bib_ak Startet 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2009 (redigert) Hei! Har en turkis Skibsplast Sportmaster 15" vs fra 1975... Den er helt original, så naturlig nok er det mange småskader og riper i den matte gelcoaten. Har lest bøttevis av tråder her om å gjøre jobben selv - en eller to komponent, sprøyte eller lakk, forvirring om gelcoat og topcoat etc. Blir nesten helt matt før jeg har satt i gang! :) Hva vil det koste meg om jeg matter ned skroget, sparkler småskadene, demonterer det som demonteres kan og maskerer resten og leverer den til et bil lakkerings verksted? Noen som har gjort dette? P.S: Skal selvsagt beholde den nydelige turkisfargen - har fått fargekode fra Skibsplast :) Redigert 7.Desember.2009 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Må bare si at det er artig at du tar vare på den spesielle turkise fargen. Det er ikke mange disse å se lenger. Minner meg om barndommen i 80-åra:-) Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 (redigert) før du lakker, vurder nøye om det er umulig å få et brukbart resultat ved å sparkle sårene i orginal fargekode, for så å forsiktig våtslipe hel båten. Finner du ut at det kan gi et ok resultat, dropp å lakkere/legge ny topcoat.. Redigert 7.Desember.2009 av Golito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Det var det jeg skulle til å foreslå også. Ofte kan nemlig litt rubbing/våtsliping gjøre underverker... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bib_ak Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 (redigert) Joda, har vurdert opp og i mente om det blir et OK resultat av vannsliping. Men jeg er usikker... 35 år med sol og sjø gjør noe med den originale fargen... Blir det ikke like bra med ny topcoat som original gelcoat? Var litt opptatt av å finne en ca. pris, slik at det evt. kan bli lettere å avgjøre hvilken vei jeg skal ta. Takk for raske innlegg :) Dette må være et av de beste fora jeg besøker! Redigert 7.Desember.2009 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Toppcoat blir bra. Men jeg vil tro det blir dyrt hvis du skal engasjere ett lakkeringsverksted. Bare pass på å ikke bruke vanlig billakk for den spretter av når skroget beveger seg Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bib_ak Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Tør du definere/gjette på "dyrt"? Snakker vi 5.000? 10.000? 20.000? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Vanlig billakk spretter ikke av hvis grunnarbeidet er gjort bra. Men den er adskillig tynnere å mindre slitesterk enn gelcoaten som er på båten fra før. Et merkeverksted tar VELDIG ca 5000,- pr del. alstå skjerm, panser eller dør eller sånn. Men det går sikkert ann å få en adskillig hyggeligere pris. Det er desverre ikke alle verksteder som er særlig glade for å lakke ting andre har tatt grunnarbeidet på. Veldig mye av sluttresultatet ligger nemlig der. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Polyurathan lastebilelakk er utmerket til båt. Jeg har lakkert flere båter og kan ikke se noe mindre harke i overflaten en med polyurathan båtlakk. Topcoat er feil navn på polyurathanlakk i båtbransjen. Topcoat er egentlig sprøytegelcoat til reperasjoner og den trenger en del etterarbeid i sliping og rubbing. En lakkprodusent var smart og markedsførte polyurathanlakk som topcoat og de funkerte suverent på amatørmarkeden. Andre produsenter ble nødt til å følge etter. Men i dag har ordene endret mening og de blir ikke tatt til bake. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bib_ak Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Ja, men jeg vil ha den sprøytegelcoaten - topcoat - ikke lakk (polyurathan)! Etterarbeid er bare stas. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Tviler på du finner billakkerer som tar den jobben. Du bør henvise deg til plastverksted med den oppgaven. De er minnste arbeidet å få topcoat på overflaten for en med erfaring, men billakker har vanlig ikke den erfaringen uten han har jobbet med egen båt. Slipinga og rubbinga er de som tar tid i etterkant. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Brizo Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 En kamerat av meg hadde gammel blå seilebåt som var mer hvit\ grå enn blå. Han smurte hele skroget inn med vaselin på høsten og vasket dette bort på våren. Båten så etter dette helt strøken ut. Blå og fin. Og det beste var at dette holdt seg pent i gjennom hele sesongen. Foreslår at du bruker fargekoden du har fått, og sparkler skadene dine, med på følgene våt sliping. Og prøv så dette med vaselinen etterpå. Legg glapapp"tror det heter det" utenpå vaselinen slik at denne trekker seg inn i gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.