ynroenn Startet 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2009 Ser at mange av trådene her dreier seg om disse "grønne" motorene og problemer relatert til de mest moderne av disse motorne (D5 og D6). Har selv ingen erfaring med innenbordsmotor i båt, men etter å ha prøvd et utall av biler, deriblant Volvo med D5 motoren, er mitt inntrykk at disse motorene begynner å bli rimelig utdaterte. F.eks. sammenliknet med 2,0d til BMW(177)hk,Audi170 tdi(cr) og Blue E. motoren til Mercedes (220cdi, 170hk). Samtlige av disse motorne slår, etter min mening, Volvo D5 motoren (2,4d, 205hk) ned i støvlene når det gjelder forbruk, støy/gangkultur og fleksibilitet. Og gå fra en AUdi q5 m/170 hk tdi til en VOlvo xc60 med D5 var som å sette starte opp en traktor for å sette det litt på spissen. Der volvo motoren slapp løs alle kreftene rundt 2000 rpm, var AUdi motoren langt mere fleksibel med krefter langt over 4000rpm. Er Volvo i ferd med å bli akterutseilt på teknologi og gjelder dette også båtmotorne? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Det er vel ikke riktig å sammenligne bil og båt motorer? Hvis de du nevner er så mye bedre enn VP så er det jo rart at VP er så mye større på båt enn de hernevnte? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
ynroenn Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Du har et poeng der. Men er ikke VP motorene basert på bilmotor konstruksjoner? Sitér dette innlegget Link to post
bogsnesen Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Husk at markedsandel ikkje seier noko anna enn nettop: markedsandelen. Uten at eg dermed tar stilling til hovudspørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Nå er det vel D3 som er VPs siste motor... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Det er vel ikke riktig å sammenligne bil og båt motorer? Det er vel fleire omgjorte bil/lastebil/traktor motorer i båt, en reine båtmotorer? Kom gjerne med forslag til marinemotor som kun er levert som marine. Yanmar har vel fleire modeller,D3 og D6... Men dette var ikkje svar på trådstarters spørsmål. Kan bare sei meg enig med den xc60 oppfattelsen, men kun bmw og sammenligne med. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MajorAndy Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Jeg husker muligvis forkert, men mit indtryk er at D6-serien er en helt ny (2005/6) konstruktion som er bygget fra starten som bådmotor mens D3-serien er baseret på Volvos 5-cylindrede bil-diesel. Men det kan andre måske korrigere? Andy Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 jeg har hatt vp i alle mine og min familie's båter å vi har ikke hatt mange problemer i værtfall, men det kan jo hende andre har andre erfaringer :sailining: Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Volvo Penta D4 og D6 kom på markedet i 2003 og D3 i 2004. Jeg mener D4/D6 er rene båtmotorer, men er ikke 100 % sikker på om de brukes i noen lastebiler fra Volvo eller ei. D3 er basert på motorer fra Volvo sin personbilavdeling. Ytelsene samt drivstofforbruket på både D3, D4 og D6 er vel gode sammenlignet med konkurrentene, men driftssikkerheten er det værre med, spesielt på D3. Men det er nå i 2009 kommet en helt ny D3. Jeg gjengir her et innlegg fra meg fra en annen tråd hvor det står en del om problemene med D3 samt lanseringen av den nye D3: Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren. Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette: Misforståelse om D3-service Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3: Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret. Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3. Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette: Volvos nye folkemotor D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger. Sitater(uthevinger av meg): Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme. Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6. Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbare enn den forrige versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
ottis Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Jepp Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 (redigert) Kom gjerne med forslag til marinemotor som kun er levert som marine. Selv om det er en utgått modell så var vel Volvos 31-motor, som kom i 1986 og som fortsatt ble produsert et stykke ut i dette århundre, en ren marinemotor i motsetning til storebror 41 som også ble brukt i lastebiler og maskiner. Det må vel være noe bra med dem siden de ble produsert i 15-20 år før de ble erstattet med andre modeller. Redigert 8.Desember.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Virker med andre ord som en motor bygget for båtbruk, og ikke basert på en bilmotor. Selv om det jo er arv her og der, som i alle motorer Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.