Tom Rør Startet 6.Desember.2009 Del på Facebook Startet 6.Desember.2009 Da jeg vurderer å ta inn en båt fra england som har 2x kad 43, lurer jeg på hvor mange hestekrefter det er på propellen. Grunnen til det er at det sies at tollmyndighetene tar hk.avgifter etter hvor mange hester det er på akslingen. Er det noen som har erfaring med dette her? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 jeg mener de er 216 på propelaksel 230 hk veivaksel. kad 43 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Tom Rør Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Da sparer jeg kanskje noen få tusen da. Redigert 6.Desember.2009 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Hk-avgiften burde beregnes etter bruk, ikke etter eierskap. Hvis man har mange hester men sjelden bruker dem, hvorfor skal man da betale det samme som andre ? Innfør statskontrollert timeteller på dieselmotorer slik som det var på dieselbiler i gamle dager med km-teller i hjulnavet Evt. computerstyrt 3G-sender som rapporterer trådløst inn til skattemyndighetene hvort stort gasspådraget er til enhver tid. Eller stem på et annet parti neste gang.... Redigert 6.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Du må nok belage deg på å betale avgift for hk på det som er oppgitt fra fabrikanten på motoren. Hva som måles eller beregnes på propellen er uvesentlig. Det samme blir om du importerer bare motoren. Hva du får når den er montert har ikke noe innvirkning på avgiftsberegningen. Du kan jo kontakte toll kontoret der du bor og høre for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Tom Rør Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Det var noen på forumet her, som sa at det skal beregnes etter antall hk. på aksling, men det er vel enda en "røverhistorie" det da ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 (redigert) Neida, det er ingen røverhistorie. Man betaler hk-avgiften av propellakselhester. På 440Hk Yanmar betalte jeg hk-avgift for 407ahk. Men om du får dette til som privatimportør er jo noe annet. Ps. Nå ser jeg at den nyeste Yanmar 6LY3 på 440HK blir angitt til 427aHk. Så Yanmar Norge var nok kanskje litt for kreative overfor skattemyndighetene tidligere. Redigert 7.Desember.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Det var noen på forumet her, som sa at det skal beregnes etter antall hk. på aksling, men det er vel enda en "røverhistorie" det da ? Med aksling menes motorens veivaksel, uten gir eller drev. Det er alltid hk tap i drev og gir. Det beste er om du kontakter toll f.eks Kristiansand S for å få svar hva de bruker. Det står og forklart på tollvesenets sider. Motor og båtprodusent oppgir hk på prop og motor (veivaksel). Tollen beregner avgift på "motor" ikke propell. Om noen "røvere" har oppgitt prop hk så har de vel "svindlet" i "god tro" ?? Du har og et annet ting, CE godkjenning, tror jeg ville konsentrert meg om det først. Du får ikke inn båt og brukstillatelse lovlig uten det nå. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sydvesten Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Med aksling menes motorens veivaksel, uten gir eller drev. Det er alltid hk tap i drev og gir. Er du nå sikker, jeg mener det er snakk om propellaksel her og ikke svinghjul... En bobtail motor oppgis vel med svinghjulseffekten mens en med gir oppgis med akselhester, enten det er vanlig gir eller drev.. Kjøper du en en motor meg påmontert gir/drev i Norge så betaler du for akselhester som er ut på propellen, så lenge dette er dokumentet fra forhandler... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tom Rør Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Den båten jeg med stor sannsynlighet ender opp med, er kjøpt og produsert i England, så det blir vel kurrant med CE papirene. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 (redigert) Mye synsing her.... § 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning (1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for. (2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet. Ang Ce merking er dette irrelevant så lenge båten er produsert og godkjent for bruk i EU.. Ikke noe problem med en Birchwood som er produsert i UK. Redigert 7.Desember.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 punkt 2 må være skrevet av en rødgrønn Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 hahaha ja minst.. men punkt 1 er det som gjelder heldigvis.. aldrig opplevd noe annet.. bare ta med brosjyre fra VP der står både Veiv og aksel/prop effekt for motor. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Avgiften går forøvrig opp fra 147,81 til 150,50 +Mva pr HK 01012010. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Takk for "framifrå" svar Thorlyn Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Dersom det blir tidlig vår og mildvær, den minste antydning til temperaturøkning, så veit vi at du har betalt for lite !! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tom Rør Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Fikk tak i et datablad fra volvo, hvor det står at "propeller shaft power" er 218 hk. på Kad 43. Da sparer man faktisk i overkant an 4400; etter dagens hk. avgift da vel? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 § 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for. (2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet. Utrolig hvad dere nordmenn er glade i skatt og avgifter Hvilken gen har dere som naboene ikke har Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Thorlyn Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 (redigert) rødgrønt gen og ikke minst janteloven... du skal ikke tro du er noe osv... samt sug mest mulig ut av deg genet. Redigert 8.Desember.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Servicemannen ! Vi har vel hatt en god diskusjon om skatter før vi? I dette tilfellet, er vi nok helt enige!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Fikk beskjed hos toll og avgift i dag at det er det antall hestekrefter som produsenten sier, og som den blir solgt som, som er grunnlaget for beregning av hk.avgift.F... ta de latterlige reglene som byråkrater og annet bunnfall lager.Det letes med lys og lykte etter måter å gjøre ting vanskeligere for en stakkars f...!!!Da skjønner jeg ikke hvorfor de i det hele tatt nevner det med hk.på aksling. Det er vel ingen motorprodusenter som reklamerer med akselhester? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Det er vel ingen motorprodusenter som reklamerer med akselhester? Det er ganske vanlig i utlandet, og alle motorer som selges uten gear oppgis med akselhester.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mix Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Jo de fleste reklamerer med akselhester. Det er vel kun VP og VP-eiere jeg har sett som ikke annonserer med aHk. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Litt synd, for det koster meg 4500; .Tror ikke de folka(toll og avgift) bryr seg om hva de andre motorprodusentene gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Synd og synd? Den dagen du eventuellt hadde fått tollen ombord for kontroll kan du prise deg lykkelig for at du betalte "riktig" avgift. 4500 kr er ikke allverden om du kjøper en båt til flere hundre tusen. Du sparer uansett mye i forhold til å kjøpe en båt her med norske priser. Det er mange her på forumet som har kjøpt båter uten betalt avgifter osv. Jeg er ikke tilhenger av for mye avgifter, på båt blir det egentlig helt feil å betale hk avgift. Men siden de flest i Norge har stemt feil i en år rekke, er det vel bare å takke seg selv. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.