Jump to content

Er lufting nødvendig ved tett isolasjon mot skuteside?

pero

Recommended Posts

Pusser opp badet på båten. Bruker våtromsplater som Litex (eller tilsvarende). Disse har membran på begge sider, med et skumsjikt i midten. Jeg skal behandle dette med to-komponent lakk for å få det helt tett. Så lurer jeg på om det kan oppstå problemer med denne fremgangsmåten ut mot skutsiden. Her vil det bli en kald og en varm side, og kondens kan oppstå vinterstid/natterstid. I hus lektes kledningen litt ut for å få lufting. Gjør jeg en bommert hvis jeg legger disse platene rett på skutesiden (innvendig nødvendigvis for kverulantene..;-)?

Blir en del merarbeid hvis jeg skal legge inn sløyfer for å få avstand fra skutside til "bekledning", så jeg ønsker i utgangspunktet å slippe dette. Fra før er det lagt teakstaver der på sløyfer, men de er revet ut nå. (var blitt stygge etter snart 25 år...)

Tips og synspunkter tas mot med takk.

Pero.

På stålskip brukes Rockwool direkte mot malt ytterskott, monteres på stag med clips. På innsiden benyttes tynnplater (lagerrom, maskinrom etc) eller isolerte innredningspaneler i innredning. Så er ikke lufting mellom isolasjon og skott her.

Sikkert noen som har helårsisolerte glassfiberbåter som kjenner til fremgangsmåte her. Ville i utgangspunktet trodd at kondensproblematikk var verre på stålskip(stål tar opp mer varme fra sol, større temp. svingninger).

Disse platene er laget av ett materiale som ikke tiltrekker seg fuktighet så det burde ikke være noe problem. Ved bruk i våtrom i bygg blir platene tapet i alle skjøter og deretter påført en membran. Fungerer da også som fuktsperre ved bruk på yttervegg. Ved bruk i hus må platene flislegges for og oppfylle brannforskriftene. Isolasjonen som er brukt i disse platen er laget ett brennbart materiale.

Det spørs hva båten er laget av. Er det trebåt må du ha lufting for at treverket ikke skal råtne. Er det stål er det greit med lufting for å unngå rust. Men et plastskrog råtner ikke, og du kan derfor lime platene direkte. Litex platene har ikke egentlig membran på sidene, det er selve skummet som er av en slik karakter at det er fukttett. Laget ytterst er mer som en armering, for å få litt mer styrke i platene.

Min plastbåt er isolert med isopor rett mot skroget, og skrogtrekk over. Dette ble gjort hos Viksund for 30 år siden, og fungerer fortsatt greit...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ved bruk i våtrom i bygg blir platene tapet i alle skjøter og deretter påført en membran. Fungerer da også som fuktsperre ved bruk på yttervegg.

Platene skal ikke påføres membran, kun skjøtene og skruehullene! Selve platene er 100% tette fra før!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en sånn langsgående innhulning innvendig på Vista'n. Før jeg isolerte (med liggeunderlag fra Europris :blush: ) så sprutet jeg denne med byggeskum og renskar når dette hadde tørket. Nå er vel ikke cellene i dette skummet lukket, men teorien min er at det ikke skal komme vann (heller ikke kondens siden det jo er isolert) i kontakt med skummet. Så får tiden vise om jeg får problemer her eller ikke. Mitt tips er at dette går ganske bra.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...