Hebbe Startet 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2009 Har en gammel OMC motor (140 hk) og et tilsvarende drev som har sett sine beste dager. Begge delene er fra 1988. Vurderer å kvitte meg med dette og erstatte dette med en påhengsmotor med en størrelse 140-200 hk. Har ikke bestemt meg om jeg bygger om båten med brønn eller om jeg går for å få laget meg en brakett for å sette motoren på. Båten dette gjelder er en fin gammel Bayliner på ca 20 fot med samme alder som motor/drev. Spørsmål 1. Om jeg velger en brakettløsning, hvor langt bak båten må den bygge for at motor kan tiltes opp uten å butte i båten. Vil tro at dette svaret også han benyttes ved en løsning om jeg bygger om til brønn? Spørsmål 2. Uavhenig om jeg velger brakett eller bygger om til brønn. Hva er riktig høyde fra bunnen av båten (utvendig) og opp til der toppen av brakett / brønn (feste til motoren)? Skjønner at dette kommer an på valg av motor og lengden på stammen. Tenker å montere utenbordsmotor med vanlig (mest solgt) stamme slik at eventuelle bytte av motor senere går greit uten å måtte gjøre noen flere ombygginger. Uansett hva jeg velger å gjøre så vil det bli noe glassfiberarbeid i forbindelse med tetting av hull etter drevet. Bilde som viser båten fra siden: Bilde som viser båten bak: Synspunkter? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
fuskefanten Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Er enkelte Draco-eiere som har gjort det samme. Helt klart en god ide mtp dagens utvalg av lette, drivstoff-gjerrige påhengere. Men neppe noe selvbyggerprosjekt dersom en ikke har lang erfaring med glassfiberarbeid. Søk råd hos en erfaren båtbygger. Har opplevd at glassfiber-reparasjoner av hull i skrog har falt ut (selv om utført av erfaren støper), med nesten-havari som resultat. Ikke noen artig opplevelse Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Kremt kremt... Snakker om å ødelegge en båt a gitt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 (redigert) . Redigert 7.Desember.2009 av Thelina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 fiks opp motor å kjør på! eventuellt hiv inn en 1.7tdi merc motor, så får du en gjerrigere motor om det er det du er ute etter! selv liker jeg I/O motorer, og er sikkert lettere å bytte båt enn å bygge om. Sitér dette innlegget Link to post
nidelv 18 Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Spørsmål 1. Om jeg velger en brakettløsning, hvor langt bak båten må den bygge for at motor kan tiltes opp uten å butte i båten. Du må ha motoren ca76cm ut for at den ikke skal butte i båten Sån ble min med brakett Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Kremt kremt... Snakker om å ødelegge en båt a gitt. ;) Enig. Mitt enkle råd: Er det motor / drev som er utslitt, så skift det. Men ødelegg ikke båten! Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Ikke sett brakett på båten iallefall. Fyttigrisen så fælt Ser ikke helt trygt ut heller. Båten din ser ut til å ha ganske dyp V-bunn. Tipper du trenger xtra lang stamme om du velger å lage ordinær brønn løsning. Men hvorfor ødelegge en fin båt? Sett inn enten en liten diesel eller en Merc V6. Blir sikkert ikke mye dyrere enn ødelagt båt og påhenger. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Sydvesten Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Brakett er en svært utbrett og annerkjent lsøning om en ønsker å kvitte seg med en innenbords motor og erstatte med en utenbords... dog er jeg ikke sikker på "selfmade" brakett alltid er det beste... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Viking. Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hei! Hvordan gikk det med dette prosjektet? Ble det noen brakett, eller ble valget en annen løsning? Er det forøvrig noen andre som har bygd brakett og endret fra in- til outboard?? Hadde satt pris på noen gode bilder (ikke dårlige løsninger fra de som er imot brakettløsningen.. :-) men vellykkede prosjekter. Har en draco 1700tl i tankene. Hjelp meg gjerne med bilder og positive forslag :flag_bp: Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Hebbe Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hvordan gikk det med dette prosjektet? Har ikke gjort moe med den enda. Båten vil bli bygd om til utenbordsmotor, men har ikke bestemt meg om det vlir å bygge brønn eller montere brakett enda. Håper å komme i gang med ombygging om en måneds tid. Tengte bare å skru opp OMC`n å se om jeg finner felien til at den havarerte. Uansett så skal den og drevet ut. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
bukt Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 ville helt klart gått for å ha brakett, mer stabil båt og ikke noe ødeleggelse av båten så den kan settes tilbake til orginal stand hvis ønskelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.