Jump to content

Betydning av is/sne på lukkede radarantenner?

mateco

Recommended Posts

Som trådtittelen antyder:

Hvilken effekt har is/sne dannelse på lukkede radarantenner??

Tulla's antenne er lett tilgjengelig for å fjerne evt. sne og is dannelser, men mange har jo antenna plassert i høye master og pidestaller.

Vil vertikale isdannelser påvirke sende/mottak??

Kan man risikere noen form for forvregning av signalene?? (Peiling, avstand på ekko??)

Spent på svar!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Vil vertikale isdannelser påvirke sende/mottak??

Jeg tror det er lurt, som prinsipp, å betrakte vertikal is som "Full Stopp" for radarsignaler. (Selv om det er snakk om en demping av signalene).

I gamle dager inneholdt TR-cella av vanndamp (veldig forenklet beskrivelse). TR-cella forhindret den kraftige senderpulsen å gå inn i mottageren.

At is skulle føre til en "forvrengning" på det som slipper gjennom - tviler jeg på.

Da tolker jeg svaret ditt dit hen at is/snødannelse ikke er bra for radarens ytelse!

Nå er heldigvis disse domene laget i temmelige glatte plastflater og muligens så er det ikke så lett for at snø/is fester seg.

Iallefall ikke vertikalt ville jeg tro ?

Men skulle den likevel ha feste så er det vel ikke så lurt å prøve å "denge" den løs med ishakke eller klubbe. Vil tro at kulde gjør plasten sprø slik at det er en fare for at den sprekker hvis den blir utsatt for harde klubbeslag?!!?

Hva kan man i såfall bruke for "av-isisng"? Varmt vann? Spyle den med sjøvann? Spraye med frostvæske?

Kan man gjøre noe i forkant for å forhindre ising? Kan man f.eks. smøre inn domen med et slags fett e.l.??

Noen med erfaringer, gode løsninger??

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Men skulle den likevel ha feste så er det vel ikke så lurt å prøve å "denge" den løs med ishakke eller klubbe. Noen med erfaringer, gode løsninger??

Det har du helt rett i :smiley: .

Har aldri hatt radar på egen båt, men tusenvis av andre har det. Det kommer sikkert noen gode idèe her, men jeg tror de fleste ikke bryr seg så mye om det. De som bruker båten om vinteren, og så kan oppleve "nedising" har sikkert et varmeelement der oppe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...