Jump to content

Hvor mange hk på prop. på Kad 43.Ifbm. beregning av hk.avgiften


Tom Rør

Recommended Posts

Hk-avgiften burde beregnes etter bruk, ikke etter eierskap.

Hvis man har mange hester men sjelden bruker dem, hvorfor skal man da betale det samme som andre ?

Innfør statskontrollert timeteller på dieselmotorer slik som det var på dieselbiler i gamle dager med km-teller i hjulnavet :giggle:

Evt. computerstyrt 3G-sender som rapporterer trådløst inn til skattemyndighetene hvort stort gasspådraget er til enhver tid.

 

Eller stem på et annet parti neste gang....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må nok belage deg på å betale avgift for hk på det som er oppgitt fra fabrikanten på motoren.

Hva som måles eller beregnes på propellen er uvesentlig.

Det samme blir om du importerer bare motoren. Hva du får når den er montert har ikke noe innvirkning på avgiftsberegningen.

Du kan jo kontakte toll kontoret der du bor og høre for sikkerhets skyld.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Neida, det er ingen røverhistorie.

Man betaler hk-avgiften av propellakselhester.

På 440Hk Yanmar betalte jeg hk-avgift for 407ahk.

 

Men om du får dette til som privatimportør er jo noe annet.

 

Ps. Nå ser jeg at den nyeste Yanmar 6LY3 på 440HK blir angitt til 427aHk.

Så Yanmar Norge var nok kanskje litt for kreative overfor skattemyndighetene tidligere. :saint:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Det var noen på forumet her, som sa at det skal beregnes etter antall hk. på aksling, men det er vel enda en "røverhistorie" det da ?

Med aksling menes motorens veivaksel, uten gir eller drev. Det er alltid hk tap i drev og gir.

Det beste er om du kontakter toll f.eks Kristiansand S for å få svar hva de bruker.

Det står og forklart på tollvesenets sider.

Motor og båtprodusent oppgir hk på prop og motor (veivaksel).

Tollen beregner avgift på "motor" ikke propell.

Om noen "røvere" har oppgitt prop hk så har de vel "svindlet" i "god tro" ??

 

Du har og et annet ting, CE godkjenning, tror jeg ville konsentrert meg om det først.

Du får ikke inn båt og brukstillatelse lovlig uten det nå.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Med aksling menes motorens veivaksel, uten gir eller drev. Det er alltid hk tap i drev og gir.

Er du nå sikker, jeg mener det er snakk om propellaksel her og ikke svinghjul... En bobtail motor oppgis vel med svinghjulseffekten mens en med gir oppgis med akselhester, enten det er vanlig gir eller drev.. Kjøper du en en motor meg påmontert gir/drev i Norge så betaler du for akselhester som er ut på propellen, så lenge dette er dokumentet fra forhandler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Mye synsing her.... :nonod:

 

§ 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning

(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr.

28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet,

måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs

motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert

for.

(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som

oppgis ved salg eller reklame her i landet.

 

:rolleyes:

 

Ang Ce merking er dette irrelevant så lenge båten er produsert og godkjent for bruk i EU.. Ikke noe problem med en Birchwood som er produsert i UK. :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

punkt 2 må være skrevet av en rødgrønn :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
§ 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning

(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr.

28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet,

måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs

motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert

for.

(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som

oppgis ved salg eller reklame her i landet.

Utrolig hvad dere nordmenn er glade i skatt og avgifter :crazy:

 

Hvilken gen har dere som naboene ikke har :confused:

Link to post

Fikk beskjed hos toll og avgift i dag at det er det antall hestekrefter som produsenten sier, og som den blir solgt som, som er grunnlaget for beregning av hk.avgift.F... ta de latterlige reglene som byråkrater og annet bunnfall lager.Det letes med lys og lykte etter måter å gjøre ting vanskeligere for en stakkars f...!!!Da skjønner jeg ikke hvorfor de i det hele tatt nevner det med hk.på aksling.

Det er vel ingen motorprodusenter som reklamerer med akselhester?

Link to post
Det er vel ingen motorprodusenter som reklamerer med akselhester?

Det er ganske vanlig i utlandet, og alle motorer som selges uten gear oppgis med akselhester..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Synd og synd?

Den dagen du eventuellt hadde fått tollen ombord for kontroll kan du prise deg lykkelig for at du betalte "riktig" avgift. 4500 kr er ikke allverden om du kjøper en båt til flere hundre tusen.

Du sparer uansett mye i forhold til å kjøpe en båt her med norske priser.

Det er mange her på forumet som har kjøpt båter uten betalt avgifter osv.

 

Jeg er ikke tilhenger av for mye avgifter, på båt blir det egentlig helt feil å betale hk avgift.

Men siden de flest i Norge har stemt feil i en år rekke, er det vel bare å takke seg selv.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...