Jump to content

Hvor mange hk på prop. på Kad 43.Ifbm. beregning av hk.avgiften

Tom Rør

Recommended Posts

• 3 uker senere...

En liten oppdatering ang dette da jeg var borti spørsmål fra Tollvesen om dette under fortolling nå rett før Jul.

Loverket sier jo at man skal betale HK avgift etter akselhester (når det er et sammensatt komp) eller Svighjulshester ved løs motor eller som produsenten reklamerer med.

Ved fortolling nå før jul så oppga vi 2X 158 hk på 2 stk VP KAD 32 170. Tollvesen ville ikke godta dette med det første.. Neivel... Loverket sier jo at når motoren er et sammensatt komponent (sammen med Gear eller drev) så skal man betale etter dette.. Ok sa tollvesen det er korrekt.. men da må du fremskaffe dok på dette siden På vp sider står det kun 170 Hk.. Ok.. tenkte vi.. Vi fant frem bruker håndbok på båten og under motor kapittel som er trykt fra Vp spec sheet så står det propelleffekt iHHT ISO std oppgitt i kollonnen under svinghjuls hk. Det var 156 hk for KAD 32..

Ok kopi av dette ble levert.. Tollvesen godtok sef dette og vi fikk tilbake for de 4 hk vi hadde skryti på oss :lol:

Iso standaren setter klare krav til hvordan hk skal oppgis.. og så lenge det er et sammensatt komponent som jo en båt med med drev er så skal man betale av aksel HK og intet annet.

Var litt snodig da at jeg kom ut for dette spørsmålet etter at vi hadde disk dette her på Bp.. har alltid betalt hk etter aksel/prop effekt men første gang jeg har blitt forespurt om dok på dette..

Moralen her er og ha tunga rett i munnen og kunne loverket.. hvis du oppgir for mye HK så sier tollvesen bare JA TAKK siden det er du som Impotør som skal fremlegge DOK.

Så Tom RØR fremskaff dok på Prop HK på KAD 43 som du skal importere du så sparer du 5000.- :yesnod:

Godt nytt År :flag::fireworks1:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei

Jeg gjorde det samme, lastet ned produktbulletin på mine motorer fra VP sine sider, der står aksel HK oppgitt og det ble ikke reist et eneste spørsmål rundt dette ved fortolling på min båt.

Godt nytt båtår folkens

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

En liten oppdatering ang dette da jeg var borti spørsmål fra Tollvesen om dette under fortolling nå rett før Jul.

Loverket sier jo at man skal betale HK avgift etter akselhester (når det er et sammensatt komp) eller Svighjulshester ved løs motor eller som produsenten reklamerer med.

TUSEN takk Thorlyn.

Dette skal jeg definitivt legge meg på minnet.

Dokumenter skal skaffes slik at jeg ikke betaler mer enn nødvendig. :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...