rolk Startet 6.Desember.2009 Del på Facebook Startet 6.Desember.2009 Jeg har en lyskaster på taket til styrhuset. Denne ønsker jeg å skifte ut til en manuell lyskaster og flytte den eksisterende i en mast på båten. Jeg vil ha den opp i høyden for å få lyst opp bedre. Bør den settes i mesan masta bak eller i masta framme????? Legger ved et dårlig bilde . Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Plasser den høyt i masta forut eller i baugen så den ikke blender opp fordekket. Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
avsluttet Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 ville satt den fremme for å unngå blending. ellers kan det være lurt å ha topolte brytere (bryter både + og -) til slikt som monteres i mast og slikt hvor annet står montert. Det var en feil jeg gjorde hos meg, hvor jeg nå kan måle på multimeteret at det er en del krypstrøm når det er strøm på kursen som går opp i masta. Dvs bruker jeg signalhoret vil lyskasteren også få litt strøm og omvent. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Det var en feil jeg gjorde hos meg, hvor jeg nå kan måle på multimeteret at det er en del krypstrøm når det er strøm på kursen som går opp i masta. Dvs bruker jeg signalhoret vil lyskasteren også få litt strøm og omvent. Har du metallmast så er det ikke uvanlig at mange velger å jorde hele masta med en kraftig minuskabel. Har det så vært ettermontert utstyr der det har vært strukket brytbare plusskabler i felles koblingboks så kan slike overslag skje i selve koblingsboksen. Er enig med deg i at å bruke sikrede topolsbrytere er det beste. M.V.H Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
avsluttet Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 takk for tips, mulig jeg begynner med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.