Jump to content

Er du et godt eksempel?

Karoline Arnesen

Recommended Posts

Hei,

jeg driver for tiden og leter meg rundt i norsk båtliv på nettet i jakt på gode eksempler på miljøtiltak og samfunnsansvar. Jeg ser ikke etter hva slags tiltak de store rederne gjør, eller hva slags avgifter man betaler for ditt og datt. Jeg ser etter dem som gjør noe ekstra på eget initiativ. På båtforeningsnivå eller privat. Gjerne innovativt og annerledes, men ikke nødvendigvis.

Det jeg lurer på er om noen her inne er, eller vet om, gode eksempler? Det kan være alt ifra motor-relatert, til økologisk fairtrade-mat ombord, til lokalt samfunnsansvar ved å frakte pensjonister til bingoen. Mekking for en mer energieffektiv motor? Avfallshåndtering?

Stort og smått, jeg vil vite det!

Senke innetemperaturen. Bruke bilen mindre. Kjøp seilbåt. Reis mindre på ferie. Ikke kjøp ting "man har lyst på" - bare fordi man har råd. Gå, sykle istedet for trikk buss eller bil. Reparer ting som går i stykker i stedet for å kjøpe nytt. Reduser bruken av batterdrevne ting til et minimum. Ikke kast alle brukte ting, gi det heller til et loppemarked eller Fretex. Kjøp mindre bil nestegang. Etterisoler huset. Bytt til vinduer med større K-verdi. Ikke bruk engangs-greier. Lag mat fra bunnen av. Handle lokalt i stedet for på kjøpesenter. Regn ut hva som er mest økonomisk hastighet på bilen og hold den farten. Ikke fyr i peisen. Bytt ut den gamle vedovnen. Ikke fyll svømmebasenget til våren. Kjøp hånddreven gressklipper. Bruk skuffe i stedet for snøfreser.

Gi alle pengene du sparer på dette til et godt "klimaformål".

Det jeg lurer på er om noen her inne er, eller vet om, gode eksempler?

Det beste er gassgrillen Weber® Q™ 100 og en 5kg gassflaske.

Tenk på alle trær som ikke blir til grillkull og tennvæsken som en ikke bruker,

og slippe forsøpling fra engangsgriller på holme og skjær.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg formulerte meg kanskje ikke godt nok. Jeg ser etter folk eller foreninger som er gode eksempler. De som gjør noe ekstra for å være miljøvennlige eller ta samfunnsansvar. Båt- eller maritimt relatert.

Jeg vet det er mange oppfinnsomme folk der ute, som gjør mye bra, men jeg klarer ikke å finne nok artikler eller skriverier om dem.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Jeg formulerte meg kanskje ikke godt nok. Jeg ser etter folk eller foreninger som er gode eksempler. De som gjør noe ekstra for å være miljøvennlige eller ta samfunnsansvar. Båt- eller maritimt relatert.

Jeg vet det er mange oppfinnsomme folk der ute, som gjør mye bra, men jeg klarer ikke å finne nok artikler eller skriverier om dem.

Da skal du lete, dette er sider som er lite fokusert blant båtfolk her i landet. Leter du etter gode praktiske eksempler kan du finne langt flere i Sverige. Men skulle du finne noen gode eksempler her vil det være fint om du fortelle om det. Lykke til.

Mange båtfolk bruker mye av sin fritid til å hjelpe andre her på forumet. Andre presenterer bilder og illustrerte artikler som båtinteresserte kan lese gratis.

Bloggene bør også nevnes. Her er besnærende nok jentene i en soleklar 'ledelse', sjekk f.eks. ut bidragene til Submiss og Mor Amica.

Dette synes jeg abs. er å være et godt eksempel. Internett er en stor frivillighetssentral. :smiley:

Karoline Arnesen: Du er kanskje litt diffus i dine spørsmål, men tror jeg tolker deg riktig.

Jeg foretrekker seilbåt, at dette er mere miljøvennlig er mitt valg men ikke forenlig med alle andre som trives på fjorden.

For meg ble det et naturlig valg siden jeg har seilet siden barneskolen og elsker det, kun motor ut og inn av havn og hvis det det er vindstille over lengre tid.

Det gir en litt annet perspektiv av å forflytte seg bare ved hjelp av naturkrefter, og ikke minst det er helt gratis og miljøvennlig.

At andre velger motorbåt er helt greit for meg, men kanskje en bør tenke på alternativet en velger.

Hvorfor velge en stor V8 bensin sluker når en kan velge en mer snillere dieselmotor.

Når min septiktank skal tømmes skjer det kun utaskjærs og med el-kværn slik at det nedbrytes så rask som mulig.

Når jeg er ute å fisker så gjør jeg det for matauken og hyggen, får jeg en småtorsk så lar jeg den gå med en gang om mulig....tar ikke vare på den i tilfelle flere. Fisk er fisk og yngel skal bli fisk.

Når vedlikehold kreves ombord, såsom oljeskift ja da havner spillolje på respektive miljøstasjoner.

Mange bekker små....kan bli store elver der de hører hjemme.

Mvh

Kjell

Jeg beklager hvis jeg har vært diffus. Det er bare ikke så mange måtene å stille dette spørsmålet på.

Jeg er nemlig i arbeidet med å opprette en pris, en utmerkelse, til båtfolk som gjør noe ekstra for miljøet eller lokalsamfunnet.

Og nå prøver jeg å finne ut om det finnes noen spennende eksempler på folk som kunne mottatt denne.

Jeg ser etter folk som står på, og gjør bevisste valg. Og gjerne noen som har gjort noe litt sprøtt for å være miljøvennlige/samfunssansvarlige også.

Tusen takk for all hjelp!

Nei i sommerferien kobler jeg av fra global oppvarming og andre problemer...asosial er jeg også.....bare meg og båten ( og bensinslukende påhenger..)......dog muligens kone og barn og en eller annen venn som er sjøvant får slippe ombord......

så jeg får si som Obama......jeg føler ikke jeg fortjener (miljø)prisen....

Redigert av salt (see edit history)

må vel si at miljøspørsmålet er veldig viktig spesielt for oss båtfolk som bruker naturen hele ferien ute på sjøen eller inne i holmene, synes det er veldig trist når folk kan prestere å reise i fra avfallet sitt, det viser liten respekt for naturen og for dem som kommer etter, det er jo naturen ti syvende og sist vi er ute for å nyte.

Gir max og auke itte kvart

Det beste man kan gjøre er vel å beholde den gamle båten man allerede har eller kjøpe bruktbåt, for på den måten å forhindre at ytterligere miljøfiendtlige plastbåter settes i produksjon.....Dette ville vel begrense forsøplingen, ikke? :giggle:

Ny Volvomotor blir ikke kjøpt av meg, det har jeg lovet meg selv og er sannsynligvis mitt sterkeste bidrag i miljøregnskapet! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...