benq Startet 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2009 Som i overskriften" Når regnes en båt å være "gammel" ? Kanskje når den er 20 år , eller er det for "ungt" . Men hvor går grensen? Tenker ikke på når riksantikvaren begynner å spasere på kaien hvor du ligger. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Hvis båten synker (og ikke har noen (lett oppsporbar) eier) er den ett værneverdig kulturminne når det er 100 år siden den var bygget ... Båter konstruert for å vare hvor det er brukt gode og fornuftige materialer og som har fått hvertfall ett minimum av vedlikehold kan være "gode som nye" etter 30 år og litt slarvete bygde båter konstruert for å være optimale innen ett snevert område (billige, vinne reggatta XX, rask produksjon elller noe annet) gjerne kan være modne for hogging etter 5-6 år... Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Sjekk denne tråden.. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10111 Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Min"EIR" er 34 år og godt voksen, men IKKE gammel! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
benq Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Sjekk denne tråden.. Her var det jo mange (gode) svar. Så min båt fra 82 skulle vel holde noen år til(med godt vedlikehold ). TROR jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Min båt er i sitt 64. år og i fortsatt fin stand Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Poseidon Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 NORTUN har passert 100 år og den er i bedre stand enn noen gang tidligere. For gode båter er alder bare et (uinteressant) tall! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
grønningen Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 vikingen min er fra 78 og er sprek som en fole enda;) Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
roeren Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 En robåt som ikke brukes hardt til fiske på havet og overstadig nedlasting, skal holde i 200 - to hundre - år. Men min er bare 90. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Da jeg kjøpte min første båt i 1986, så var den 60 år gammel da. Tror båten må være fra før 1920 for å kunne regnes som veteran Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Poseidon Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 ..... Tror båten må være fra før 1920 for å kunne regnes som veteran Det finnes meg bekjent ingen alder, byggeår eller andre spesifikke grenser for å kalles "veteran". Det finnes derimot en ordning med "verneverdig skip" eller "vernet fartøy" som det etterhvert går over til å kalles. Den bygger på en individuell godkjenning i hvert enkelt tilfelle. Da er der riksantikvaren som er faginstans. Her er den siste tilgjengelige listen over de som har slik godkjenning. (Men listen er mer enn ett år gammel og en hel del er kommet i tillegg, bl.a. min POSEIDON II) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-stig- Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 er vel like bra spørsmål som "hvor langt er ett tau" og når blir en mann gammel? jeg tror en mann er gutt hele livet, og aldri blir gammel, bare litt eldre! :) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 jeg tror en mann er gutt hele livet, og aldri blir gammel, bare litt eldre! :) Den kjøper jeg uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 For gode båter er alder bare et (uinteressant) tall! den kjøper jeg !! (ser dokk att mange idag er veldi opptatt av "årsmodeller" !! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
benq Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 (ser dokk att mange idag er veldi opptatt av "årsmodeller" !! ) Snakker du båt fremdeles?? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Da vi så på Astor første gang tenkte jeg lite på alder. Jeg så på hvilken stand hun ble presentert på. Og hun var i forbausende god stand til å være fra 1974. At båten er bortimot de 50 da den kanskje forlater vår eie betyr lite. Jeg har fått ønske mitt i det å eie og drive en Grand Banks. Om jeg taper noen kroner på båten betyr lite. En ny båt forfaller fort dersom den ikke får stallet sitt. Det samme gjør en eldre båt. Forskjellen er vel at den eldre trenger litt mer stell for ikke å se gammel ut. Man kan sammenligne det med en eldre dame. Hun trenger også litt mer tid foran speilet enn sine yngre søsken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Murena Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Seilbåten vår er fra 1974 og nå får den ny motor så då er den klar for nye 30 år...... Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Min båt er en 1980 modell og nå skal den forynges med 30 år og det blir andre saker . Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.