Jump to content

Gass - slangeklemme ok?

bjoris

Recommended Posts

Jeg har tenkt å montere automatisk stenging av gassen ute, kjøpte ventil og bryter på Maritim, men det passer selvsagt ikke når jeg kommer hjem. Har vært i den lokale TESS butikken som klippet av gassledningen og sier at slangeklemme er helt ok, ikke no særlig trykk. De klarte ikke å sett på en slik muffe da det ble for trangt, som en ser er det en dum vinkel på denne tuten som stikker opp... og derfor kom de ikke til i pressa

Grunn til bekymring at jeg nå får et gassanlegg med en slangeklemme? Likte best at det var slike muffer... Vel, har lekkasjepray og denne kommer jo i kassen ute som er ventilert ut av båten, men mja, ikke helt fornøyd... Kommentarer, ting blir jo ofte ikke helt slik en hadde håpt, men jeg tviler jo sterkt på at det lekker her, det sitter dønn fast, men er det reglementert å bruke slangeklemme på et gassanlegg? En annen ting er at vedkommende på Maritim mente at mitt anlegg ikke var CE-godkjent når det ikke var lekkasjetester... Det er rart hvordan nye bekymringer dukker opp når en begynner å se på hvordan ting er gjort:)

gass.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har hatt gasslekkasje én gang, og det var fra en skrukobling/nippel som hadde vridd seg (inntaket på en komfyr). Slangeklemmer sitter normalt som skudd, og slangen er jo så tykk at jeg tror knapt det kan skje noe her. Har aldri merket noen form for lekkasje fra mine koblinger, og jeg har tilsammen 4 forskjellige apparater som alle er koblet via slangeklemmer.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Det er bra nok, trykket er jo bare 30 mbar - omtrent som en fjert. :lol:

Men jeg mener slangen skal skiftes med jevne mellomrom. Er det noen som vet hva slags regelverk vi har å forholde oss til? Link til teksten?

Forsikringsselskapet spør etter sertifikat fra montering. Har vi ikke lov til å montere selv?

Beklager hvis jeg "stjeler" tråden din. Det passet så fint. :blush:

Redigert av dvil (see edit history)

har nesten samme stengningsventil...men jeg har min direkt på flasken...dvs når ventilen er stengd så ligger det inget trykk i slangen!

fast lekkasjetester sitter på skottet.....så den fanger ikke opp lekkasje mellom flaske og den korte slangen fram til den faste lekkasjetestern!

der får du teste med en sådan her

g4072.jpg

jeg har førøvrigt slangeklemmer :smiley:

S/Y Gunga Din

Ta og les denne,

Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy.

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19831020-1580-0.html#1

Slik jeg leser den, skal det være TO slangeklemmer i rustfritt stål .

(1) Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring.

Gassfyrt anlegg må ikke tas i bruk før det er kontrollert og tetthetsprøvet og installasjonsbevis utstedt, se § 12.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Slangeklemmer er veldig forskjellige. Jeg hadde problem med å få en slangenippel tett på ferskvannsanlegget i båten. Dette var med en vanlig slangeklemme. Benyttet så en klemme som er beregnet for drivstoffslanger, og da ble det tett.

Tror ikke jeg ville ha spart på pengene når det gjelder gassanlegget. Kjøp slangeklemmer (industriklemmer) hos en profesjonell slangeleverandør, f.eks hos Hydroscand...

Redigert av Medusa (see edit history)
En annen ting er at vedkommende på Maritim mente at mitt anlegg ikke var CE-godkjent når det ikke var lekkasjetester... Det er rart hvordan nye bekymringer dukker opp når en begynner å se på hvordan ting er gjort:)

Jeg antar at du har fått ett installasjones bevis/sertifikat med båten (se i alle pairene). Dette er så vidt jeg vet påbudt, på nye båter i EU. Jeg har fått dette på mine.

Dette er beviset på att anlegget er CE gokjent. Karen på Maritime har nok feil. Men det er mulig at dette er ett norsk pålegg. Norske lover og CE godkjenningen er ikke sammkjørte. Ett CE godkjent anlegg kan ikke nektes godkjent i Norge, selv om det ikke oppfyller de norske kravene (forstå det den som kan) Slik er det med felles lovverk over landegrenser!

Jeg fikk laget slanger til min ventil hos en gassforhandler (Gassservice tror jeg)

Men en lekkasje tester er lurt å ha uansett!

Redigert av Junke (see edit history)

Nimbuster:

Dette er det som ble opplyst på gasskurset som Norboat kjører.

Som Junke skriver er ikke ISO standarden og norske forskriftene samkjørte, noe Norboat jobber med å få til.

Alle nye båter med fabriksmonterte gassanlegg skal ha klemtekoblinger siden det underligger CE-merkingen.

Link under til Norboats gassordning. Der kan du finne oversikt over Norboats autoriserte bedrifter som kan godkjenne og installere gass i båt.

Norboat Gassordning

MVH

Øivind

Redigert av Øivind E. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...