Jump to content

Amerikansk båt erfaring/kvalitet/anbefalinger?

wutech

Recommended Posts

Vi er på jakt etter båt, hadde i grunnen bestemt oss for hardtop båt men etter flere innspill om at du får mere plass pr kr med en kallersjebåt ser jeg at jeg blir nødt til og vurdere nøye hvor tungt vi kan vektlegge hardtop. Ser også ut som en får relativt mye båt for pengene med og se på amerikansk båt men jeg er usikker om det ligger noe i "ryktene" om en noe frynsete kvalitet - men jeg antar det er kvalitetsforskjeller også til amerikanerne. Hvilke merker er best?. Jeg liker også dårlig vegg til veggteppene en ofte ser, er det noen merker som ikke har dette?

Ønskene er som følger:

God kallersjeløsning.

Lukket toalettrom.

Sittegruppe ute med spiseplass for 2 voksne og 2 barn.

Soveplass for 2 voksne og 2 barn / mulighet for og dra på "ukestur".

Masjfart på minimum 20knop.

Muligheter for og drive litt stangfiske uten og være redd for og grise ned tepper o.l.

Godt med luftemuligheter i kabinen.

Barnevennlig.

Max 10 år gammel.

Max 600.000,-.

Noen med erfaring eller tips til gode modeller?

hilsen

Even

Jeg har en Bayliner 275 2005 mod.som jeg har for salg i disse dager, og selv om denne har tepper inne så er det lett å holde rent allikevel.

Etter min mening får du mye båt for pengene kontra mer påkostede merker.Vi bruker den fra April til i November, og minst tre uker i ferien.Da er vi enten tre eller fire personer ombord, og det går kjempebra.Alfa og Omega er å sørge for at det ikke blir for fuktig ombord, men det gjelder jo uansett om det er tepper eller ikke.

Scand er nok en god båt, men skal jeg sette til side fordelene med HT så ønsker jeg en del andre ting som f.eks Stikkabin - Det mener jeg 9200 Dynamic ikke har. Ønsker nok en mer utpreget bo/turbåt enn sportsbåt.

Ser at teppene ute er utagbare, og det er en ok løsning. Men det er som sagt vegg til veggteppene inne i cabinen jeg ikke liker. Som allergikker er jeg opplært til og ikke fylle mitt hjem med tepper som vanskelig lar seg rengjøre, så da stiller jeg med samme oppfatning når det gjelder båt. :-)

Vi har nå i to har en Bayliner 2355, 1998 modell.

Den er vi meget fornøyde med, det er en romslig og allsidig båt for en rimelig penge. :wink:

Den er uten tepper ute, man kan felle ned den bakerste sofa slik at man kan fiske derfra :fishing: . Den er også drenert for hele uteområdet så det er bare og spyle og vaske på en enkel måte.

Den har også stikk kabin og det kan fint overnatte 2 voksne og 2 barn inne i båten. Våre barn er 9 og 11, så om et år eller to vil vi begynne og kikke etter båt med tre eller fire sovemuligheter.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Jeg har hatt ettermarkedet for endel amerikanske båter på østlandet og håndtert alt av reklamasjoner som har vært på disse båtene de siste 5-6 årene. Jeg har jobbet mye med norske, finske, noen polske og svenske båter i samme størrelse, og mitt inntrykk er at kvaliteten på de amerikanske båtene (jeg har jobbet med bayliner, maxum, trophy og meridian) er veldig bra sammenliknet med sine langt dyrere nordiske konkurenter. Eneste minuset kan være hvorvidt man liker de amerikanske båtene, med tepper osv. Jeg synes ikke dette er noe problem da de er avtagbare ute. Innvendig har man fortsatt en rimlig båt om man så leier inn en mann for å legge laminatdørk istedet. Hvis jeg var motorbåtmann hadde jeg absolutt vurdert amerikansk båt. Produksjonsmetodene er svært moderne og båtene bygges i langt større kvanta enn det som gjøres her i norden. Det gir forholdsvis bra kvalitet for en overkommelig penge.

Mitt inntrykk er at Baymax's produktlinje i Norge blir godt servet av ettermarkedet, men er det likedan for andre merker? Var bl.a i kontakt med en kar som hadde en canadisk Doral her i sommer og slik jeg forsto det på han var det ikke like enkelt og skaffe deler...

Er det noen av de amerikanske merkene som har droppet teppene innvendig? Ut fra det jeg ser på bilder har bl.a Stingray og Doral mindre tepper?

Mitt inntrykk er at Baymax's produktlinje i Norge blir godt servet av ettermarkedet, men er det likedan for andre merker? Var bl.a i kontakt med en kar som hadde en canadisk Doral her i sommer og slik jeg forsto det på han var det ikke like enkelt og skaffe deler...

Er det noen av de amerikanske merkene som har droppet teppene innvendig? Ut fra det jeg ser på bilder har bl.a Stingray og Doral mindre tepper?

Jeg skal undersøke dette med tepper innvendig. Hvis det ikke allerede er en opsjon på bayliner så er det nok bare et spørsmål om tid før det kommer. Jeg tipper du kan få en slik båt allerde til våren med en annen type dørk.

Jeg skal undersøke dette med tepper innvendig. Hvis det ikke allerede er en opsjon på bayliner så er det nok bare et spørsmål om tid før det kommer. Jeg tipper du kan få en slik båt allerde til våren med en annen type dørk.

Jeg tror kvaliteten på de amerikanske båtene har bedret seg vesentlig de siste årene. Jeg har hatt to stk. Doral (riktignok canadisk), hhv Monticello og Prestancia og var kjempefornøyd med begge. De konstrueres for forholdene i Canada og det er ikke akkurat ulikt forholdene vi har i Norge. Finish og materialkvalitet er upåklagelig, alle innvendige områder er trukket med skinn og kan måle seg med langt dyrere konkurrenter. Selv dashbordet ute på min tidligere Prestancia var trukket i Skinn. Treverk som innehar svært høy kvalitet bidrar til ett solid inntrykk. Båtene lå godt i sjøen enten det var flatt hav eller krappe bølger. Dobbelt skrog er også veldig behagelig. Jeg eier nå en Meridian (Brunswick Marine (Bayliner)) og er meget fornøyd med denne til tros for enkelte småting som er reklamert på. Beskrivelsene for denne båten gjenspeiler seg med det samme som Doral båtene. Delere kan være vanskeligERE å få tak i, men ikke avskrekkelig.

Noen som har noe å utsette på merker som; Robalo, Grady White og Mako i forhold til de franske eller polske båtene som folk gjerne kjøper her i landet? Min påstand er at det i USA produseres en masse topp kvalitet båter, mange av disse merkene er nok ikke så kjente da det stort sett har vært de billige merkene som har vært importert/solgt her i landet.

Å tro at alt er så dårlig der, og så bra her, er en myte basert på mangelfulle kunnskaper, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bayliner 300 har vel allerede fått teakdørk foran byssebenken. Ellers er det jo en smal sak å fjerne teppene hvis man ønsker noe annet å gå på.

Vi har hatt amerikansk båt i 5 år, og skal vi noengang kjøpe ny motorbåt, er sannsynligheten veldig stor for at den også vil være amerikansk. Planløsningene, brukervennligheten samt designet er vel det som tiltaler meg mest. Og da gjør det jo ikke noe at de kommer relativt gunstig ut i pris også.

Utfordringen for deg hvis du skal kjøpe brukt, er å finne en med alle papirer i orden. CE merket viser seg gang på gang at er noe helt annet enn CE merket når man ber om dokunentasjon. Av brukte er det ikke mange å finne med originalmontert dieselmotor. Bayliner 275 er en av de som ble levert med Mercruiser 2,8 D-tronic. En båt jeg anbefaler deg å ta en titt på. 265 gir deg også god plass til familen, men da er det kun to faste køyer, og omgjøring av sittegruppe for 2 ekstra. 275, 285(5) og de over har fire faste køyer med mulighet for to køyer ekstra i sittegruppe.

Og en ting til. Amerikanerne kan å lage gode skrog som går godt i sjøen. Nå har de vel kanskje litt flere ressurser å rutte med når en båt skal konstrueres enn et "enkeltmannsforetak" her i Norge. På den annen side er produksjonen mer preget av samlebånd. På godt og vondt kanskje? At Kaftein øl (som jobber med ettermarkedet) har gode erfaringer med produkter som selges via BayMax synes jeg var godt å høre.

Min påstand er at (ihvertfall de båtene jeg har jobbet med) at disse båtene kan sammenliknes med en hvilken som helst skandinavisk båt både når det gjelder byggekvalitet, styrke i skrog og ikke minst finish i skrog (finishen er stort sett langt høyere enn på de fleste som lages her på berget, bare se hvor rett og blank skutesiden er på neste båtmesse. Skroget er tjukt som bare juling (har satt inn noen bagupropeller og laminatet er tjukkere og mye hardere å fre seg igjennom enn på f.eks. en askeladden eller viksund. De bygges på en litt annerledes måte som ofte medfører at det kan være vanskeligere å ettermontere utstyr, men det lar seg gjøre. Byggemetoden er på mange måter veldig lik den man ser f.eks. i bl.a. windy. Jeg er sikker på at om man så leier inn en båtbygger for å legge laminatdørk i hele båten så får man fortsatt en veldig bra båt for en billig penge.

Jeg hadde Bayliner 2355 og syntes det var masse båt for pengene ! Mye bra amerikansk, helt klart ! Det som går igjen på disse er (som nevt i tidligere tråder) at det mangler dollbord på sidene ! I Amerika legger man til med hekken inn mot brygga, så der er ikke dette noe stort problem. Men med båten i bruk på "norsk" metode, som legge til på svaberg..og ellers stort sett med baugen inn, byr dette på utfordringer ! Du kan ikke gå på siden av båten ! Det savnet jeg ! Når det regner og du må opp med kalesje for å få opp vinduet, for så å komme ut .. ble mye fukt/kondens.. Det likte jeg ikke ! Jeg fant ut at jeg måtte ha dollbord !

Jeg har en Sea Ray 315, og har hatt denne siden 2006. Båten selv er en 2004 modell. Som mange tidligere har sagt så har US båter ofte tepper ute. Det har jeg også og jeg knepper dem opp når jeg behov for å spyle. Jeg har også tepper inne, men disse er 2-lags. Det betyr at over selve teppet i kabinen så er det et lite overlagsteppe som kan kneppes av og vaskes. Disse ligger typisk i området hvor man går. På denne måten unngår man å skitne ut hovedteppet.

Det som overrasket meg med Sea Ray var innvendig utnyttelse. Amerikanske båter har ofte en skråstilt dobbelkøy i piggen (gjerne 45 grader). Denne gir full dobbelkøy foran, samtidig som det tar opp mindre plass. Dette gir ekstra plass til en liten dinette (bord + stol). I tillegg har de som regel forheng og ikke dører mellom kabinene. Dette gjør kabinene store og luftige, men gir også mindre privatliv. Jeg ser nå at også produsenter fra andre land begynner å gjøre det samme.

Bad/dusj/toalett-rom i nyere Sea Ray er helstøpt. Dette gjør det enkelt å gjøre rent, men noen synes dette "virker kaldt".

Orginalt sett så har US båter lite eller ingen teak. Dette er en smaksak. Noen norske båter er jo ned-teaket for å bruke et slikt uttrykk.

I mine 5 år (4 sesonger) med båten har jeg bare gode erfaringer. Ingen løse deler, ingen skruer som skrur seg ut, ingen stoler eller dører som løsner. Eneste innvending jeg har et at kallesjen fra Sea Ray er stor tung. Det tar sine 10 minutt å få den både skikkelig av og på. Men så er den også dobbelforet i taket, og holder derfor godt på varmen (med dieselvarmer) og er 110% tett.

Erfaring fra både meg og andre jeg har snakket med kan vel sies å være at US båter av nyere kategori som regel er undervurdert.

Var og kikka på en Doral i sommer, en 2001 modell, modelnr 270sc (tror jeg) med ca 350timer. Fin båt på mange vis, men eieren hadde litt problemer med og skaffe deler til denne, og siden den hadde noen få mangler som krever orginaldeler (nye coøyer, turteller defekt, tankmåler defekt, tiltindikator defekt, tilt opp bryter defekt). Det som ikke virket helt bra med byggekvaliteten på akkurat denne var at pulpiten virka noe svak (ga seg når en støtta seg til den på tur ut brygga). Hadde eieren vært mer villig til/klart og ordne opp manglene hadde det kunnet blitt handel her!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...