magnumlars Startet 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2009 Driv å funderar på kartløysingar for bruk i båt. Har vipppa mellom kartplottar og laptop/pc. I denne samanheng lurer eg på om det er mulig å benytte min Garmin Etrex Vista HCX som "antenne" hvis eg går for pc-løysinga? Føler meg ikkje heilt komfortabel med at billige Clas Ohlson gps mottakkarar er laga for seriøst bruk, og etrex`en er botnsolid og til å stole på. Ser at Garmin leverar gps-antenner for pc, men kun for com-port, ikkje usb. Nokon som evt veit om "seriøse" gps-antenner (for evt utvendig montering) med usb tilkopling? Meina å hukse at ein bekjent brukte ein Garmin gps 60 som antenne for kartprogram på PC, men huksa ikkje korleis dette var gjort og kartet det var snakk om var eit veikart. Det enklaste (og billigaste) blir hvis eg kan benytte etrex`en, men er takknemmelig for evt andre veiar til Rom:) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Ta en titt på Garmin GPS18x USB. Har ikke hadd noe problemer med denne. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
magnumlars Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Kva kartprogram kjører du med denne? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Har brukt denne i mange år uten problem og dessuten er den så billig at man kan kjøpe en å ha i reserve hvis den skulle ryke. (Det er vel kanskje større sjanse for at pc`en ryker?) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 OxiExplorer. Men dette skulle ikke ha noe betydning så lenge ett kartprogram kan motta signaler fra GPS'en. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Orca74 Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Meina å hukse at ein bekjent brukte ein Garmin gps 60 som antenne for kartprogram på PC, men huksa ikkje korleis dette var gjort og kartet det var snakk om var eit veikart. Det enklaste (og billigaste) blir hvis eg kan benytte etrex`en, men er takknemmelig for evt andre veiar til Rom:) Garmin 60 (og andre enheter de har med utsignal på USB) fungerer fint så lenge du benytter garmins egne program på pc. For veikart har han mest sannsynlig benyttet et program som heter n-route for å kunne nytte gps-signalene sammen med kartet. Problemet er at de fleste Garmin USB GPS'er sender ikke NMEA uten at du kjøper en spesiell (og dyr) konverteringskabel. Bruker du USB koblingen bruker Garmin sin egen private dataprotokoll, selv om du har valgt NMEA i GPS'ens oppsett. Dette sier de ingenting om i reklamen. Men du kan også løse problemet med et meget rimelig program som heter GpsGate. (siste avsnitt er sitert fra supportsidene til TIKI-navigator). Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Driv å funderar på kartløysingar for bruk i båt. Har vipppa mellom kartplottar og laptop/pc. I denne samanheng lurer eg på om det er mulig å benytte min Garmin Etrex Vista HCX som "antenne" hvis eg går for pc-løysinga? I halcoen har jeg nå en Garmin 120. Dette er en gammel modell med antenne ute som jeg har hatt siden 95 og den har stor skjerm. Den virker fremdeles som separat GPS og når den er tilkoblet PC med BSBkart. Nå har min PC inngang for seriell RS 232 og laget da ledningen selv. Det finnes veiledninger på nettet eller du kan kjøpe en ferdig. De er også mulig å bruke GPS med USB. Først hadde jeg en GPS 45 med antenne på GPSen og det så ut for at signalene var like sterke uten ekstern antenne. Det går sikkert bra hos deg uten at setter antenne ute. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Garmin GPS18x USB er en USB mus / antenne og koster i underkant av 1000 kroner. Garantert bedre enn CO sin mus som jeg også har. Kartprogrammet OziExplorer eller tilsvarende programmer kan benyttes. Kartene jeg bruker i Ozien er fra kartverket som vi lastet ned i år ( se andre steder her på BP etter dette ) og disse har jeg kontrollert opp mot Garmin 176 GPS med ruter fra Bygdøy til Syvde og kartene stemmer så og si på prikken. Fant ett lite avvik på noen få meter nede ved Lista ellers ser dette bra ut til å anvendes på PC i båten. Men en bør uansett GPS ha papirkart ombord og ikke stole blindt på GPSen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
magnumlars Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Kor lang kabel er det på usb-GPS`en til Garmin? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 (redigert) Ca. 2 m på Garmin GPS18x USB. Kan muligens forlenges med USB to USB kabel. Har ikke prøvd på dette. Redigert 9.Desember.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ringvassøy Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Kartprogrammet OziExplorer eller tilsvarende programmer kan benyttes. Kartene jeg bruker i Ozien er fra kartverket som vi lastet ned i år ( se andre steder her på BP etter dette ) og disse har jeg kontrollert opp mot Garmin 176 GPS med ruter fra Bygdøy til Syvde og kartene stemmer så og si på prikken. Fant ett lite avvik på noen få meter nede ved Lista ellers ser dette bra ut til å anvendes på PC i båten. Men en bør uansett GPS ha papirkart ombord og ikke stole blindt på GPSen. Hvor får man tak i disse kartprogrammene uten at det koster så jævlig mye? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 (redigert) jeg kjører nå med bluechart n route og frannson gps gate med haicom usb gps (laptoppen står omtrent under tallerken på avatarbildet ) har vurdert å kjøpe garmin sin usb gps for å slippe gps gaten men går ikke det???? må jeg alikevel ha frannson gps gate i mellom??? Redigert 8.Januar.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Ozi program til PC. Bla litt igjennom menyen til venstre og få oversikt. Gratisversjonen er ok, men du får et bedre liv med fullversjonen. Jarle. Det du spør om vet jeg ikke. Bruker ikke Frannson o.l. Bluechart Atlantic og min gamle Garmin 176 GPS funker hos oss til det meste. Du kan jo ikke bruke Bluechart via GPS antenne. Bluechart er jo ikke beregnet til dette eller er den det ?? Redigert 9.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fanafjord Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Jo, Jawik, det går på sett og vis. Bluchart på PC er riktig nok ikke beregnet som plotter program, men det finnes en mulighet: Jeg har brukt den gule etrex som antenne til Laptopen. Når man i tilleg har Bluechart på PCen kan man syncronisere "Tracks" bare ved to tastetrykk, dermed får du tracken din inkl siste posisjon inn i Bluechart og den viser fint på sjerm, men man må altså oppdatere posisjon manuellt. Greit nok som backup og planlegging ved kartbordet. Dette fikk jeg imidlertid ikke til å fungere med et etrex vista. Redigert 9.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Ja ved å synkronisere går jo dette. Jeg tenkte mere som kontinuerlig plotter og der går dette nok ikke. Men som du nevner ok til oppdatering og avmerking av siste kjente posisjon. Er noe irriterende dette, men Garmin tenker vel økonomi ved å la oss kjøpe kartbrikker m.m. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Superkul Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 som jeg sa jeg har bluechart n-route sjøkart på pc og har brukt den i flere år med haicom 204 usb gps men må ha frannson gps gate for at di skal "kommunisere" med verandre - har fårstått at man må ha garmin gps for å bruke den direkte problemet er at når man bruker frannson gps gate og er langt av gårde på ferie så plutselig har betalingsperioden eller free versjonen løpt ut og da virker ikke gps mere jo flere kokker jo mere søl Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 som jeg sa jeg har bluechart n-route sjøkart på pc og har brukt den i flere år med haicom 204 usb gps men må ha frannson gps gate for at di skal "kommunisere" med verandre - har fårstått at man må ha garmin gps for å bruke den direkte problemet er at når man bruker frannson gps gate og er langt av gårde på ferie så plutselig har betalingsperioden eller free versjonen løpt ut og da virker ikke gps mere jo flere kokker jo mere søl Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 problemet er at når man bruker frannson gps gate og er langt av gårde på ferie så plutselig har betalingsperioden eller free versjonen løpt ut og da virker ikke gps mere Er jo fult mulig å fornye lisensen via nettbanken uansett hvor du er i verden med nett tilgang. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Superkul Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 jada enig i det - men di gangene den har bråslutta har det vært gitte situasjoner som gjør det veeeeeeeeeeeeeldig irriterende å måtte gjøre det akuratt da som søndag efta og det blåser opp og du må hanke inn alle unga og komme deg hjem før svarte natta og bøljer tar deg hehe hadde bare vært deilig og slippi likssom Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Frannson kjenner jeg ikke så mye til. Du får planlegge bedre slik at du har en løsning før neste brudd. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.