er nok ikke med radar, den er forberedt for å koble til radar. Den 5tommeren til 6500.- har en lillesøster som også er på 5tommer og koster 4500.- den ville jeg kjøpt om jeg skulle ha en 5tommer akkurat nå, den er kliss lik men med lavere oppløsning på skjermen men det spiller liten rolle Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Garmin har to ultramoderne kartplottere uten knapper: Garmin 720 kommer i to versjoner: 720 og 720s: På det billigste i Norge: 10.000.-, + 2000 kr for s-modellen som kan tilkobles ekkolodd. Garmin 620 (Kr. 5000 på det billigste) er portabel, er laget for både bil og sjø, og har samme oppløsning dvs viser samme bilde, men på mindre skjerm. Stor oppløsning på liten skjerm fortsetter da gjerne at du står nærmere skjermen (eller har på lese/data-briller) Detaljrikdommen som kan vises på stor oppløsning kan være en vesentlig fordel avhengig av måten du bruker kartplotteren på. Det er mange som verdsetter stor oppløsning. Disse modellene kan kun betjenes ved å trykke på skjermen. Derom er det en del ulike meninger. La pekefingeren være ren før bruk. Saltstriper på skjermen gjør den vanskeligere å lese. Å bruke radar for nybegynnere er vel i overkant avansert? De fleste bruker vel radar fortrinnsvis i dårlig sikt, men da bør nybegynneren ha søkt land for lenge siden eller latt være å gå utpå sjøen? GPS/kartplotterprisene raser nedover i pris så kjøp det du trenger i dag og for neste sommer. Husk at du må ha en Bluechart G2 Vision minnebrikke med kart i tillegg. Lykke til med valget av kartplotter! Redigert 12.Juli.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.