Jump to content

Når regnes en båt å være "gammel"?

benq

Recommended Posts

Hvis båten synker (og ikke har noen (lett oppsporbar) eier) er den ett værneverdig kulturminne når det er 100 år siden den var bygget :lol: ... Båter konstruert for å vare hvor det er brukt gode og fornuftige materialer og som har fått hvertfall ett minimum av vedlikehold kan være "gode som nye" etter 30 år og litt slarvete bygde båter konstruert for å være optimale innen ett snevert område (billige, vinne reggatta XX, rask produksjon elller noe annet) gjerne kan være modne for hogging etter 5-6 år...

..... Tror båten må være fra før 1920 for å kunne regnes som veteran :confused:

Det finnes meg bekjent ingen alder, byggeår eller andre spesifikke grenser for å kalles "veteran".

Det finnes derimot en ordning med "verneverdig skip" eller "vernet fartøy" som det etterhvert går over til å kalles. Den bygger på en individuell godkjenning i hvert enkelt tilfelle. Da er der riksantikvaren som er faginstans.

Her er den siste tilgjengelige listen over de som har slik godkjenning. (Men listen er mer enn ett år gammel og en hel del er kommet i tillegg, bl.a. min POSEIDON II)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Da vi så på Astor første gang tenkte jeg lite på alder. Jeg så på hvilken stand hun ble presentert på. Og hun var i forbausende god stand til å være fra 1974. At båten er bortimot de 50 da den kanskje forlater vår eie betyr lite. Jeg har fått ønske mitt i det å eie og drive en Grand Banks. Om jeg taper noen kroner på båten betyr lite.

En ny båt forfaller fort dersom den ikke får stallet sitt. Det samme gjør en eldre båt. Forskjellen er vel at den eldre trenger litt mer stell for ikke å se gammel ut. Man kan sammenligne det med en eldre dame. Hun trenger også litt mer tid foran speilet enn sine yngre søsken. :wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...